Motor og kjøreegenskaper

Voldsomme ytelser, en herlig girkasse og imponerende kjøreegenskaper. Mazda 6 MPS leverer inspirasjon og kjøreglede i bøtter og spann.

Vis mer


Hjertet i Mazda 6 MPS er en 2,3-liters firesylindret motor med 16 ventiler. Sistnevnte har variable tider og drivstoffet sprøytes direkte inn i sylindrene. Det betyr at luften, som tvinges inn i motoren ved hjelp av en turbolader, har innsugene for seg selv. Resultatet er 260 hestekrefter ved 5.500 omdreininger, noe som betyr hele 115 hestekrefter per liter slagvolum.

380 newtonmeter

Dreiemomentet er minst like imponerende. 380 Nm ved 3.000 omdreininger er voldsomt, og betyr at Mazda-motoren produserer et like høyt dreiemoment som Audis nye 2,7-liters dieselmotor (380 Nm ved 1.400 o/min). Tallene forteller oss at Mazda har evnet å hente ut hele 168 Nm per liter slagvolum, noe som er i klasse med markedets mest effektive dieselmotorer.

Rått skyv hele veien

Vis mer


En ordinær Mazda 6 1.8 har en egenvekt på 1.305 kilo. MPS har imidlertid en større motor, firehjulsdrift og en kraftigere girkasse, noe som betyr at vekten øker med 285 til 1.590 kilo.

Vekten ser imidlertid ikke ut til å legge noen demper på motoren, som er en av de herligste kraftkildene vi har vært borti. Allerede fra 2.250 omdreininger leveres et herlig skyv som dytter ryggen godt tilbake i seteryggen. Skyvet avtar ikke oppover i registeret - tvert i mot. Motoren produserer herlig og avhengighetsskapende akselerasjon opp gjennom hele registret og når turtellernålen passerer 5.000-streken innledes finalen. Herfra og ut til rødmerkingen ved 6.500 omdreininger er motoren i sitt ess og fartsøkningen er oppsiktsvekkende.

Tette gir

Vis mer


Turtallssperren kobler ikke inn før ved 7.000 o/min, men det er ikke formålstjenlig å presse motoren så langt. Vi fant raskt ut at giring ved rødmerking er mest effektivt med denne motoren under panseret. Det betyr at det er på tide å skifte til andregir rett før 60 kilometer i timen. Da ender man opp på rundt 5.250 o/min i andregir, noe som betyr at det er klart for nok en herlig finale.

6,6 sekunder

Andregiret gir seg ved rundt 95 kilometer i timen, noe som betyr at man må gjennomføre to girskift før man passerer 100, noe som på papiret skal gjøres unna på 6,6 sekunder. Med et bittelitt høyere andregir ville nok bilen imidlertid klart øvelsen på ned mot og kanskje under 6,0 sekunder.

Men 6,6 sekunder er selvsagt svært raskt. Og våre uhøytidelige målinger tyder i tillegg på at Mazdas oppgitte 0-100-tid er troverdig. Vi hadde i hvert fall ingen problemer med å klare øvelsen på oppgitt tid.

I klasse med Honda S2000

Vis mer


Som med så mange andre heftige biler er det imidlertid først når norske fartsgrenser er passert at Mazda 6 MPS virkelig vil vise hva den er god for. Den som har tilgang på lukket område eller tyske motorveier vil finne ut at den muskuløse motoren trekker voldsomt også gjennom tredje- og fjerdegirene og at bilen har fartsressurser i klasse med den heftige roadsteren Honda S2000.

Sterkt mellomregister

I motsetning til Honda S2000 kan imidlertid MPS også skilte med et skikkelig bunndrag og et herlig mellomregister. Det betyr at man ikke trenger å presse motoren helt til rødmerkingen for å ha det gøy. Det dreiemoment-baserte skyvet i de midlere delene av registeret er nemlig herlig og gir en masse kjøreglede på svingete landeveier. Gassresponsen er selvsagt ikke så kvikk som det den selvpustende S2000-motoren leverer, men til å være en turbomotor leverer MPS-motoren svært rask respons på gasspådrag.

Selv om det kanskje er overflødig, nevner vi også at denne bilen evner å gjennomføre svært trygge forbikjøringer - rett og slett fordi selve forbikjøringen er så raskt unnagjort.

Tørst motor

Vis mer


Hundre prosent fornøyde var vi imidlertid ikke denne gangen heller. For det første har MPS-motoren en ujevn gange i de lavere delene av registeret og trekker ikke rent før ved 1.750 omdreininger, noe som er uvanlig høyt. Heller ikke forbruket er noe argument for bilen. Riktignok skal bilen på papiret kun bruke 1,02 liter per mil ved blandet kjøring, noe som er helt greit og som gir en teoretisk rekkevidde på 59 mil (60 liters tank). Men ved bykjøring stiger forbruket til 1,41 liter per mil. For ikke å snakke om inspirert kjøring. Vi opplevde i hvert fall et tilfelle der bilens egen kjørecomputer viste en forventet rekkevidde på bare 311 kilometer like etter at tanken var fylt.

I likhet med mange andre høy-ytelses-motorer er også MPS-motoren avhengig av 98 oktan bensin, noe som heller ikke er en fordel med tanke på pris og tilgjengelighet.

Uspennende lydbilde

Den som vurderer en Mazda 6 MPS skal også være klar over at firesylindrede turbomotorer ikke er noen fryd for øret. For sammenlignet med rekkeseksere og V6-motorer er ikke MPS-motorlyden spesielt sofistikert. Samtidig mangler crescendoet som leveres av typiske, firesylindrede turtallsmotorer.

Når det er sagt så er MPS-motoren så heftig at den strengt ikke er avhengig av pardans med et flott lydbilde.

Flott, sportslig girkasse

Vis mer


Vi har allerede nevnt at MPS har en fin girkasse. Denne er av den manuelle typen og har seks trinn. Girvalg gjøres via en kort spak med skinntrukket girkule og giroverføringen er herlig stram og presis. Skift kan gjennomføres særdeles raskt og risikoen for bomgiring er uvanlig liten. Girkasse og overføringer er rett og slett en sportsbil verdig. Samtidig - og det er ingen selvfølge - er girkassen også lettbetjent i hverdagen. Girspaken glir lett i alle trinn, inkludert revers.

Elektronisk styrt firehjulsdrift

Mazda er ikke kjent for firehjulsdrift, og Mazda 6 MPS er faktisk den eneste firehjulsdrevne Mazda-modellen som selges her i landet. Ifølge Mazda er bilen i utgangspunktet forhjulsdrevet, men en elektronisk styrt elektromekanisk kløtsj kobler inn de bakre stikkakslene ved hastighsetsforskjell mellom hjulparene.

Lugging ved hard akselerasjon

Vis mer


Systemet fungerer åpenbart svært godt, for ute i virkeligheten oppleves MPS som om den har permanent firehjulsdrift. For eksempel er understyring overhodet ikke noe problem ved gasspådrag. Det eneste vi har å utsette på firehjulsdriften, er at den virker hemmende ved full akselerasjon. Vi opplevde i hvert fall noen tideler med lugging hver gang vi ga full gass etter gjennomført girskift. Dette er et fenomen vi svært sjeldent er borti, og regner med at luggingen skyldes firehjulsdrift-systemet.

Lettkjørt

Det første man legger merke til etter en liten kjøretur med Mazda 6 MPS, er at bilen er overraskende lettkjørt. Riktignok er svingradiusen noe svakere enn den vi kjenner fra en ordinær Mazda 6, men bortsett fra dette fungerer bilen svært godt i hverdagen. Servostyringen gir nok hjelp til at man ikke trenger spesielt utviklede armmuskler for å føre bilen og sikten ut gjennom bakruten er relativt god. Samtidig er bilen overraskende komfortabel, i den forstand at både småhull, nedsenkede fortauskanter og fartsdumper takles på en relativt behagelig måte.

Stillegående

Vis mer


MPS er også stillegående, i den forstand at verken motor eller eksosanlegg gjør noe av seg ved normale turtall. Dette, kombinert med den moderate designen, sørger for at det er fullt mulig å kjøre til og fra jobb og barnehage uten å vekke uønsket oppmerksomhet. Mazda 6 MPS gjør med andre ord en overraskende god jobb som familiebil i hverdagen.

Lite krenging

Det betyr ikke at bilen er dvask og kjedelig på svingete landeveier - tvert i mot. MPS er senket 15 millimeter sammenlignet med en vanlig Mazda 6 og hviler i tillegg på 18-toms hjul med lave og stive dekksider. Resultatet er svært god kontakt med underlaget og lite krenging. Styringen er altså ikke er spesielt tung, men kompenserer ved å være både direkte og presis.

Bilen ligger i det hele tatt svært godt på veien, samtidig som den er svingvillig og lett å lede presist i ønsket retning. Hjulopphenget gjør en svært god jobb både i sving og på telehiv-preget landevei og forhindrer effektivt at bilen slår nedi - til tross for relativt lav bakkeklaring.

Balansert

Vis mer


Ved brå og provoserende rattbevegelser uten gasspådrag reagerer Mazda 6, som de fleste andre biler, med tendenser til understyring. Ved mer normale rattutslag, for eksempel i lange svinger, viser det seg imidlertid at bilen har en fin balanse, både med og uten gasspådrag. På snøsubistituttet grus oppdager man at det er relativt enkelt å fremprovosere bakhjulsskrens, men at denne oppstår på en kontrollerbar måte og relativt enkelt kan korrigeres med motstyring.

I det hele tatt oppleves Mazda 6 MPS som en lettkjørt, forutsigbar, lett håndterbar og trygg bil. Samtidig produserer den altså en masse kjøreglede. En slik kombinasjon er ingen selvfølge og bidro sterkt til at vi raskt ble glad i bilen.

Utkoblbar ESP

I tillegg leveres MPS med antiskrensprogram (ESP, DSC på Mazda-språk). Med dette innkoblet og fornuftig gasspådrag blir MPS like trygg som en hvilken som helst moderne familiebil. Om ønskelig kan imidlertid antiskrens-elektronikken kobles ut, slik at føreren under kontrollerte omstendigheter har mulighet for å gjøre seg kjent med hvordan bilen reagerer i ekstreme situasjoner.

Kraftige bremser

Vis mer


Med så mye krefter under panseret, har Mazda selvsagt oppgradert bremseredskapen i forhold til en ordinær Mazda 6. Innenfor MPS-hjulene finner vi derfor skiver med diameter på henholdsvis 320 og 314 millimeter. Bremsene gir et kraftig bitt, samtidig som de er lette å dosere. Bilen opptrer i tillegg stabilt ved nødbrems på alle slags underlag, også i sving.

Vi synes imidlertid alle biler, og ikke minst biler med en slik motorisering, burde vært utrustet med akustisk håndbrekkvarsler - noe Mazda 6 MPS mangler. Vi lot oss heller ikke imponere over alt bråket som produseres i forhjulsopphenget ved panikkbremsing.

609.000 kroner

Mazda 6 MPS koster drøye 600.000 kroner - noe som dessverre er altfor mye for mange av oss. Likevel, sammenlignet med potensielle konkurrenter fremstår bilen som relativt rimelig. Les mer om utstyr og rivaler - samt vår konklusjon - her.