Motor og kjøreegenskaper

En tresylindret dieselmotor sørger for nok krefter og superlavt forbruk.

Vis mer
Vis mer


Det skal nemlig mye til for å få forbruket over halvliteren, og på langtur er 0,4 l/mil ikke umulig. Selv om den lille dieselmotoren på papiret ikke ligger så langt unna den større varianten i forbrukstall, virker det på oss den er mindre tilbøyelig til å la kjørestil avgjøre forbruk.

Moderat støynivå

En tresylindret dieselmotor fra en produsent som ikke alltid har vært like heldig med lydnivået på dieselmotorene sine gjorde at vi ble svært positivt overrasket etter noen timer i Fabiaen. Ved landeveiskjøring er støynivået lavt, og selv under hard akselerasjon gir motoren lite lyd fra seg. Motorlyden er også litt annerledes, den er ikke hard og knatrete som de andre pumpedysemotorene.

Vibrasjoner

Det er vibrasjoner på tomgang, og hastigheten på drivstoffmåleren, som avslører tydeligst at det er dieselmotor under panseret. Og selvsagt er motorkarakteristikken med på å avsløre drivstofftypen, men ikke i så stor grad som vi er blitt vant til fra moderne dieselmotorer. Dreiemomentet, 195 Newtonmeter ved 2.200 o/min, er ikke voldsomt.

Dreiemomenttoppen er heller ikke så tidlig som hos en del konkurrenter, og det tar litt tid før kreftene bygger seg opp. For eksempel tar det lang tid før du oppnår akselerasjon når gasspedalen plantes i femtegir og hastighet i utgangspunktet ligger rundt 80 km/t. Slik sett oppleves bilen litt som en bensinbil der girskift må til for de fleste forbikjøringer.

Treg girkasse

Fabia 1.4 TDI er utstyrt med en femtrinns girkasse som er litt trå og uinspirerende, skiftene er lange og girkassen er ikke preget av alt for distinkte sjalteveier. Førstegiret er mulig å tyne til 45 km/t, da viser turtelleren 4.750 o/min, men det er mest effektivt å legge inn girskiftet litt tidligere. Rundt 80 km/t må man ty til tredjegir.

I 100 km/t viser turtelleren 4.000 o/min i tredjegir og 2.250 o/min i femtegir. I vanlig norsk landeveishastighet, rundt 80 km/t, kan du godt ligge i femtegir, men kommer det en litt seig bakke eller du skal forbi bilen foran er du nødt til å gire ned.

Toppeffekten fra den 1,4-liters store motoren er 80 hestekrefter ved 4.000 o/min, og oftere enn vanlig med dieselbiler må man innom effekttoppen for å få flyt i kjøringen.

ESP ekstrautstyr

Vår testbil var utstyrt med antiskrenssystem (ESP). Det er positivt at det er tilgjengelig, men det burde klart ha stått på standardutstyrslisten. Fabia stasjonsvogn har et ganske langt overheng bak bakakselen, og er relativt villig til å gå ut i en skrens med bakhjulene. ESP-systemet griper effektiv inn, og selv biler som er såpass letthåndterlige som Fabia har god nytte av dette sikkerhetsutstyret.

Vis mer
Vis mer


Fabia ligger over gjennomsnittet av småbiler når det gjelder sportslighet, den er ganske stramt satt opp og trives på svingete veier. Komfortfordelen med den lette styringen oppveier i denne biltypen fraværet av kontante tilbakemeldinger, men vi kjørte større hjul i standard og med de smalere standardhjulene vil man nok savne tilbakemeldinger i større grad.

Med sikkerhetsutstyret på plass, en fin motor og plass ingen andre i klassen kan matche er Fabia stasjonsvogn et fornuftig kjøp i småbilklassen. Vi skal videre se nærmere på potensielle konkurrenter.