Motor og kjøreegenskaper

407 Coupé 2.7 V6 HDi er ikke så rask fra stillestående, men har stort farts- og forbikjøringspotensial. Elektronisk styrte støtdempere bidrar til halvsportslige kjøreegenskaper.

Vis mer


Motoren under panseret i 407 Coupé 2.7 V6 HDi er en kjenning fra diverse andre bilmodeller. Motoren er ikke bare å finne i storebror 607, men også i biler som Jaguar S-Type og XJ, Land Rover Discovery og Range Rover Sport. Årsaken til at motoren har en så vid utbredelse er selvsagt at den er utviklet av PSA- (Citroën og Peugeot) og Ford-konsernene i samarbeid. Sammen har de to aktørene fremstilt en motor som kan plasseres både på tvers - som i 407 Coupé - og på langs - som i nevnte britiske modeller.

Common rail og biturbo

Som navnet tilsier har kraftkilden et slagvolum på 2,7 liter, fordelt på seks sylindre i V-form. Drivstoffet fraktes direkte inn i sylindrene via common rail innsprøytning, mens luften passerer to turboladere og 12 ventiler på sin vei mot samme bestemmelsessted. Avgassene, som også har 12 ventiler å spille på, føres gjennom et partikkelfilter før de forlater de to eksosrørene, noe som betyr at storparten av de miljøskadelige dieselpartiklene stanses.

204 hestekrefter

Vis mer


2,7-literen yter ulik effekt avhengig av hvilken bil den er plassert i. For eksempel produserer den kun 190 hestekrefter i Land Rover Discovery og Range Rover Sport, mens den samme motoren produserer 206 hestekrefter når den befinner seg i Jaguar XJ eller S-type. Peugeot har imidlertid valgt å hente ut 204 hestekrefter, noe som innebærer respektable 75 hestekrefter per liter slagvolum. Audi har til sammenligning kun valgt å hente ut 180 hestekrefter fra sin 2,7-liter.

440 newtonmeter

Også dreiemomentet står seg godt, slagvolumet tatt i betraktning. 440 newtonmeter er for eksempel 60 Nm mer enn nevnte Audi-motor kan skilte med. Det som imidlertid er litt spesielt, er at maksimalt dreiemoment ifølge Peugeot først er på plass ved 2.200 omdreininger, noe som er uvanlig høyt til dieselmotor å være.

Sterk motor

Vis mer


Det høye innslagspunktet for maksimalt dreiemoment er imidlertid intet problem i praksis. Motoren produserer et fint skyv allerede fra 1.500 omdreininger og når nålen passerer 2.000-streken skapes en enda flottere akselerasjonsopplevelse. Det deilige skyvet varer og rekker helt til 4.500 omdreininger, der automatgirkassen legger inn girskiftet.

Selv om bilen har en egenvekt på voksne 1.724 kilo, er opplevelsen av kraftoverskudd en av de viktigste kjennetegnene ved kjøreopplevelsen. Takket være det heftige dreiemomentet evner motoren å produsere heftig akselerasjon også i kontinentale hastigheter, og føreren bør derfor holde et varsomt øye med fartsmåleren på norske, offentlige veier. Ikke minst i sammenheng med forbikjøringer, da motoren virkelig viser hva den er god for.

Treg i avtrekket

Vis mer


Fra stillestående derimot, er ikke akselerasjonen egnet til å imponere. Dette har sammenheng med at bilen er utrustet med automatgirkasse. Fordi automatkasser har problemer med å takle det heftige dreiemomentet som produseres av store dieselmotorer, har også Peugeot blitt nødt til å sette opp momentomformeren slik at girkassen spares. Dette resulterer i en påtagelig forsinkelse ved gasspådrag fra stillestående. Vi målte 2,7 sekunder fra gasspådrag til momentomformeren tillot full akselerasjon. I løpet av disse 2,7 sekundene har ikke bilen rukket å komme opp i mer enn cirka 20 kilometer i timen.

9,5 sekunder

Fordi bilen taper så mye tid i sammenheng med avsparket, blir akselerasjonstidene relativt svake. Våre uhøytidelige målinger viste aldri noen bedre tid enn 9,5 sekunder til 100 km/t - 1,0 sekund svakere enn den oppgitte tiden. Det betyr at den fra stillestående i praksis ville ha blitt frakjørt av en ordinær Toyota Verso med en 136-hesteres dieselmotor.

Når man først er oppe i hastighet derimot, og motoren får lov til å vise hva den er god for, vil både Verso og de fleste andre ordinære familiebiler bli grundig frakjørt av 407 Coupé 2.7 V6 HDi.

Deilig lydbilde på tomgang

Vis mer


Eiere av biler med firesylindrede dieselmotorer vil heller ikke kunne glede seg over den deilige, fiskeskøyte-aktige diesel-V6-lyden som motoren produserer ved tomgang. Motoren er også godt balansert og svært få vibrasjoner trenger gjennom til sete, pedaler og girspak. Den som kjenner etter, vil imidlertid oppleve enkelte vibrasjoner i rattet.

Ingen sportsbil

Den som er på jakt etter en sportsbil bør kjøpe en sportsbil - ikke en stor kupé. Med såpass store dimensjoner og såpass høy egenvekt vil nemlig 407 Coupé aldri kunne bli like sportslig som en lett toseters kabriolet eller sportskupé. Når det kommer til langkjøring derimot, er 407 Coupé og dens konkurrenter i sitt ess. Store kupeer egner seg nemlig aller best som milslukere langs høyhastighets motorveier.

Elektronisk styrte støtdempere

Det betyr ikke at man bør holde seg unna landeveien. 407 Coupé er nemlig utrustet med et kompetent hjuloppheng, som blant annet innbefatter elektronisk styrte støtdempere. Disse arbeider aktivt for å forhindre krenging og gjør en god jobb. I tillegg er 407 Coupé velsignet med en av de beste franske styringene vi har vært borti. Den opplevde kontakten med forhjulene er riktignok ikke så god, men selve styringen oppleves som presis og gir fin motstand ved aktiv svingkjøring.

Brede dekk

Vis mer


Samtidig kan bilen skilte med et relativt lavt tyngdepunkt og god kontakt med underlaget. Standard-dekkene er i dimensjon 235/45-18, noe som sørger for godt grep både i sving og ved harde innbremsinger. En sporvidde på nærmere 160 centimeter bidrar også til at bilen ligger godt, stabilt og trygt på veien.

Ikke utpreget understyrer

Med tanke på at forhjulene både skal sørge for retningsendring og samtidig håndtere såpass store dieselkrefter - regnet vi på forhånd med at bilen ville være sporete ved gasspådrag. Vi regnet også med at bilen ville være en utpreget understyrer. I praksis viste det seg imidlertid at sporing ikke er noe problem og at 407 Coupé skal provoseres relativt hardt før forhjulene mister grepet. Det betyr at Peugeot har utrustet bilen med en svært kompetent forhjulsoppheng.

ESP hele tiden

Når det er sagt, må det understrekes at det i praksis er umulig å finne ut nøyaktig hvordan 407 Coupé egentlig ville ha oppført seg i utfordrende situasjoner. Bilen er nemlig utrustet med elektronisk antiskrensprogram (ESP) og dette lar seg kun koble ut i hastigheter under 50 kilometer i timen. Så snart denne hastigheten er overskredet, vil både antispinn-systemer og antiskrensprogram søke å påvirke bilens oppførsel ved å forhindre under- og overstyring.

Når vi første er inne på ESP, som jo arbeider ved hjelp av bilens bremser, må det også nevnes at bilen kan skilte med både kraftige bremser og stabile egenskaper ved nøbrems på alle slags underlag.

Komfortabel

Vis mer


Hjulopphenget holder altså en høy standard, noe som også viser seg i byen, på slitne landeveier og på grusunderlag. De aller fleste ujevnheter tas elegant opp av dempere og fjæring, noe som resulterer i en myk og komfortabel kjøreopplevelse. Helt i klasse med de dyre tyskerne er bilen imidlertid ikke. Vi opplevde i hvert fall at hjulopphenget fikk problemer når det ble konfrontert med asfaltkanter, brosteins-forsenkinger og andre skarpe ujevnheter.

Men hvordan er interiøret? Hvordan er det å bli henvist til baksetene? Og hvilket utstyr kan bilen friste med? Les mer om plass og komfort her.