Motor og kjøreegenskaper

215 hestekrefter gjør C6 sprek, men den mangler litt på å matche tysk effektivitet.

Vis mer


Om sekundene forsvinner på vei inn eller ut av girkassen, eller om vekten tar knekken på effekten er ikke godt å si – faktum er at C6 trenger over ti sekunder på å nå 100 km/t fra stillestående. Samme øvelse gjør konkurrenten unna på rundt syv sekunder, så C6 oppleves litt sedat i denne klassen.

Lang og tung

1.816 kilo er mye selv i storbilklassen, for eksempel er det ett kvart tonn mer enn for eksempel Audi A6 med V6-motor. Den ekstra vekten er muligens grunnen til at Citroën har valgt et konservativt oppsett for antisladdsystemet (ESP), for det griper ganske kontant inn ved antydning til skrens. Også C6 bruker ESP-systemet til understyringskontroll uten at føreren blir varslet, en uting som reduserer sikkerhetsmarginene spesielt i Norge med varierende kjøreforhold.

Kjennes som luft

Citroën har et fjæringssystem med nitrogenfylte sylindere, men i praksis oppleves det som vanlig luftfjæring der bakkeklaringen kan justeres. Sammen med aktive støtdempere kan man både variere fjæringskomforten og det kan brukes til å forbedre veigrepet. For eksempel kan den i utgangspunktet myke fjæringen raskt strammes opp ved for eksempel en hard innbremsing.

På motorvei er komforten helt i øvre sjikt, kombinert med støykomforten er dette noe av det mest behagelige man kan oppholde seg i på motorveien. Og hvis svingene kommer tettere strammer bilen seg nok opp til at duvingen forsvinner. Det er også mulig å velge sportsinnstilling som gir en stivere oppsett i utgangspunktet. Systemet fungerer godt, og det er kun de aller mest kantete smådumpene som ikke filtreres vekk fullt ut.

Styringen er som nevnt ikke alt for livlig, men er ikke kraftig selvrettende som på tidligere store Citroëner. Med fjæringen i sportsmodus blir styringen litt kvikkere, men heller ikke da er det mye følelse som formidles til føreren.

Vis mer
Vis mer


Heller ikke bremsene har noe spesielt særpreg som tidligere, selv om de krever mindre pedaltrykk enn gjennomsnittet. Det er lett å dosere bremseeffekt, og den lange bilen opptrer stabilt under hard oppbremsing.

Sekstrinns automat

Automatgirkassen har en sjaltegate som noen vil oppfatte som kronglete, mens andre trives med den fordi du etter litt tilvenning ikke lenger trenger å følge med på displayet ved skifte mellom drive og revers. Den har et sidespor for manuell overstyring, og skifter komfortabelt.

Sannsynligvis er girkassen med på å gjøre C6 tregere enn nødvendig, den lettere Peugeot 607 med samme motor og girkasse sliter også med akselerasjonen fra stillestående.

Mangler litt effekt

En treliters V6-motor som yter 215 hestekrefter og leverer 290 Nm ved 3.750 o/min er litt tynt i forhold til konkurrenter som Audi og BMW. De henter ut rundt 40 hestekrefter mer av sine motorer, og har dessuten høyere dreiemoment tidligere.

Ser vi bort fra den litt lave effekten oppleves bensinmotoren som harmonisk og med den lille spurten mot effekttoppen som gjør at det fortsatt er morsomst med bensinmotor. Gassresponsen er også god.

Forbruket er imidlertid for høyt, og her spiller vekten en stor rolle. Over 1,1 l/mil ved blandet kjøring er drøyt, de beste konkurrentene opererer rett i overkant av 0,9 l/mil.

Diesel på vei

Vis mer


En 2,7-liters V6-diesel som yter 208 hestekrefter vil dukke opp etter hvert, den vil sannsynligvis bli rundt 10.000 kroner dyrere enn V6-bensin, men vil være det bedre alternativ med betydelig høyere dreiemoment (440 Nm) og bedre akselerasjon.

Videre skal vi se nærmer på plass og komfort.