Motor og kjøreegenskaper

RS4 er ikke en typisk rampebil, selv om det er fullt mulig å gjøre rampestreker med den. Egentlig er det en kosebil som gjør alle kjøreturer til en nytelse.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Med en RS4 i garasjen har man faktisk ikke spesielt mye lyst til å være hjemme. Det er veien som lokker og alle veier, samme hvor dårlige eller bra de er, blir morsomme. Alt fra krokete småveier til motorveier takler denne bilen på strak arm. Selv kø er tøft. Den romlende motoren og den potente responsen gjør hver eneste igangsetting til underholdning. Det er imidlertid i utlandet, hvor bilen har fått strekke helt ut, vi har hatt de desidert råeste kjøreturene, rett og slett fordi man da kan kjøre fort. Her hjemme kan det fort bli både dyrt og problematisk. I Norge gjelder derfor å finne noen ekstremt svingete veier og holde seg til de tre første girene.

Voldsom motor

RS4 har en 4,2-liters V8-motor under panseret, og den både virker og låter slik den skal gjøre. Den yter 420 hestekrefter ved 7.800 omdreininger i minuttet og 430 newtonmeter ved 5.500 omdreininger. Ved drøyt 5.000 omdreininger skjer det noe med motoren. Det virker som om den åpner alle sluser på vidt gap, og i tillegg er det da fortsatt mye turtall til disposisjon. Det stopper ikke før på 8.250 omdreininger som er litt inne på rødmerkingen på turtelleren. Det er ikke noe problem å kjøre på lave turtall heller. 90 prosent av det totale dreiemomentet på 430 newtonmeter er nemlig tilgjengelig fra 2.250 og helt til 7.600 omdreininger. Man har med andre ord nok av turtall å boltre seg på. Oppgaven fra 0 til 100 kilometer i timen klarer den på 4,8 sekunder, og toppfarten er begrenset oppad til 250 kilometer i timen. RS4 har også over 100 hestekrefter og over 100 newtonmeter per liter slagvolum, og hver hestekraft trenger ikke drasse på mer enn snaut fire kilo. Dette er tallene til en sportsbil! Vi har kjørt de andre karosserivariantene også, og det er sedanen som virker mest kjørbar. Stasjonsvognen er heller ikke verst, men kabrioleten er mye tyngre og føles litt tammere selv om Audi oppgir svært gode ytelser for den også. For best mulige kjøreegenskaper er det uansett sedan som gjelder.

Bak rattet

Vi hadde igjen de ekstreme bøttesetene som er ekstrautstyr. De klemmer hardt rundt skinkene og setet gir en skikkelig sidestøtte. På rattet har du en S-knapp som strammer setet enda mer. I tillegg hører du en svak klakking fra noen spjeld bak i eksosanlegget som gir enda mer lyd. Denne knappen skal også øke gassresponsen, men vi må legge til litt godvilje for godkjenne den effekten. Det er ikke voldsom virkning. Ellers minner førerplassen mye om en vanlig A4. Et litt friskere ratt og litt kul gradering i instrumentene er noe av det som er spesielt for RS4.

Kjøreegenskaper

På normal vei hvor man sjelden mister grepet med dekkene er kjøreegenskapene enorme. Fartsøkningen er stor i alle hastigheter og det stopper like fort. Vi hadde ikke keramiske bremser denne gangen, men de vanlige bremsene duger mer enn godt nok til gatekjøring. Styringen er presis, og bilen er totalt sett veldig lettkjørt. Nytt på denne bilen er firehjulsdriftsystemet som ikke lengre har en 50:50 fordeling, men 40 prosent foran og 60 prosent bak. Dette er antagelig for å gjøre bilen mindre understyrt. RS4 er da også mindre understyrt enn vi tidligere har opplevd med Audi. De er på sporet, men det er fortsatt en vei å gå. Vi har ingen tall, men vi regner med at en bedre vektfordeling mellom for- og bakaksel også hadde hjulpet til å gi bedre kjøreegenskaper og mindre understyring. Normalt er vi ikke så kritiske til understyring som for så vidt er en trygg oppførsel, men akkurat denne bilen kan gjerne være mer "tailhappy" uten at det vil blir noen direkte ulempe.

Audi har også utstyrt RS4 med dempersystemet som heter DRC (Dynamic Ride Control). Dette er et system som dukket opp første gang i RS6. Det skal hindre at bilen dukker under bremsing og krenger i svinger. Systemet hjelper nok, men det krenger likevel.

På glatt underlag, for eksempel vinterføre, går vi ut ifra at denne bilen vil kunne gi den totale lykkefølelse. Selv om det er en spekulasjon tar vi nok ikke mye feil hvis vi sier at kjempekreftene rett ut på alle hjulene uten ESP i en RS4 vil være en kjøreerfaring av de helt sjeldne i snøføyka.

Det finnes også andre biler i denne klassen som er kule å kjøre

Mer om andre biler i klassen finner du her.