Motor og kjøreegenskaper

Turbomotoren fra Golf GTI er en harmonisk toliter med overskudd av effekt og dreiemoment.

Vis mer


Og den trinnløse girkassen er et effektivt redskap som tillater motoren å jobbe der den etter forholdene yter best. For eksempel får den jobbe på lave turtall i jevn hastighet med de fordeler det har for forbruket, og når pedalen presses helt i bånn får motoren hele tiden jobbe på effekttoppen. Det er uvant men effektivt, og vi har egentlig kun to innvendinger mot girkassen - somling og slurefølelse.

Somling

I det lyset skifter fra rødt til grønt tar det alt for lang tid før kreftene fra motoren får jobbe effektivt på drivhjulene. I praksis går det fire-fem sekunder før en akselerasjonsfølelse som ligner på andre girkasser innfinner seg, og på den tiden har vi som regel mange ganger rukket å tenke at det hadde vært stas med en DSG-girkasse, manuell girkasse eller til og med en vanlig automatgirkasse.

Først når 40 km/t passeres blir akselerasjonen effektiv, men da er hastighetsøkningen til gjengjeld svært imponerende. Den samme somlingen oppstår når du skal kjøre forbi, men er ikke like langvarig.

Slurefølelse

Det er mulig vi blir lurt av måten girkassen jobber på, men ofte ved kraftig gasspådrag får vi en følelse som ligner det å ha glemt å ta foten helt av kløtsjpedalen. Det er særlig ved aktiv kjøring dette oppstår, og selv ikke manuell styring av girkassen gir den helt rette følelsen.

Vis mer
Vis mer


Som nevnt er dett anmerkninger i forhold til en bil med sportslige ambisjoner og med en motor som gir den god grunn til å ha nettopp det. Den trinnløse girkassen innfrir klart på komfortområdet, og de fine girhendlene bak rattet gjør at man kan bruke motoren mer aktivt ved milde innbremsinger og til posisjonering for riktig turtall ved utgangen av svinger.

Fin motor

Vi har pirket litt i problemene rundt gassrespons på toliters turboen til Volkswagen, men i forhold til nesten alle tidligere motorer med turbo er gassresponsen mye bedre. Særlig ved litt høyere turtall er responsen god nok for de fleste, og med såpass bredt register med høyt dreiemoment oppleves motoren som spesielt sterk. Dreiemomentet på 280 Nm er tilgjengelig fra 1.800 til 5.000 o/min, og toppeffekten på 200 hestekrefter taes ut fra 5.100 til 6.000 o/min.

Og det er fortsatt mye bensinmotorglede igjen i denne motoren, med effekt som til en viss grad følger turtall og dedikerte turtallsområder for forskjellige aktiviteter som familietur eller kveldstur på yndlingsveien.

Motoren tilbyr også en fin lydopplevelse, selv om eksoslyden fra Golf GTI forsvinner når motoren blir transplantert over i kabrioleten. Det hadde kanskje blitt en vel intens opplevelse i kombinasjon den trinnløse girkassen, med vanlig girkasse er man tross alt bare innom effekttoppen på slutten av hvert gir – den trinnløse oppholder seg der helt til du slipper gassen.

For sportslig

Det er ingenting i veien med veigrepet, og når bilen er senket og oppstrammet i tillegg gjennom ekstrautstyret S-line sportspakke (23.000 kroner) blir A4 kabriolet definitivt en sportslig bil – og klart sportsligere enn girkassen. Skodd med 245/40-18 er det ikke mye giv i smådumper, og du blir alt for ofte ristet ut av den gode cruisefølelsen av et kontant understell.

Vi mener man bør ta en grundig vurdering om man ønsker kabrioleten så stiv, og i alle fall er det en litt rar kombinasjon med denne girkassen.

Fortsatt er det slik at Audi velger å la en del av antiskrenssystemet (ESP) jobbe uten at føreren blir varslet om det, og det er understyring som de elektroniske hjelperne jobber med uten at lampen blinker. ESP-systemet er blant de beste i klassen, og alle antydninger til skrens blir avverget med myk inngripen uten at kjøreopplevelsen forringes i alt for stor grad.

Litt knirk

Vis mer


Audi holder klasseledende finish på sine interiører, men i vår A4 kabriolet knirket det betydelig mer enn vi er vant til fra Audi. Lydene fra passasjerstolen og dashbordet hørtes ut som lyder man kan bli kvitt etter litt detektivarbeid, men ved svingkjøring kom det lyder fra veggene i baksetet som antyder litt små toleranser når bilen vrir seg.

Videre kan du lese mer om hvilke konkurrenter Audi A4 Cabriolet 2.0 TFSI skal måle seg mot.