Motor og kjøreegenskaper

Motoren er på vei til å bli en klassiker. Den er en gledesmaskin og passer XK helt utmerket. Og bilen har gode manérer - den håndterer kreftene på mesterlig vis.

Vis mer
Vis mer


Vi setter oss inn i en luksuriøs men sporty cockpit hvor aluminium har danket ut treverk, trykker på start-knappen (nøkkelen blir liggende i lommen) og en nydelig finstemt V8-lyd høres på den andre siden av torpedoveggen. Det er en lyd som ved akselerasjon forekommer oss nærmest musikalsk, i hvertfall svært vellykket og kledelig - uten råskap - slik det sømmer seg for en engelsk aristokrat.

V8 på britisk vis

Motoren er en gammel kjenning, men i anledning generasjonsskiftet har den fått nytt innsprøytningssystem og en ny type katalysator, i hovedsak med tanke på utslippskravene. Det er en V8-maskin altså, som har et slagvolum på 4,2 liter og utvikler 298 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 411 newtonmeter. Dette er altså ingen supersportsbil, men en ganske så sivilisert sportskupé med det som trengs av krefter under panseret. Det må sies at det er en herlig motor i denne bilen; den har en fylde og disponibilitet som er avstressende (85 % av maks-dreiemoment er tilgjengelig fra 2.000 til 6.000 omdreininger), samtidig som den uttrykker seg med autoritet ved høyere turtall.

Vis mer


Nydelige girskift

Det er fort gjort å finne seg til rette i denne bilen, og det er ikke noe problem å utnytte kraftressursene. Motoren er nemlig koblet til en sekstrinns automatisk girkasse (fra ZF) som jobber som en helt. Den skifter logisk og gjør det atpåtil nesten sømløst og med en liten ekstra puff på gassen - helt automatisk; dette takket være en elektronisk styring kalt Bosch Mechatronic.

Denne heller avanserte transmisjonen hjelper til å gjøre kjøringen av XK til en fornøyelse. Den er adaptiv hvilket betyr at den tilpasser seg førerens kjørestil. Den vil forsøke å holde turtallet der føreren tydeligvis ønsker å ha det. Man kan gire manuelt, også med hendler bak rattet. Girskiftene er lynraske.

Dr. Jekyll og Mr. Hyde

Man kan også velge mellom "sport" og "normal"-modus, og dette gjør at bilen endrer karakter temmelig merkbart. Den forvandler seg fra rask og effektiv men ganske snill til noe ganske nær rå når man stiller inn på sport. Det er ikke umulig at Jaguar har overdrevet differensieringen noe for at kunden skal merke forskjellen uten tvil; vi grep oss ihvertfall i å tenke at en "gylden middelvei" innimellom kunne vært greit å ha for hånden.

Vis mer


Veigrep de luxe

På den tiden vi fikk ha XK til disposisjon gikk vi inn for å få en mulighet til å bedømme kjøreegenskapene generelt sett. Vi ble kort og godt imponert. Først må det sies at testbilen var utstyrt med lavprofildekk (275/30 ZR 20 bak). Den hadde også aktive dempere. Disse opererer individuelt på de fire hjulene. Under aktiv kjøring svinget bilen flatt og krengning, gynging og dukking var fraværende. Derimot var merkbare tendenser til sporing tilstede på de vårlige hovedveiene ut av Oslo; det er ikke så rart med den type dekk. Ellers opplevde vi kjøreegenskapene som presise og forutsigbare; med antiskrenssystemet utkoblet var de fremprovoserte bakhjulsskrensene progressive og dermed lett kontrollerbare. ESP-systemet har forøvrig tre innstillinger: Konservativ, dynamisk (med tøyde grenser for inngripen) og fri (helt av).

Med sportslige egenskaper og tøft hjulutstyr forblir Jaguar en bil det går an å reise i på en behagelig måte. Plass og komfort kan du lese om her.