Motor og kjøreegenskaper

Honda imponerte stort med sin nye dieselversjon for et år siden. Kjøreegenskapene hadde vi ikke noe å si på. Toyota når ikke helt opp når det gjelder kraftkilde, men setter ny standard med personbil-egenskaper på veien.

Vis mer


Det er bare de siste to årene man har kunnet finne mer enn 120 dieselhester under panseret på en kompakt-SUV. Det er imidlertid i ferd med å bli et "Must" å ha en kraftig dieselmotor å tilby i denne kategorien biler. Honda har vært svært trege med å utvikle sin egen dieselmotorisering, men har da også lykkes i første forsøk. Toyotas nye D-4D-familie, likeledes med firesylindrede 2,2-litersmotorer, har også rukket å få en god del skryt.

CDTi mot D-4D

Honda CR-V er utstyrt med en 2,2-liter som yter 140 hestekrefter og som har et maksimalt dreiemoment på 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Toyota har puttet den svakeste versjonen av sin 2,2-liter i denne RAV-4-varianten hvor den produserer 136 hestekrefter. (Motoren finnes i en 150-hesters variant og i en heftig - og renere - topputgave på 177 hestekrefter). 136-hesteren produserer 310 newtonmeter mellom 2.000 og 2.800 omdreininger. Begge motorene har Common rail-systemer.

Vis mer


Honda mer kultivert

RAV4 oppleves som sprek med denne motoren. Fra rett under 2.000 omdreininger kommer et markant og kraftig skyv, og den trekker friskt til rundt 4.000 omdreininger, hvor det avtar. Med adekvat giring går det friskt unna, og uansett vil man gire relativt tidlig for å unngå den noe påtrengende motorlyden ved høyere turtall. Sånn sett oppleves CR-V som mindre masete å kjøre med sitt bredere utnyttbare register og mer progressive/degressive distribusjon av dreiemomentet - som forøvrig er merkbart sterkere. Om bilene er omtrent jevnbyrdige på øvelsen 0 til 100 km/t (begge klarer den på godt under 11 sekunder), så drar Hondaen fra RAV4 i mellomakselerasjonsøvelsene og øker avstanden med økende turtall og hastighet. I praksis har CR-V-motoren et godt drag fra 1.800 omdreininger og drar fortsatt til bortimot 4.500 omdreininger. Det hele foregår i ytterst siviliserte former med fravær av ubehagelig støy eller vibrasjoner. Honda er her motormesteren.

Vis mer


Toyota mer kjøreglad

Hondas motorisering gjør den til en mer avstressende reisemaskin og favoriserer effektiv og behagelig fremdrift. Dette står i stil til CR-Vs oppsett som er mer komfort-rettet enn motstanderens. Ingen av disse firehjulstrekkerne er terrengbiler, og særlig ikke CR-V, som er forhjulsdrevet i utgangspunktet med kraftoverføring til bakhjulene ved vanskelige føreforhold når det trengs. Det hjelper på fremkommeligheten men gir ikke noe typisk 4x4-preg på kjøreegenskapene. Forøvrig er understellet på CR-V godt avstemt og motvirker greit krengning samtidig som avdempningen er komfortabel. Styringen er imidlertid ikke særlig direkte og innbyr ikke til aktiv kjøring. Her er kontrasten ganske klar til RAV4, hvis styrke ligger i kjøreegenskaper og styring som inviterer til aktiv kjøring i større grad enn hos noen av konkurrentene. Med firehjulsdriftssystemet som er integrert med stabilitetskontrollen og er elektronisk styrt, fremstår kjøreegenskapene som betryggende og forutsigbare. De elektroniske "hjelperne" kan forøvrig ikke slås av.

Kjøreglede og komfort går ikke alltid hånd i hånd, heller ikke hundre prosent i dette tilfellet. Både for RAV4 og CR-Vs vedkommende kan du her lese om komforten generelt, og om plassutnyttelsen.