Motor og kjøreegenskaper

Med lekenheten i behold og veigrep i massevis er nye MX-5 blitt enda morsommere på svingete veier.

Vis mer
Vis mer


Den er kanskje ikke like kontant som de sportsligste utgavene av forgjengeren, men den er kontant nok til å gi berusende kjøreglede innenfor rammen av lovlig landeveiskjøring. For mens mange sportsbiler må ut på bane for å vise hva de duger til, kan MX-5 levere kjøreglede i alt fra småturer til butikken til kveldsturer på øde landevier.

Litt komfort

Selv med det strammeste understellet og de største hjulene oppleves nye MX-5 som noe myk, og det er en god del bevegelse i høyderetningen når bilen kastes gjennom svingkombinasjoner. Det virker som veigrepet i mindre grad lar seg affisere av karosseribevegelsene, og det er ikke mange biler som så villig stikker inn i brå svinger som MX-5.

Hvis farten reduseres fra vill til effektiv oppleves bilen helt annerledes. Den holder seg i vater selv krappe svinger, og hvis du ikke bremser alt bilen er god for inn i hver eneste sving får du også en mer helstøpt kjøreopplevelse.

Bedre motor

1,8-literen som satt i forrige versjon, og som på slutten leverte 145 hestekrefter, var litt trå og ikke alt for sportslig. Den nye 2-literen oppleves annerledes, ivrig på å gå oppover i turtall og med merkbart økende effekt opp mot rødmerkingen.

Området fra 5.000 o/min til sperren ved 7.000 o/min er der du vil være for maksimal effektivitet, og belønningen i form av lyd og akselerasjon er god. Maksimal effekt på 160 hestekrefter er ved 6.700 o/min, og maksimalt dreiemoment oppstår ved 5.000 o/min.

I tillegg er motoren fleksibel og sterk nok til at den lette bilen kan kjøres på ganske lave turtall, den trekker for eksempel greit fra under 2.000 o/min i både andre- og tredjegir.

God girkasse

Sekstrinnskassen i Sport-utgaven har de fire arbeidsgirene samlet tett i en markert H, mens cruisegirene femte og sjette ligger litt mindre tilgjengelig godt ut til høyre. Mellom de fire første girene er skiftene svært korte, mekanikken gir mulighet for lynraske skift, og de fleste vil nok trives svært godt med denne kontante girkassen.

Vis mer


De oppgitte akselerasjonstallene er like for både femtrinns- og sekstrinnskassen, men overraskende nok er forbruket noe høyere for sekstrinnskassen. 0-100 km/t går på 7,9 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 210 km/t. Forrige generasjon MX-5 med 145 hestekrefter og sekstrinns girkasse brukte 8,4 sekunder på sprintøvelsen.

100 km/t betyr 5.000 o/min i tredjegir og 2.600 o/min i sjettegir. Førstnevnte gir god akselerasjon, men også sjettegiret er anvendelig i norske hastigheter fordi motoren er sterk nok til å gi trafikkflytakselerasjon også i det turtallsområdet. Forbruket er oppgitt til 0,82 l/mil ved blandet kjøring.

Totalopplevelse

Den fine girkassen løfter kjøreopplevelsen, men også de andre elementene som gir en god totalopplevelse er på plass. Styringen er direkte og passe vektet, bremsene er lett å porsjonere og også de passe tunge, og ikke minst lyden er tunet så man både kan opptre sivilisert på lave turtall og litt mer rampete etter hvert som nåla kryper oppover.

Vis mer
Vis mer


Det eneste virkelige skåret i gleden er en helt håpløst ivrig antispinn som kveler motorkraft lenge etter at du ble litt for ivrig i rundkjøringen. Ved antydning til hjulspinn er antispinnen inne med regulering i mange sekunder etterpå, og de aller fleste vil skru av antisskrenssystemet (ESP) for å slippe unna. Det er synd at ikke Mazda enten kunne ha fått til en mer sofistikert antispinn, eller gitt oss muligheten til å skru av antispinnen separat fra ESP-systemet.

Kjøreegenskapene gjør at alt ligger til rette for gode bilopplevelser, men også plassen og komforten må stemme for at pakken skal bli bra. Mer om seter og bagasjeplass finner du her.