Motor og kjøreegenskaper

159 Sportwagon imponerer med like fine kjøreegenskaper som sedan-utgaven. Med slike kjøreegenskaper fortjener bilen egentlig en enda friskere motor enn en 120-hesters diesel - men undermotorisert er den ikke.

Vis mer


Som vi har skrevet i tidligere tester, har Alfa Romeo 159 ett stort problem - den er tung. Samme problem gjelder selvsagt for Sportwagon, som er 50 kilo tyngre enn sedan-utgaven. Med 120-hesters dieselmotor under panseret har Sportwagon en egenvekt på 1.575 kilo, noe som blant annet betyr at den veier 125 kilo mer enn en Audi A4 Avant 1.9 TDI (1.450 kilo) og 70 kilo mer enn en BMW 318d Touring (1.505 kilo).

Høy vektavgift

Det er flere ulemper knyttet til en såpass høy egenvekt. For det første straffes høy vekt hardt av det norske avgiftssystemet. Mens A4 Avant 1.9 TDI "slipper unna med" rundt 65.000 kroner i vektavgift, må Alfa Romeo-kunden ut med 85.000 kroner (i tillegg kommer 36.000 kroner i slagvolumavgift, snaue 21.000 kroner i effektavgift og 25 prosent moms på bilens inntaksverdi). Høy egenvekt går selvsagt også på bekostning av akselerasjon og bidrar i tillegg til økt drivstoff-forbruk.

466 centimeter

Vis mer


Nå skal det riktignok understrekes at 159 er en større bil enn de nevnte konkurrenter. Med en lengde på 466 centimeter og en bredde på 183, befinner bilen seg en halv klasse over enn både A4 (459x177) og 3-serie (452x182). Også fotavtrykket vitner om at 159 er hakket større enn de tyske konkurrentene. Alfa Romeo har faktisk gitt bilen et sporvidde på hele 159 centimeter foran og 157 bak. A4 og 3-serie befinner seg i området mellom 150 og 152 centimeter.

11,5 sekunder

Med tanke på bilens høye egenvekt gjør motoren en overraskende god jobb. Noen racer blir bilen ikke, men vi opplevde den heller aldri som undermotorisert. For selv om motoren ikke produserer mer enn 120 hestekrefter, leverer den tross alt 280 newtonmeter ved 2.000 omdreininger.

Alfa Romeo oppgir selv at bilen skal klare 0 til 100 på 11,2 sekunder, noe som står seg relativt godt mot BMW 318d Touring (10,9) og Audi A4 1.9 TDI Avant (11,5). Våre uhøytidelige målinger viste at Alfa Romeos egne tall nok er noe optimistiske, men at de likevel ikke er mange tideler fra sannheten.

Bredt register

Vis mer


En av de mest positive sidene ved denne motoren, er at den har et relativt bredt effekt- og momentregister. 1,9-literen trekker rent fra 1.400 omdreininger og produserer et flott skyv allerede når turtellernålen passerer 1.500-streken. Samtidig leverer motoren fin fartsøkning opp gjennom hele mellomregisteret. Når turtallet passerer 4.000 o/min reduseres så skyvet noe, men motoren trekker likevel relativt friskt helt opp mot og forbi rødmerkingen ved 4.500 omdreininger. I motsetning til mange andre dieselmotorer, som tydelig sier fra om at de ønsker girskift ved så høye turtall, puster Alfa-motoren relativt lett og uanstrengt.

Myk gange

Motoren, som er utviklet av Fiat og General Motors i samarbeid, er i tillegg ganske stillegående og kjennetegnes ved myk gange til dieselmotor å være. Ved tomgang når ingen vibrasjoner frem til verken sittepute eller girspak. Vi merket oss antydning til vibrasjoner i rattet, men disse er ikke fremtredende nok til å være plagsomme. Motoren kunne imidlertid vært enda bedre balansert. I området mellom 1.250 og 1.400 omdreininger produserer kraftkilden nemlig en del vibrasjoner.

Godkjent forbruk

Vis mer


1,9-literen, som forøvrig startes og stoppes via en egen knapp, oppgis å klare seg med 0,60 liter diesel per mil ved blandet kjøring. Dette er noen centiliter mer enn konkurrentene kan skilte med, men relativt lite med tanke på bilens høye egenvekt. Og takket være en drivstofftank som rommer hele 70 liter, får 159 Sportwagon 1.9 JTD 8V en teoretisk rekkevidde på hele 117 mil.

Kjøreglede

Det som imponerte oss aller mest da vi første gang testet 159, var de fine kjøreegenskapene. Stasjonsvognen veier som nevnt 50 kilo mer enn sedanen og vi må anta at samtlige av disse kiloene har med bilens bakpart å gjøre. Dermed har nok stasjonsvognen en noe annen vektfordeling enn sedanen. Den endrede vektfordelingen synes imidlertid på ingen måte å ha gått på bekostning av kjøregenskapene. Våre dager med Sportwagon ble i minst like høy grad som sist gang preget av kjøreglede.

Godt hjuloppheng

Vis mer


Det som først og fremst kjennetegner 159 Sportwagon er at den ligger så godt, tungt og trygt på veien. Dette har selvsagt sammenheng med bilens høye vekt og romslige sporvidde, men vi kan også takke et velfungerende hjuloppheng og et torsjonsstivt karosseri for den sportsbilaktige opplevelsen.

I tillegg kommer en herlig tung og direkte styring. Den gode styrefølelsen har blant annet sin bakgrunn i at Alfa Romeo har valgt en uvanlig skarp ratt-utveksling, med mindre enn to og en halv rattomdreininger fra utslag til utslag.

Uvanlig lite understyrt

Det som er minst like viktig, er at forhjulene på en uvanlig lydig måte lystrer rattbevegelsene. 159 Sportwagon er en forhjulsdrevet bil, likevel er understyring et svært sjeldent fenomen, både med og uten gasspådrag. Med den heftigste dieselmotoren kan det nok hende at forhjulene får problemer med å samtidig utføre full akselerasjon og retningsendring, men med den folkelige 1,9-literen under det lange panseret, er det svært sjeldent at forhjulene mister grepet.

Godt grep på bakhjulene

Vis mer


Også bakvognen preges av godt veigrep. Selv med antiskrens-programmet (ESP, VDC på Alfa Romeo-språk) utkoblet, skal det svært provoserende rattbevegelser til før bilen kvitterer med bakhjulsskrens. Dette gjelder også på snøsubstituttet grus.

Når bakhjulene omsider mister grepet, kommer hekken på en rolig og forutsigbar måte. Litt motstyring er alt som skal til før bakhjulene igjen er på linje. Kontraskrens hører til sjeldenhetene med denne bilen, bakhjulene har nemlig den egenskap at de gjenerobrer grep uvanlig raskt.

Inspirerende

159 Sportwagon oppleves kort og godt som en svært godt balansert, inspirerende og kjøreglad bil. Forhjulsdriften forhindrer den i å komme helt opp på BMW 3-serie-nivå, men sammenlignet med andre forhjulsdrevne konkurrenter som Audi A4, Saab 9-3 og Volvo V70 står 159 Sportwagon uten tvil frem som vinneren når det kommer til kjøreglede.

Stabil ved nødbrems

Vis mer


Også bremseredskapen imponerer. Bremsene leverer et kraftig bitt, samtidig som bilen opptrer forbilledlig stabilt ved nødbrems, også på grus og i sving. Da vi testet sedan-utgaven av 159 i desember 2005, kunne vi rapportere om vimsete og usikker oppførsel på ekstremt vinterføre. Fordi vi denne gangen ikke hadde tilgang på isflekkete asfalt, er det umulig å si om 159 Sportwagon faktisk har bedre bremseegenskaper enn sedanen, eller om også Sportwagon vil få tilsvarende problemer når forholdene blir ekstreme.

Høy komfort

159 Sportwagon oppleves altså som stram, stiv, godt sammenskrudd, sportslig og velkjørende. Samtidig evner hjulopphenget å produsere høy komfort på alle slags underlag. Dette vitner om at Alfa Romeos ingeniører besitter høy kompetanse og at italienerne mener alvor når de nå utfordrer tyske premium-produsenter.

Den som er nysgjerrig på mer informasjon om motor, girkasse og kjøreegenskaper finner mer interessant stoff i tidligere 159-tester. Hovedformålet for denne testen er imidlertid å se nærmere på om 159 Sportwagon i større grad enn sedan-utgaven gjør nytte som en fullverdig familiebil. Les mer om bakseter og bagasjerom her.