Motor og kjøreegenskaper

Bilen er en meget kompetent kjøremaskin, men 120-hesteren strever med å gi den kjøregleden merket tross alt står for.

Vis mer
Vis mer


JTD-motorene turde være ganske velkjente; man finner dem ikke bare i de fleste bilene fra Fiat-konsernet, men også i mange produkter fra General Motors - Opel, Saab og Cadillac. 1,9-literen er en av de mest utbredte. I sin 16-ventilers utførelse produserer den 150 spreke hestekrefter mens den i utgaven med to ventiler per sylinder nøyer seg med 120. Det er den som satt i testbilen.

Tilstrekkelig men...

På papiret ser denne motoren heller lovende ut til å være en innstegsmotor. Vi har kjørt biler i mellomklassen som er riktig trivelige selv med svakere motorer enn dette. Dreiemomentet topper 280 newtonmeter ved 2.000 omdreininger, hvilket er relativt høyt oppe. Det merkes også på veien, særlig fordi bilen er så tung.

...mye å dra på

I praksis viser det seg at motoren akkurat duger til å sørge for akseptabel fremdrift. Noe fyrverkeri er det ikke snakk om. Under 2.000 omdreininger skjer det ikke stort; motoren krever dermed turtall og har et begrenset register å arbeide innenfor. Det kunne allikevel blitt ganske sprekt hvis bilen hadde veid 2-300 kilo mindre. Med en egenvekt på solide 1.600 kilo blir det i praksis mye å dra på, og uten å snakke om undermotorisering kan vi si at det er "akkurat nok". Og i en Alfa ønsker man gjerne litt mer enn som så...

Vis mer


Feil dekk

159 har et påkostet chassis og det merkes. Oppsettet er temmelig stivt og veigrep og kjøreegenskaper er under normale forhold uklanderlige - det har vi erfart tidligere ved flere anledninger. Styringen er presis og hjulopphenget arbeider vertikalt også ved kraftig sideveis akselerasjon. Krengingen er minimal. Vårt testeksemplar var dessverre utstyrt med vinterdekk av typen Yokohama Ice Guard og med disse slapp hjulene taket overraskende og uvanlig raskt, og det under hele testperioden, det være seg på våt asfalt eller tørt og støvete underlag. Anbefales definitivt ikke. Det begrenset den gleden vi kunne hente fra bilens kjøreegenskaper. Vi holder oss derfor til tidligere konklusjoner når det gjelder det kapitelet.

Hvordan klarer denne tiltalende Alfaen seg overfor en flokk konkurrenter med skarpe tenner? Les vår konklusjon her.