Motor og kjøreegenskaper

Blant de nye pickupene plasserer L200 seg trygt midt på treet når det gjelder motoreffekt.

Vis mer


Det er 2,5-liters turbodiesel som gjelder i klassen, og det er Nissan som leder an med 174 hestekrefter og 403 Nm i den sterkeste utgaven av Navara. Samme motoren kommer i en versjon med 144 hestekrefter og 356 Nm, og det er den nest sterkeste utgaven i klassen. Toyota plasserer seg i andre enden med 102 hestekrefter og 260 Nm i Hilux, og midt i mellom finner vi vår testbil med 136 hestekrefter og 314 Nm.

Nett

Til tross for totallengde på fem meter er L200 den netteste av de nye pickupene, konkurrentene er drøye 20 centimeter lengre. Særlig den forlengede kombinertbilregistrerte Hiluxen er problematisk lang i bymiljø, den er en halv meter lengre L200. Egenvekt litt i underkant av to tonn er ganske vanlig for pickuper som bygges på separat ramme, og selv om de ytre målene på L200 er relativt moderate er kjøreegenskapene definitivt i arbeidsbilklassen.

Som hos konkurrentene er det kravet til høy nyttelast som ødelegger komforten på dårlige veier. Uten last blir det for stumpete, og L200 sliter med veigrepet på grunn av trege reaksjoner i hjuloppheng. Sammenliknet med for eksempel Hilux bruker L200 litt mer tid på å samle seg etter rystelser som for eksempel telehivdumper, og den er mykere satt opp. Bremsekraften fordeles godt og det er god effekt, mens styringen er i praksis helt uten tilbakemeldinger.

Stort pluss

Men testbilen har noe konkurrentene ikke har, antisladdsystem som et elektronisk sikkerhetsnett. Det virker ikke som en krykke som kamuflerer dårlige kjøreegenskaper som i noen, men fungerer nettopp i vanskelige situasjoner som man litt oftere kommer opp i med en pickup. For eksempel blir bilen betydelig mer stabil ved hard bremsing i sving, og unnamanøvre går på skinner i forhold til pickuper uten ESP.

Dobbel ventetid

Vis mer


Det er nok krefter i L200, men skal du bruke dem må det planlegges litt av to grunner - treg automatgirkasse og treg lading av turboen. For eksempel ved terrengkjøring må lavgirserien være inne for at kreftene skal kunne brukes fullt ut.

Ventetiden er imidlertid drøyest ved for eksempel forbikjøringer, først tar det sekunder før den firetrinns girkassen har funnet frem til riktig utveksling, og siden bruker motoren sekunder på å levere på sitt beste. Når riktig gir og fullt trøkk fra motoren er på plass oppleves likevel L200 som sterk nok til godt planlagte forbikjøringer, og motoren virker definitivt sterk nok til tunge lass og tilhengere.

Motoren er i marsjfart lydsvak, og vi kjørte stort sett under literen i gjennomsnittsforbruk. Motoren har et effektivt arbeidsområde under akselerasjon mellom 2.000 og 4.000 o/min, og det er markert mer effekt tilgjengelig når 2.000 o/min passeres. Ved full gass holder girkassen førstegir til 40 km/t, og skifter til tredje ved 85 km/t.

Ikke SUV

Vis mer


Som for Hilux gjelder det at steget inn i SUV-klassen med hensyn til kjøreegenskaper og komfort ikke er tatt fullt ut, men L200 ligger nærmere med sterkere motor, automatgir og ESP.

Videre skal vi se nærmer på om noen av konkurrentene kan matche totalpakken Mitsubishi tilbyr med L200.