Motor og kjøreegenskaper

Litt bedre utsikt, mindre fare for å slå nedi på en humpete hyttevei og en stivere bil er i hovedsak det hevingen bringer med seg.

Vis mer
Vis mer


Det er vanskelig å isolere effekten av hevingen fra den påvirkningen de betydelig bredere og stivere hjulene har, men Polo Cross er stivere enn vanlig Polo. Du merker det negativt i dumper med skarpe kanter, og du merker det positivt når du kjører friskt. Oppstivingen mer enn oppveier for det hevede tyngdepunktet, og det har klart vært meningen å gi Polo Cross sportsligere kjøreegenskaper.

Ikke alt for sportslig

Det sportslige blir imidlertid godt skjult av en motor som på ingen måte kan kalles sportslig. En 1,4-liters tresylindret dieselmotor som yter 70 hestekrefter orker bare 0-100 km/t på 15,9 sekunder, men selv om det tar lang tid å nå marsjfart er forbikjøringsressursene bedre enn akselerasjonstiden gir inntrykk av. Dreiemomenter er nemlig på høyde med en 1,6-liters bensinmotor med 115 hestekrefter som sitter i storebror Golf, og 155 Nm fra 1.600 o/min gir god akselerasjon i tredje- og fjerdegir hvis forbikjøringsmulighetene byr seg. Motoren er dessuten relativt støysvak unntatt på høye turtall.

Tyngre

Polo Cross er naturlig nok tyngre enn en vanlig Polo, og hevingen fører med seg økt luftmotstand. Det går utover akselrasjonstiden som er 1,3 sekunder dårligere, og det går utover forbruket. Der vanlig Polo med samme motoren nøyer seg med 0,45 l/mil ved blandet kjøring, krever Polo Cross 0,5 l/mil. Differansen er overraskende stor, og viser tydelig hvor mye vekt har å si for forbruket. Vektulempen til Polo Cross er 65 kilo.

Definert

Det er mellom 2.000 o/min og 4.000 o/min at motoren trives best, går du lavere blir responsen dårlig og høyere er den ikke spesielt effektiv. Den kan presses til 4.700 o/min, men det er helt poengløst å befinne seg på et så høyt turtall med denne motoren. Vi måtte jo selvsagt prøve, og ved 4.700 o/min i førstegir får du 45 km/t og i andregir 75 km/t. 100 km/t passeres i ganske godt driv med 3.900 o/min i tredjegir.

Femtrinns manuell girkasse er standard, og vil du ha automatgir må du velge bensinutgaven med en 1,4 liter og 75 hestekrefter - en kombinasjon som er enda tregere enn vår dieselmotor.

Girkassen er lettsjaltet og komfortabel, men trives ikke med alt for raske skift. For å følge opp bakkeklaringen burde førstegir vært lavere slik at det gikk an å snike seg mellom trestammer og steiner uten å brenne opp kløtsjen.

ESP standard

Vis mer
Vis mer


Antiskrens (ESP) er standard på Polo Cross, og selv om dette er en liten og letthåndterlig bil gir dette sikkerhetsutstyret betydelig høyere sikkerhetsmarginer. På asfalt er veigrepet godt, mest på grunn av de heftige hjulene, og også på grus oppleves Polo Cross som forutsigbar og letthåndterlig.

Sprekere interiør

Polo Cross har samme layout innvendig som vanlig Polo, men fargene er sprekere. Detaljer som røffere stofftrekk på setene og edderkoppstrikker på forsetesidene skiller, det samme gjør Cross-emblemet på girspaken og aluminiumsdekoren på pedalene. Vi skulle ønske at Volkswagen hadde spandert delt bakseterygg på Polo Cross, det hadde gjort bilen mer fleksibel.

Polo har mange konkurrenter i en tøff klasse, Polo Cross har det lettere - les videre om konklusjon og konkurrenter her.