Motor og kjøreegenskaper

1,5-liters dieselmotor og kabriolet låter kanskje ikke som musikk i ørene på de fleste, men hvordan klarer egentlig de 105 hestekreftene seg i den 1.320 kilo tunge bilen?

Vis mer


Hovedårsaken til at kabrioleter stort sett er å finne med bensinmotorer, er den karakteristiske lyden dieselmotorer gir fra seg. Spesielt de firesylindrede maskinene er sjeldent særlig musikalske av natur. Når flere produsenter nå velger å putte dieselmotorer i sine kabrioleter, er det både fordi dieselmotorer har eksplodert i popularitet og at man mener man har klart å få bukt med den verste støyen. Renaults 1,5-liter er en fin motor i så måte. Den er stillegående og meget kultivert. Førsteinntrykket er at turboplystringen er mer dominerende enn dieselknakkingen. Faktisk er det bare under bykjøring med mange gjenstander som reflekterer lyden at dieselstøyen blir særlig påtagelig. Oppe i fart er det overhodet ikke plagsomt, selv med taket nede og hard belastning på motoren.

Fin drivlinje

Vis mer


Den lille dieselmotoren er fin også på andre måter. På tross av toventilsteknikk oppleves den som en moderne motor. 105 hestekrefter og 240 newtonmeter er respektabelt fra 1,5 liters slagvolum og gir bilen en akslerasjon fra 0-100 på 11,8 sekunder, det samme som for bensinmotor på 1,6 liter, men dieselmotoren vil i praksis være raskere i de aller fleste tilfeller. 11,8 sekunder er ikke veldig raskt, men takket være det kraftige dreiemomentet har man likevel et brukbart skyv og mer enn nok krefter til vanlig kjøring. Toppfarten er 195 km/t.

Effektutviklingen er lineær og motoren drar villig opp til rødmerkingen på 4.500 omdreininger. Helt nederst i registeret er det ikke veldig mye krefter, men turboinngangen er myk og langt mer kultivert enn på mange andre dieselmotorer. Maks dreiemoment nås ved 2.000 omdreininger og toppeffekten ligger på dieseltypiske 4.000 omdreininger.

Sekstrinns girkasse

Vis mer


2,0-liter bensin og 1,5 dCi er koblet sammen med en manuell sekstrinns girkasse. Franskmennene har tradisjonelt ikke vært blant de beste til å lage presise og lettsjaltede girkasser, men denne imponerer i så måte. Girskiftene går svært lett med presis og relativt kort vandring mellom de forskjellige utvekslingene. Sammen med en samarbeidsvillig og godt tilpasset kløtsj, gjør den det lett og morsomt å utnytte motoren på en optimal måte.

Komfortorientert

Vis mer


Renault har tatt konsekvensene av at en fireseters kabriolet ikke har de beste forutsetninger for å gi noen sportslig kjøreopplevelse og heller rendyrket komfortprofilen. Fjæringsoppsettet er relativt mykt og komfortabelt. Det gir en litt sedat kjøreopplevelse med en del krenging, men sørger også for at ujevnheter i veibanen slukes effektivt. På et område som karosseristivhet merker man imidlertid at Megane CC ikke er blant de nyeste kabrioletene på markedet. Den typiske kabrioletskjelvingen er relativt påtagelig og det knirket ganske høylytt fra førerdøren på vår testbil. Langturskomforten er likevel blant bilens sterkeste sider. Svært gode seter og mulighet for å legge inn sjettegiret i høyere hastigheter er med på å bidra til det avslappede inntrykket motoren og chassiset gir.

God vindbeskyttelse

Vis mer


Med taket nede sitter man svært lunt, selv i motorveihastigheter, så lenge vindavviseren (ekstrautstyr) er på plass og vinduene heist opp. Med taket på er det litt vel mye vindstøy fra taket og de rammeløse vinduene, men støynivået for øvrig er lavt og behagelig. Aluminiumsfelgene med dekk i dimensjonen 205/50-17 som satt på vår testbil er stillegående og virker ikke ødeleggende for komforten, selv om 16-tommers standardhjul trolig gir enda bedre fjæringskomfort.

Elektrisk styreservo

Vis mer


Styringen er typisk Renault med sin el-drevne servovirkning. Den er svært komfortinnrettet, og gir et litt deigete og svært følelsesløst inntrykk. Presisjonen er helt grei, det er mangelen på tilbakemeldinger fra forhjulene som gjør det lite inspirerende å kjøre fort i svinger. Så er da også balansen i bilen tydelig understyrt, og Megane CC trives best i mer moderate svinghastigheter. Med taket på blir bilen noe bedre balansert. Vekten av glasstaket over bagasjerommet gjør at bilen ikke opptrer fullt så stabilt som vi kunne ønske oss, men antiskrenssystemet lar seg ikke slå av i hastigheter over 50 km/t og tar ganske brutalt hånd om uønskede kursendringer. Bremsene er lette og effektive, men kan være litt vanskelige å dosere i begynnelsen.

Renault Megane CC fremstår som et klart komfortalternativ blant kupékabrioletene med røtter i kompaktklassen. Les mer om konkurrentene og konklusjonen her.