Motor og kjøreegenskaper

Når verdens største motorprodusent først bestemte seg for å lage en dieselmotor, så gjorde de en grundig jobb. Kraftkilden er klasseledende både når det kommer til støy, vibrasjoner og forbruk. I tillegg kan Accord 2.2 i-CDTi skilte med inspirerende kjøreegenskaper.

Vis mer


2.2 i-CDTi-kraftkilden er Hondas første dieselmotor, noe som sier alt om Hondas enorme motor-kompetanse. Her har nemlig Honda kommet opp med en motor som på flere områder overgår europeiske dieselmotorer - til tross for at sistnevnte er basert på årelange dieseltradisjoner.

Vibrasjonsfri

Det som først og fremst imponerer er Honda-motorens myke og siviliserte gange. Resultatet er svært lav støyproduksjon og nærmest fullstendig fravær av vibrasjoner. Riktignok merker man antydning til dirring i ratt og sittepute ved kaldstart, men så snart motoren er varm er disse forsvunnet som dugg for solen. Girspak, håndbrekk og pedaler er velsignet fri for vibrasjoner uansett motortemperatur.

Klokkerent

Vis mer


Det neste vi la merke til, er at motoren har et uvanlig bredt register. Blant annet trekker motoren klokkerent allerede fra 1.000 omdreininger, noe som er ekstraordinært uansett om det er diesel eller bensin vi snakker om. I tillegg sparker motoren skikkelig i gang allerede ved 1.500 omdreininger og skaper deretter et herlig skyv helt til turtallsperren ved 4.800 omdreininger.

0,55 liter per mil

Honda-motoren er også svært nøysom. I hvert fall er motoren oppgitt å klare seg med 0,55 liter drivstoff per mil ved blandet kjøring (0,59 i stasjonsvognutgaven). Svært få konkurrenter matcher dette forbruket. Toyota Avensis 2.2 D-4D og Volkswagen Passat 2.0 TDI er for eksempel oppgitt å bruke 0,59 liter per mil. Fordi Accord er utrustet med 65-liters drivstofftank, blir den teoretiske rekkevidden hele 118 mil.

140 hestekrefter, 340 newtonmeter

Vis mer


Men hva slags motor er det egentlig vi snakker om? Jo, vi snakker i utgangspunktet om en firesylindret, 2,2-liters aluminiumsmotor med common rail innsprøytning. Motoren tvangsfores med luft via en turbo med variabel turbingeometri og produserer 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger samt 140 hestekrefter ved 4.000. Dette er en ganske moderat effekt for en 2,2-liters motor - for eksempel henter mange andre motorprodusenter ut 150 til 170 hestekrefter fra 2,0-liters motorer. Heller ikke dreiemomentet er oppsiktsvekkende høyt, Mazda henter for eksempel 360 Nm fra sin 2,0-liter.

Det er altså poentsiale for å tyne langt mer ut av denne Honda-motoren. Dette har imidlertid ikke Honda valgt å gjøre, noe vi forstår. Motoren er nemlig mer enn sterk nok for Accord og leverer et skyv som minner mer om 150 enn 140 hestekrefter.

Rask til 100

Vis mer


0 til 100 skal gå unna på 9,3 sekunder både for sedanens og stasjonsvognens vedkommende. Dette virker rart med tanke på at stasjonsvognen er 8,5 centimeter lengre og veier 125 kilo mer enn sedanen. Men når det gjelder sedanen virker det i hvert fall ikke som om Honda har bløffet. Tvert i mot, våre uhøytidelige målinger viste at sedanen klarte øvelsen på 9,0 sekunder, noe som er svært raskt for en mellomklassebil med dieselmotor.

Det betyr blant annet at Accord 2.2 i-CDTi akselerer raskere enn svært mange andre biler vi har testet i det siste, deriblant Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Tiptronic (9,1), Alfa Romeo 159 1.9 JTS (9,2), Mazda 6 2.0 (9,6) og Volkswagen Passat 2.0 TDI (9,8). I tillegg er bilen selvsagt sterk når det kommer til mellomakslerasjon, noe som bidrar til at Accord 2.2 i-CDTi er en glimrende forbikjøringsbil.

Hot Gas Heater

Accord 2.2 i-CDTi er ikke utrustet med tilleggsvarmer, men passasjerene skal ifølge Honda likevel slippe å fryse om vinteren. Honda har nemlig utviklet et eget system de kaller Hot Gas Heater. Systemet bruker klimaanlegget til å produsere varme på kalde morgener og Honda hevder at Accord er i stand til å produsere varme like raskt som en bil med bensinmotor.

Manuell sekstrinnskasse

Vis mer


Svært få japanske bilprodusenter tilbyr kombinasjonen dieselmotor/automatgirkasse. Heller ikke Honda leverer denne fine kombinasjonen, noe som betyr at potensielle kunder må nøye seg med en manuell girkasse. Dette er til gjengjeld en fin, tettsteget og lettbetjent sekstrinns-kasse. Spaken glir lett i alle trinn - inkludert revers - og er imponerende lettsjaltet ved hurtige girskift. Trinnene er verken spesielt korte eller lange og de to første girene gir seg ved henholdsvis 45 og 85 kilometer i timen. I likhet med de fleste andre dieselbiler kan også Accord 2.2 i-CDTi friste med svært lavt turtall ved motorveikjøring, nærmere bestemt 1.800 omdreininger.

Flotte kjøreegenskaper

Accord har hele tiden hatt fine og sportslige kjøreegenskaper og vi stortrivdes også denne gangen. I landeveishastighet er styringen litt tyngre enn det som er vanlig i famliebiler, noe vi synes er positivt. Samtidig er den svært presis.

Honda har i tillegg tatt seg råd til et skikkelig kompetent hjuloppheng. Dette forhindrer krenging på en effektiv måte, samtidig som det produserer svært lite støy ved belastning. Ved gasspådrag er Accord mindre understyrt enn det som er vanlig for såpass kraftig motoriserste forhjulstrekkere. Det samme gjelder uten gasspådrag. Riktignok kjenner man i utgangspunktet at det er forhjulene som har størst problemer med å beholde veigrepet. Men hvis bilen presses i lange svinger blir den mer balansert i oppførselen.

Sitter svært godt

Vis mer


Det som imponerer aller mest er imidlertid hvor godt bakhjulene sitter ved ekstreme provokasjoner. Bilen oppleves på mange måter som om den har et passivt medstyrende bakhjulsoppheng. Bakhjulene biter seg fast i underlaget og på fast underlag skal det svært, svært mye til å fremprovosere bakhjulsslipp. På snøsubstituttet grus må bakhjulene selvsagt gi seg til slutt, men også her sitter bakvognen svært godt. Det som overrasker mest i positiv retning, er at hekken kommer på en fin og forutsigbar måte når den først slipper. Dette er ingen selvfølge med tanke på at hjulene beholder veigrepet så lenge som det de faktisk gjør.

Kjøreglad

Hjulopphenget takler i tillegg telehiv og andre lange ujevnheter på en svært god måte. Bilen evner å duve over slike ujevnheter, samtidig som bilen altså oppleves som sportslig. I det hele tatt fremstår Accord som en svært godt sammenskrudd og vridningsstiv bil, som er svingvillig og sportslig samtidig som den er lettkjørt og forutsigbar. Ikke mange forhjulsdrevne familiebiler leverer mer kjøreglede enn Accord.

ESP standard

Vis mer


Accord er utrustet med elektronisk stabilitetsprogram (ESP, VSA på Honda-språk) som standardutstyr. Både antispinn og ESP arbeider kvikt og effektivt. Det faktum at begge systemer kan kobles helt ut, vitner imidlertid om at Honda virkelig stoler på bilens kjøreegenskaper.

Også bremseredskapen gjør en god jobb. Bremsene leverer et kraftig bitt og opererer nært låsing. Samtidig opptrer bilen stabilt ved nødbrems både på rettstrekninger og i sving.

Hvinelyd

Som den oppvakte leser vil ha forstått, har vi lite å utsette på denne bilens motor og kjøreegenskaper. Men perfekt er bilen selvsagt ikke. Blant annet finnes det andre mellomklassebiler som takler hull, smådumper og andre korte ujevnheter på en mer komfortabel måte. Vi nevner også at motoren nærmest kontinurlig produserer en svak hvinelyd. Vi bruket ikke mange timene før vi glemte at lyden er der, men enkelte vil muligens kunne oppfatte hviningen, som sannsynligvis skapes av turboen, som et irritasjonsmoment.

Har introduksjonen av dieselmotor sørget for at Accord endelig blir et reelt alternativ til langt mer populære japanske og europeiske konkurrenter? Les vår konklusjon her.