Motor og kjøreegenskaper

Hybrid-bilene kan ikke skilte med ekstremt lavt forbruk, men lavt er det. I tillegg er utslippene av CO2 meget begrensede.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Honda Civic Hybrid er utstyrt med to motorer. Den ene er en vanlig bensinmotor med 1,3-liters slagvolum som yter 95 hestekrefter, og som har et totalt dreiemoment 123 newtonmeter ved 4.600 omdreininger. Men, som Hybridnavnet tilsier er ikke dette den eneste drivkilden i bilen. I tillegg til bensinmotoren har den også en elektrisk motor som yter 20 hestekrefter og 103 newtonmeter. Totalt blir dette en motorpakke med totalt 115 hestekrefter og 167 newtonmeter fra 2.500 omdreininger. Ytelsene blir greie med en 0 til 100-tid på 12,1 sekunder og en toppfart på hele 185 kilometer i timen. Forbruket på blandet kjøring skal ligge så lavt som 0,46 liter per mil og CO2-utslippet er da 109 g/km. Dette er et meget lavt CO2-utslipp, og en eventuell avgiftsomlegging som har med en CO2-komponent, vil gjøre en slik bil meget avgiftsgunstig. Hva politikerne gjør til slutt er vanskelig å si, men det virker foreløpig om som om provenynøytralitet har hatt høyere prioritet enn miljøet. I rettferdighetens navn skal det sies at hybridbilene får en redusert vektavgift og i Civics tilfelle utgjør det 16.500 kroner i redusert avgift. Akkurat nå selges det dieselbiler på løpende bånd, og det er de som forurenser mest per liter forbrukt drivstoff.

To motorer

Tilbake til kjøreturen med Civic Hybrid. Begge motorene jobber altså hånd i hånd, og det er helt umerkbart hvilken av motorene som jobber. Instrumentet ved siden av turtelleren forteller sannheten, men du merker ikke noe på bilen. Under akselerasjon og høy fart bruker Civic Hybrid begge motorene. Forbruket ligger likevel lavt siden den elektriske motoren hjelper til, men det er i bykjøring og lave hastigheter hvor det er mest spennende. På lav hastighet kobler bensinmotoren seg helt ut hvis du holder jevn hastighet. Forbruket av bensin er ved denne type kjøring null. Øker du hastigheten kobler den seg på igjen og overgangen til bensindrift er sømløs. Motoren kobler også ut under oppbremsing, og mens du står på rødt lys med foten på bremsen. Med en gang du slipper bremsen starter bensinmotoren igjen og er klar før du har rukket å flytte foten til gasspedalen.

Elektrisk klimaanlegg

Når en bensinmotor stopper ville normale funksjoner som servostyring og klimaanlegg normalt falle ut. I Civic Hybrid er servostyringen allerede elektrisk drevet, mens klimaanlegget også har hybriddrift. Det kan drives både av en elektrisk motor og bensinmotoren. Når man trenger nedkjøling brukes begge motorene, men for å holde en oppnådd temperatur brukes kun strømdrift.

På veien

Som nevnt tidligere er det svært lite ved denne bilen som avslører hybridteknologien. Det er som å kjøre en helt vanlig bil med trinnløs girkasse. Civic Hybrid har gode kjøreegneksaper og en presis styring. Den er både retningsstabil og lettkjørt og til småkjøring fungerer den suverent. Motoreffekten derimot er ikke brutal. Den har akkurat det den trenger, men forbikjøringer skal planlegges i god tid. Du skyter ikke akkurat forbi bilen foran. Kjøreegenslapene er bedre enn hos Prius. Honda har generelt overbevist oss med gode kjøreegenskaper og gjør det igjen, men Prius går fortere og bruker også mindre drivstoff. Honda opplyser at det skal være mulig å kjøre på 0,46 liter per mil. Vi hadde litt problemer med å komme så lavt, men rundt 0,5 liter per mil klarer man på en godværsdag. Det er et lavt forbruk og komfortelementet denne motorkombinasjonen og girkasse gir kan ikke sammenlignes med en dieselmotor som ofte har en tendens til å bråke en del.

Selv om det er en sedan, som ikke er nordmenns favoritt, er Civic alt i alt en spennende bil som i kraft av sin teknologi vil bli etterspurt. Hvordan Civic Hybrid klarer seg mot Toyota Prius finner du mer om på denne lenken.