Motor og kjøreegenskaper

2,5-literen med turbo er velkjent fra andre modeller og gjør C70 til en sprek kabriokupé. Den har fartsressurser i massevis men ypper ikke med BMW når det gjelder sportslighet. Trygghetsfølelse er standard.

Vis mer


Testbilen var altså utstyrt med den potente kraftkilden som yter 220 hestekrefter. Koblet til en femtrinns automatgirkasse er kjøreopplevelsen utmerket så lenge man ikke prøvde å leke rallyfører. Men en kabriokupé skal da heller ikke kjøres i rally.

Super-disponibel

220 hestekrefter høres mye ut men oppleves ikke voldsomt i denne bilen. C70 er tung, for det første - hele 1.750 kilo - og den har en automatgirkasse med fem trinn. En annen grunn er at innenfor lovlige hastigheter i Norge får ikke motorens ressurser uttrykt seg - på kontinentale motorveier ville man nok oppleve nytten av kraftressursene fullt ut. Mer interessant en toppeffekten er derfor det solide dreiemomentet på 320 newtonmeter som leveres allerede fra 1.500 omdreininger. Deretter er momentkurven så og si flat til 3.800 omdreininger. Dette er dermed en avstressende motor på samme måte som sterke dieselmotorer er det. Man har alltid nok kraft til disposisjon - så lenge man ikke er langt nede i turtallsregisteret.

Vis mer


Automatgirkassen er godt tilpasset motorkarakteristikken men gir ikke mulighet for å hente ut det maksimale fra motoren hvis man ikke overstyrer manuelt - hvilket til gjengjeld er fullt mulig. Vi legger til at fem trinn ikke lenger er helt godkjent i en moderne automatkasse. Akselerasjonstiden fra 0 til 100 lider også noe: 8,0 sekunder i stedet for 7,8 med manuelt gir. Vi minner forøvrig om at S40 med samme motoren og forhjulsdrift greier øvelsen på kjappe 6,8 sekunder med manuell girkasse. C70 er altså klart mer sedat.

Sprek, ikke sport

Det er ingen tvil om at C70s chassis er kompetent. Det takler nemlig på en ganske imponerende måte kombinasjonen åpen bil og 220 turbohester. Allikevel er det mulig å tøye det til dets begrensninger. Med såpass mye krefter oppdager man at veigrepet glipper ved pådrag i sving, og momentreaksjonene i styringen er påtagelige. Med de 18-tommers hjulene vårt testeksemplar var utstyrt med ble bilen også i overkant følsom for langsgående ujevnheter i veibanen. Generelt overbeviser C70 også når det gjelder karosseriets torsjonsstivhet. Man merker på små ristebevegelser og "sitring" over ujevnheter at man kjører kabriolet, men dette er langt fra noen alvorlig innvendelse mot bilen.

Vis mer


Totalt sett er C70 moderat understyrt og forutsigbar. I kritiske situasjoner vil man til enhver tid få hjelp fra det elektroniske antiskrenssystemet ESP (som Volvo kaller DSTC). Dette kan nemlig ikke slås av - man kan kun til nød tillate noe mer hjulspinn ved å trykke på DSTC-knappen. Skulle man havne i sleipt eller sandete uføre kan man koble inn vinterprogrammet som hjelper på fremkommeligheten. Kombinert med en automatgirkasse som ikke egger til sportslig kjøring sitter man igjen med en kraftig og rask milsluker men ikke noen direkte leken gladbil gjennom svingene.

Til gjengjeld er C70 en komfortabel landeveiscruiser både med og uten tak. Her kan du lese om komfort samt plassforhold og praktiske løsninger.