Motor og kjøreegenskaper

Volkswagen Golf er en velkjørende bil, spesielt i GT- og GTI-utgave. En tung dieselmotor i fronten har ikke endret på det.

Vis mer


Det er ikke første gangen Volkswagen har prøvd å lage en sportslig variant av Golf med diesel, men denne gangen mener de virkelig alvor, ta bare en titt på motordataene. 2,0-literen yter med sine 170 hestekrefter og 350 newtonmeter nemlig mer enn noen annen dieselmotor i klassen.

Kraftig skyv

Skyvet fra snaut 1.500 omdreininger er virkelig imponerende og gir seg ikke før nærmere 4.500 omdreininger - temmelig høyt for en diesel. Maksimal effekt finnes ved 4.200 omdreininger. Dette er en motor som liker å tynes på turtall samtidig som kreftene ved normale motorhastigheter er formidable. Mellomakselerasjonene er virkelig heftige; i uformell duell med en Opel Astra OPC på 240 hester ble diesel-Golfen slett ikke utklasset. 0-100 km/t går på 8,2 sekunder.

Ukultivert

Vis mer


På den litt mer negative siden noterer vi at Volkswagens firesylindrede dieselmotorer ikke er blant de mest kultiverte i klassen. Utvendig er det betydelig med dieselknakking, ikke minst når motoren er kald, men kupeen er godt støydempet og innvendig gir motoren et rundere og mer behagelig lydbilde. Man er likevel sjelden i tvil om hvilken pumpe man skal stoppe ved når tanken begynner å bli tom.

DSG

Forbruket er imidlertid oppgitt til beskjedne 0,64 liter per mil på blandet kjøring i kombinasjon med den sekvensielle DSG-girkassen som vår testbil var utstyrt med. DSG kan kjøres som en vanlig automat i både sports- og normalmodus i tillegg til å kunne veksles manuelt, enten med hendler bak rattet eller ved å vippe girspaken til siden. Manuell giring med spakene på rattet fungerer klanderfritt, men vi hadde helst sett at den manuelle sjaltegaten til girspaken var plassert mot føreren og ikke mot passasjeren.

Vis mer


Selve girskiftet virker solid og gir fra seg et lite klikk når man dytter spaken frem eller tilbake, men for de med racinggener i blodet vil det oppleves som bakvendt å gire ned ved å dra spaken til seg. DSG jobber med to kløtsjer som sørger for lynraske og smidige girskift. Ved manuelle nedgiringer i de tre laveste girene får man imidleritd noen ubehagelig rykk i bilen. Med sine seks trinn finner girkassen alltid en passende utveksling og i 100 km/t ligger turtallet på behagelige 1.800 omdreininger. Alt i alt sørger DSG-kassen for å forvalte kreftene på en god måte og er for 16.000 kroner en fornuftig investering i Golf GT TDI

Velbalansert

Vis mer


Kjøreegenskapene har vi skrytt mye av tidligere og disse er i høyeste grad også til stede med dieselmotor. Stramt og responsivt understell sørger sammen med en presis styring for at svingete veier blir en fornøyelse. Noen vil kanskje ønske seg litt mer styrefølelse, men chassiset er stabilt og opptrer svært forutsigbart og kontrollert i alle situasjoner. Skulle man gå for fort inn i en sving, understyrer den lett, men er samtidig definitivt med på leken dersom føreren ønsker det. Takket være det stramme oppsettet er krengingen liten og bidrar til den udramatiske følelsen man får av å kjøre fort med GT TDI.

Innskrenket komfort

Vis mer


Sportsunderstellet og de store hjulene har imidlertid også negative sider. Fjæringskomforten, spesielt i lave hastigheter, er begrenset, og på grov asfalt blir dekkstøyen ganske dominerende. Bilen blir også mer følsom for sporing på langsgående ujevnheter. Bremsene biter godt og byr ikke på noen overraskelser. Med tanke på hvor mye drivkrefter som skal ned i asfalten gjennom forhjulene, takler Golf dette også ganske bra. Visst er det kraftreaksjoner i rattet ved maks pådrag i de laveste girene, men det merkes aldri under normal kjøring og er i det hele tatt lite forstyrrende. Traksjonen er også bra og antispinnsystemet jobber smidig og effektivt dersom man skulle bli for ivrig med høyrefoten.

Vi har altså med en meget kompetent og morsom bil å gjøre, men hva kan konkurrentene by på? Og hva med de andre motoralternativene? Er 1,4-literen i Golf GT et bedre alternativ? Les mer om dette i konklusjonen!