Motor og kjøreegenskaper

307 CC 1.6 16V er på grensen til undermotorisert, men holder for den som er villig til å bruke girkassen. Dessverre er sistnevnte en uvanlig lurvete opplevelse.

Vis mer


Vi har tidligere hatt svært gode erfaringer med Peugeots 1,6-liters bensinmotor, som befinner seg i en rekke Peugeot- og Citroën-modeller. Blant annet gjør motoren en fin jobb den ordinære Peugeot 307.

Denne gangen fikk imidlertid motoren problemer, noe som selvsagt har sammenheng med vekt. For mens en vanlig 307 med 1,6-liters motor veier 1.176 kilo, har 307 CC en egenvekt på hele 1.438. Det er en differanse på 262 kilo, noe som tilsvarer tre passasjerer med snittvekt på 87 kilo. For å sette tallene ytterligere i perspektiv, kan det nevnes at en stasjonsvognutgave av Volkswagen Passat med 2,0-liters motor veier 1.445 kilo, ganske nøyaktig det samme som 307 CC 1.6.

Må bruke turtallet ...

Med så mye vekt å dra på, får Peugeot-motoren altså problemer. Riktignok går det ikke så altfor dårlig hvis man er villig til å bruke høyt turtall. Men i de lavere og midlere delene av turtallsregisteret blir det tydelig at bilen hadde fortjent en noe kraftigere motor.

... og girkassen

Vis mer


Hva slags motor er det så vi snakker om? Jo, vi snakker om en moderne 16-ventilert 1,6-liter som yter 110 hestekrefter ved 5.800 o/min og 147 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Dette er typiske tall for tidsmessige 1,6-liters bensinmotorer, men blir altså i snaueste laget i 307 CC. Dette oppleves ved at føreren i må bruke girkassen mer enn det vedkommende måtte gjort i en ordinær 307 med samme motor - for eksempel i lange motbakker eller ved akselerasjon inn på motorvei. Gasspådrag ved lavere turtall gir lite futt og motoren må opp i rundt 4.500 omdreininger før den evner å skape effektiv fartsøkning. Den som liker fart, men som misliker turtall og motorstøy, vil med andre ord ikke trives med denne motoren.

13,5 sekunder

Vis mer


Selv ikke når føreren bruker motoren for alt den er verdt, blir 307 CC 1.6 noen rask bil. Bilen bruker blant annet 13,5 sekunder for å komme seg opp i 100 kilometer i timen fra stillestående, noe som er relativt svakt i denne prisklassen.

Slarkete og upresis

Den som velger en 307 CC med minste motoralternativ må altså belage seg på hyppig bruk av girkassen. Derfor er det så synd at den manuelle femtrinns-kassen fungerer så dårlig. Giroverføringen er nemlig så slarkete og upresis at vi har problemer med å forstå hvordan en stor bilprodusent som Peugeot kan slippe slikt ut i markedet. Den svake overføringen, kombinert med det faktum at spaken kan beveges svært mye sideveis når den står i gir, gir en grøtete giropplevelse - som i sin tur går på bekostning av den totale kvalitetsopplevelsen.

Kald girspak-kule

Vis mer


Vanligvis glir riktignok spaken relativt greit i trinn, men den som girer raskt vil tidvis oppleve problemer med å få spaken i tredjegir. I tillegg er girspak-kulen i metall, noe som betyr at den vil være et svært lite trivelig bekjentskap vinterstid. Vi nevner også at femtegiret er relativt lavt drevet, noe som betyr at turteller-nålen legger seg helt oppe på 3.000 omdreininger i 100 kilometer i timen.

Godkjent forbruk

Vis mer


Forbruket er imidlertid godkjent. Ved blandet kjøring skal motoren klare seg med 0,76 liter bensin per mil, noe som er brukbart, biltype og egenvekt tatt i betraktning. Takket være en 60-liters tank får bilen en teoretisk rekkevidde på 79 mil mellom hver fylling.

Mange sterke sider

Den som etter å lest de ovenstående avsnitt tror at 307 CC 1.6 er en dårlig bil, må for all del lese videre. For selv om motoren gjerne kunne vært sterkere og girkassen langt mer presis, overskygges disse svakhetene av bilens mange positive egenskaper.

Sportslig opplevelse

Vis mer


Blant annet kan bilen skilte med et godt hjuloppheng. Dette sørger blant annet for at 307 CC blir en svært komfortabel landeveis-cruiser, også når underlaget preges av telehiv. Samtidig har bilen fine kjøreegenskaper. Bilen ligger tungt og godt på veien og det tykke, skinntrukne rattet er koblet til en fin og relativt presis styring. Ved aktiv svingkjøring gir styringen nok motstand til å skape en sportslig opplevelse og opplevelsen forsterkes av dempere og fjærer, som er stive nok til at krenging aldri oppleves som noe problem. Chassis og hjuloppheng har kort og godt ingen problemer med å takle en såpass beskjeden kraftkilde. Også de store, deilige forsetene, som produserer svært god sidestøtte, bidrar i positiv retning.

Elektronisk antiskrens

Vis mer


Men noen sportsbil er 307 CC selvsagt ikke. Den forhjulsdrevne bilen er i utgangspunktet en typisk understyrer, og reagerer forutsigbart med forhjulsskrens når den presses. Dessuten får føreren hjelp av et elektronisk antiskrensprogram (ESP). Dette kan riktignok kobles ut, men kobles automatisk inn igjen når hastigheten passerer 50 kilometer i timen.

Og det er like greit. På snøsubstituttet grus opplevde vi nemlig at bilen kan reagere med en ganske ekkel lastvekselreaksjon når føreren brått går av gasspedalen i sving. I slike situasjoner kan bakhjulsskrensen bli såpass dramatisk - selv med ESP - at bilen kunne vært ordentlig skummel uten.

Gode bremser

Vis mer


Bremseredskapen gjør en god jobb og bilen opptrer stabilt ved panikkbremsing, både i sving og på rettstrekninger. Pluss også for akustisk håndbrekkvarsler.

Hva slags utstyr får man med på kjøpet når man velger en Peugeot 307 CC 1.6? Hva er bilens sterkeste sider? Og hvordan står den seg mot konkurrentene? Les våre konklusjoner her.