Motor og kjøreegenskaper

Den nye Sportage-dieselen gjør en god figur og den manuelle girkassen imponerer. Et godt hjuloppheng sørger for høy komfort og gode kjøreegenskaper. Velfungerende firehjulsdrift gir god fremkommelighet.

Vis mer
Vis mer


I motsetning til Honda, Nissan og Toyota, som har satset på 2,2 liter slagvolum i sine folke-SUV-dieselmotorer, har Kia satset på en klassisk 2,0-liter. Denne produserer likevel 140 hestekrefter, like mye som Honda CR-V- og Nissan X-Trail-motorene og fire hestekrefter mer enn Toyota RAV4-motoren.

På dreiemoment-siden er Kia-motoren imidlertid noe svakere enn sine hovedkonkurrenter. 305 Nm ved 1.800 omdreininger er ikke svake tall, men Toyota, Nissan og Honda henter ut henholdsvis 310, 314 og 340 newtonmeter fra sine kraftkilder.

12,0 sekunder

Kia Sportage hadde nok hatt godt av en enda kraftigere motor - den er nemlig en tung bil. Med en egenvekt på hele 1.685 kilo veier den for eksempel 100 kilo mer enn Toyota RAV4 2.2 D-4D. Den høye Sportage-egenvekten er selvsagt en ulempe også i avgiftssammenheng.

Direkte treg er Sportage 2.0 16V CRDi imidlertid ikke. Oppgitt 0 til 100-tid er 12,0 sekunder, en tid vi nesten klarte å duplisere i våre uhøytidelige målinger.

Stillegående

Selv om vi selvsagt kunne ønsket oss en enda kraftigere drivkilde, lærte vi oss raskt å sette pris på Kias nye 16-ventilerte common rail-motor. Denne kjennetegnes blant annet ved myk og stille gange, i hvert fall fra kupé-perspektiv. Motoren er i tillegg relativt vibrasjonsfri, i hvert er det ingen rystelser som når frem til verken sete, girspak eller pedaler. Noen mikroskopiske vibrasjoner i rattet er riktignok merkbare, men disse er overhodet ikke irriterende.

Jevnt skyv

Vis mer


Kias nye kraftkilde særpreges også ved at den produserer et jevnere drag enn mange andre dieselmotorer. Med det mener vi at motoren ikke produserer det typiske dieselsparket mellom 1.500 og 2.000 omdreininger, men at den i stedet trekker jevnt gjennom hele registeret. Sistnevnte innledes ved 1.250 omdreininger, der motoren begynner å produsere merkbar fartsøkning. Fra 1.500 omdreininger skapes et behagelig skyv som vedvarer til rundt 4.000 omdreininger. Etter 4.000 o/min merker man at motoren begynner å yte motstand og at skyvet avtar, før turtallssperren trer inn nøyaktig på rødmerkingen ved 4.500 omdreininger.

Selv om Sportage ikke er spesielt rask til 100, er motoren kraftig og fleksibel nok til at normale forbikjøringer ikke er noe problem.

Utypisk diesel

Vis mer


I praksis opplevde vi at motoren trivdes aller best mellom 3.500 og 4.000 omdreininger, noe som er litt utypisk for en dieselmotor. Vanligvis oppleves nemlig dieselmotorer som mest effektive i området mellom 1.500 og 3.000 o/min. Vi mener ikke at det er noe negativt med den uvanlige karakteristikken. Man skal imidlertid være klar over at Kia-kraftkilden minner mer om en bensinmotor enn det som er vanlig.

Kia oppgir selv at motoren skal klare seg med 0,71 liter, noe som er midt på treet i folke-SUV-klassen. Tanken rommer 58 liter, noe som gir en teoretisk rekkevidde på brukbare 82 mil.

Flott girkasse

Vis mer


Kia Sportage kan altså ikke lenger fås med dieselmotor og automatgir. Trøsten er at den manuelle sekstrinnskassen fungerer svært, svært godt. Girskiftene gjennomføres via en skinntrukket girkule montert på en halvlang spak. Avstanden mellom de ulike girene er kort og spaken glir uvanlig lett i trinn, også i revers. Med andre ord er dette en av de bedre manuelle girkassene vi har sjaltet. I tillegg er kløtsjpedalen lett og presis, noe som medvirket for at vi aldri savnet noen automatgirkasse. Vi nevner også det faktum at turtellernålen legger seg på behagelige 2.050 omdreininger i 100 kilometer i timen, noe som betyr stille gange - samtidig som kraft er tilgjengelig.

Fint kompromiss

Vis mer


Vi skrev pent om bilens kjøreegenskaper sist gang vi testet Sportage, men gjentar at bilen kjennetegnes ved en fin balanse mellom komfort og sportslighet. Det skal riktignok nevnes at Kia-importøren merkelig nok ennå ikke hadde klart å skifte til sommerhjul, og at vi dermed gjennomførte testen på Nokian Hakkapeliita RSi i dimensjon 215/65-16. Med sommerhjul i dimensjon 235/60-16 vil nok bilen bli noe mindre komfortabel - men samtidig også noe mer sportslig.

Høy komfort

Med de aktuelle hjulene produserte imidlertid Sportage svært høy komfort, både i byen, på telehivpregede landeveier og på grus- og traktorveier. Samtidig er bilen sportslig nok til å være inspirerende ved aktiv kjøring. Høy bakkeklaring og et relativt mykt hjuloppheng resulterer selvsagt i at Sportage krenger mer enn en lav familiebil, men hjulopphenget sørger for at krengingen aldri blir påtagelig. Styringen kunne gjerne hatt et skarpere oppsett med mer direkte utveksling, men gir grei motstand i sving.

Balansert

Vis mer


Med tanke på hvilken biltype vi her har med å gjøre, sitter Sportage godt på veien. I utgangspunktet kjenner man at det er forhjulene som vanligvis må ta den største støyten, men bilen oppleves ikke som spesielt understyrt. I stedet virker Sportage overraskende godt balansert, ikke minst ved gasspådrag i lange svinger.

På snøsubstituttet grus er det mulig å provosere frem bakhjulsskrens, men denne oppleves som udramatisk og er lett å hente inn ved motstyring. Også når føreren brått går av gasspedalen i sving utviser Sportage en sivilisert og fin oppførsel.

Lett å kontrollere

I det hele tatt er Sportage en velkjørende og lett kontrollerbar bil. Elektronisk antiskrens-program (ESP) er standardutstyr og det faktum at den elektroniske skytsengelen enkelt kan kobles ut, viser at Kia har stor tillitt til bilens kjøreegenskaper. Når man lar antiskrens-programmet være aktivert, vil man oppdage at både antispinn og antiskrens kobler inn på en myk, men effektiv måte.

Akseptabel sikt bakover

Sportage er ikke den enkleste bilen i verden å rygge, blant annet stjeler innfestingen for bakruteviskeren en del sikt. Med de bakre hodetøttene i nedre stilling er det imidlertid fullt mulig å rygge uten hjelpemann. Ideelt sett burde imidlertid Sportage - og de fleste andre høye firehjulstrekkere for den saks skyld - være utrustet med ryggesensorer. Dessverre er ikke denne smarte teknologien tilgjengelig for denne bilens vedkommende.

Magnetkløtsj

Vis mer


Sportage er selvsagt utrustet med firehjulsdrift. Denne er av typen som kobler inn bakhjulene ved behov, noe som foregår via en elektronisk styrt magnetaktivert flerplatekløtsj. Innkoblingen av bakhjulene foregår vanligvis automatisk, men om ønskelig kan føreren trykke på en knapp som aktiverer permanent firehjulsdrift. Denne bør imidlertid bare brukes på løst underlag og systemet kobler automatisk over til forhjulsdrift i hastigheter over 30 kilometer i timen.

Lavt førstegir

I likhet med de andre folke-SUVene er heller ikke Sportage utviklet for hard terrengkjøring. Muligheten for å låse bilen i firehjulsdrevet modus sørger imidlertid for svært god fremkommelighet. I tillegg kompenseres fraværet av lavgirserie ved et lavt drevet førstegir. Dette gir seg allerede ved 35 kilometer i timen, noe som betyr at det er godt egnet for harde tak. 19,5 centimeter bakkeklaring er ikke klasseledende, men vil holde i lange baner for de fleste. Vår erfaring er i hvert fall at Sportage gjør en svært god jobb utenfor allfarvei.

Flotte bremseegenskaper

Vis mer


Også bremseredskapen er førsteklasses. Sportage kvitterer med nydelig oppførsel og fin balanse ved bremsing på all slags underlag, også i sving. I tillegg kan Sportage overraskende nok skilte med akustisk håndbrekkvarsler. Bra, Kia!

Vi har skrytt mye av Sportage i denne testen. Men er bilen bra nok til å snike seg foran Toyota RAV4, nye Suzuki Grand Vitara, Honda CR-V og Nissan X-Trail? Les vår konklusjon her.