Motor og kjøreegenskaper

Takket være lang akselavstand føles Note voksen på veien og byr ikke på overraskelser av noe slag. 1,6-literen fungerer fint i kombinasjon med en femtrinns manuell girkasse.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Med en egenvekt på 1.107 kilo er Note en lett bil etter dagens standarder. Det gjør at den klarer seg fint med 110 hester og 153 newtonmeter, selv om momenttoppen ligger så høyt som på 4.400 omdreininger. I praksis drar motoren relativt jevnt fra bunn og til toppen, men er klart sprekest mellom 3.500 og 5.500 omdreininger. Makseffekten ligger på 6.000 omdreininger, men på så høye turtall blir støyen litt i overkant. 0-100 går på 10,7 sekunder og toppfarten er 183 km/t.

Lettkjørt

Den femtrinns manuelle girkassen er fornuftig steget og matcher motoren bra. På rene motorveietapper kunne man dog ønsket seg et sjettegir. Turtallet i 100 km/t ligger på 3.000 omdreininger, uten at det blir et stort problem støymessig. Den litt lange girstanga glir imidlertid lett og presist mellom girene og bidrar til at Note er en svært lettkjørt bil.

Elektrisk servostyring

Lett er også den styringen med sin elektriske servofunksjon. Renault har fått mye pepper for sine el-servoer i blant annet plattformsøskenene Clio og Modus, og noe av dette kjenner man igjen i Nissan Note. Spesielt i lav fart gir styringen et syntetisk inntrykk. Oppe i normale landeveishastigheter oppleves imidlertid ikke dette som noe stort problem, selv om styringen neppe kan sies å være noe under av følsomhet. Det som derimot kan oppleves sjenerende er kraftreaksjoner i rattet. Med 153 newtonmeter hadde vi ikke forventet at det skulle være såpass merkbart. Styreresponsen er imidlertid ganske kvikk og bidrar til at Note trives relativt bra og virker lettfotet når veiene blir svingete.

Trygge kjøreegenskaper

Nissan Note har et litt høyere tyngdepunkt enn vanlige småbiler, men takket være et relativt stramt oppsett oppleves ikke det som noe problem. Man skal presse hardt før krengingen blir påtagelig. I simulerte kritiske situasjoner opptrer Note svært ryddig og trygt med en klar tendens mot understyring. Ved behov griper det elektroniske stabiliseringssystemet effektivt inn og hindrer at man kommer ut av kurs.

Vis mer


Bremsene er lettdoserte og virkningsfulle, men i likhet med en del andre småbiler har Nissan valgt trommelbremser bak på Note. Det gjør den mer følsom for varmeutvikling under langvarig belastning, men vi opplevde aldri dette som noe problem under vår testperiode.

I by og på motorvei

På motorveien gir Note et modent inntrykk. Retningsstabiliteten er god og lengre avstander i middels høyt tempo tilbakelegges uanstrengt. Fjæringskomfort og støynivå er fullt ut godkjent med tanke på biltypen.

Vis mer


I byen er Note kvikk og lettkjørt. Den beskjedne lengden og lette styringen gjør den svært lettmanøvrert, og fra den oppreiste sittestillingen har man god oversikt. Rattet er dessverre ikke lengdejusterbart og gjør at enkelte vil oppleve at de kommer litt for nærme pedalene med den konsekvensen av vinkelen i ankelen på gassbeinet blir noe spiss.

Selv om Note er trivelig å kjøre, er det først og fremst en praktisk bil. Les mer om plass og komfort her.