Motor og kjøreegenskaper

Dieselmotoren i SX4 støyer, men er mer enn kraftig nok. Tung styring irriterer, men hjulopphenget leverer fine kjøreegenskaper og høy komfort.

Vis mer


SX4 er altså tilgjengelig med to motoralternativer - én 1,6-liters bensinmotor og en 1,9-liters diesel. Vi har denne gangen tatt for oss sistnevnte, som er en gammel kjenning. Suzuki har nemlig ikke utviklet en egen dieselmotor for SX4, men har i stedet valgt å kjøpe kraftkilder fra General Motors og Fiat. Sistnevnte har nemlig samarbeidet om å utvikle 1,9-literen, som finnes i flere effektversjoner og som befinner seg i en rekke modeller fra Alfa Romeo, Cadillac, Fiat, Opel og Saab.

Støyende

Fordi vi kjenner motoren fra tidligere, regnet vi på forhånd med at SX4 hadde fått en god og konkurransedyktig motor. Vi kan imidlertid ikke huske at motoren i tidligere tester har støyet så mye som det den gjorde denne gangen, ikke minst ved kaldstart. Dette har sannsynligvis sammenheng med at Suzuki generelt har gjort en svak jobb når det gjelder støyisolering av motorrom og kupé.

Vi merket oss i tillegg noen vibrasjoner i girspaken under kjøring og vibrasjoner i bakspeilet ved enkelte turtall. Bortsett fra dette trenger imidlertid svært få vibrasjoner inn i kupeen. For eksempel registrerte vi så godt som fullstendig fravær av vibrasjoner i sete, ratt, girspak og pedaler ved tomgang.

Flott skyv

Vis mer


SX4 1.9 DDiS har en egenvekt på relativt beskjedne 1.325 kilo og det kom derfor ikke som noen overraskelse at motoren leverer mer enn nok kraft for denne bilen. Den arbeidsvillige motoren trekker rent fra 1.100 omdreininger og leverer flott akselerasjon så snart turtellernålen passerer 1.500-streken. Deretter produseres et flott skyv gjennom hele registeret. Motoren gir seg faktisk ikke før ved 4.750 omdreininger, 250 omdreininger over rødmerkingen.

0 til 100 er oppgitt å gå unna på 11,2 sekunder, og disse tallene stemmer svært godt overens med dem vi oppnådde i våre uhøytidelige målinger. De inntil 280 newtonmetrene skaper en kontinuerlig opplevelse av kraftoverskudd og bilens forbikjøringskapasitet er svært god.

Stram giroverføring

Vis mer


Også girkassen er et hyggelig bekjentskap. Mens bensinversjonen har en femtrinns girkasse, har dieselversjonen seks trinn å spille på. Det betyr blant annet at turtellernålen legger seg på behagelige 1.900 omdreininger ved 100 kilometer i timen i sjettegir. Girspaken er godt plassert og avstanden mellom de ulike trinnene er kort. Spaken glir alltid lett i gir, også når føreren gjennomfører sportslige og svært raske girskift. Samtidig kan bilen skilte med en lett og fin kløtsjpedal.

0,66 liter per mil

Spesielt gjerrig er bilen imidlertid ikke. Suzuki oppgir selv at bilen bruker 0,66 liter diesel per mil ved blandet kjøring, noe som er relativt høyt. For eksempel oppgir Volkswagen nøyaktig samme forbruk for den mer enn 200 kilo tyngre Passat 2.0 TDI 4Motion. Volkswagen Golf 1.9 TDI 4Motion, som har en egenvekt på 1.389 kilo (64 kilo mer enn SX4), er oppgitt å klare seg med 0,57 liter.

Rekkevidden er imidlertid brukbar. Med sin 50 liter store tank har SX4 en teoretisk aksjonsradius på 76 mil.

Tung styring

Vis mer


Suzuki SX4 er i utgangspunktet en lettkjørt bil de fleste vil bli raskt fortrolig med. Så lenge hodestøttene i baksetet er i nedre posisjon, er sikten bakover relativt god. Det betyr at rygging går greit. Den som baserer seg på speilbruk under rygging, kan glede seg over store, gode sidespeil.

SX4 har imidlertid ett alvorlig problem når det kommer til rygging og parkering; en uvanlig tung styring. For de fleste av oss vil den svake servostyringen kun være et irritasjonsmoment, men for eldre og andre med redusert muskelmasse, vil den tunge styringen kunne bli et problem. Det er forøvrig svært, svært sjelden at vi opplever manglende servoassistanse som et problem i nye familiebiler.

ESP som standardutstyr

Vis mer


Så lenge bilen er i bevegelse, er imidlertid styringen passe tung, samtidig som den oppleves som presis ved aktiv svingkjøring. Selv om SX4 grunnet høy bakkeklaring har et relativt høyt tyngdepunkt, er ikke krenging noe problem.

Som vi allerede har nevnt, er SX4 utrustet med elektronisk antiskrensprogram (ESP) som standardutstyr. Vårt testeksemplar var imidlertid ikke utrustet med denne essensielle sikkerhets-teknologien. Vi vet derfor ikke hvor effektivt bilens antiskrens-system faktisk er.

Det vi imidlertid vet, er at SX4, i likhet med svært mange andre biler, blir en typisk understyrer ved krappe manøvre uten gasspådrag. Ved mer moderate styreutslag er imidlertid understyrings-tendensen mindre fremtredende, og bilen følger rattbevegelsene overraskende presist ved aktiv svingkjøring.

Udramatisk

Vis mer


På tørr asfalt skal det selvsagt og heldigvis svært mye til å fremprovosere bakhjulsskrens. På underlag med lite friksjon, for eksempel snøsubstituttet grus, erfarte vi at bilen ved provokasjon kommer noe tidligere med hekken enn det vi er vant med fra ordinære kompaktklassebiler. Når bakhjulene slipper skjer imidlertid dette på en forutsigbar og lite dramatisk måte, og litt motstyring er alt som skal til for å redde situasjonen. Med ESP regner vi med at både under- og overstyring kveles ved fødselen.

Bra hjuloppheng

Med tanke på hvilket prisleie vi har snakker om, gjør hjulopphenget en god jobb også fra et komfortsynspunkt. De fleste ujevnheter pareres på en god måte og SX4 koser seg over fartsdumper. Takket være høy bakkeklaring er heller ikke fortauskanter og andre urbane utfordringer noe problem. SX4 kan selvsagt også gi seg i kast med langt tøffere hytte- og traktorveier enn ordinære kompaktbiler.

Elektrisk aktivert viskositetskobling

Vis mer


Sistnevnte skyldes ikke bare den høye markfrigangen, men også det faktum at bilen er en firehjulstrekker. I likhet med svært mange andre firehjulsdrevne bilmodeller har også SX4 fått et system der bakhjulene kun tidvis bidrar til fremdriften.

Nede i midtkonsollen finner man en knapp som gir føreren muligheten til å velge mellom 2WD, Auto og Lock. Velger man Auto-funksjonen vil bakhjulene kobles inn når systemet registrerer hastighetsforskjell mellom for- og bakhjul. Innkoblingen av bakhjulene skjer via en elektrisk aktivert viskositetskobling. Velger man Lock har bilen kontinuerlig firehjulsdrift, men denne funksjonen skal kun brukes i lave hastigheter på friksjonssvakt underlag som snø og gjørme.

Håpløst uten antispinn

Vis mer


Vi lot oss ikke imponere over firehjulsdriften, som fungerte svært dårlig i vår lille og snille "terrengløype". Vi opplevde blant annet treg innkobling av bakhjulene og erfarte gjentatte ganger at bilen ble stående å spinne på ett forhjul og ett bakhjul. Til slutt satte vi oss fast, i en situasjon der erfaring tilsier at en normal forhjulsdrevet bil med antispinnsystem greit ville ha kommet seg ut.

Det skal imidlertid understrekes at vårt eksemplar ikke hadde antispinn. Den norske Suzuki-importøren kan opplyse at antispinn er inkludert i ESP-pakken, som altså har blitt standardutstyr. Dermed vil bilen få langt bedre fremkommelighet både i jord og søle, på vinterføre og i bratte grusbakker.

Gode bremseegenskaper

SX4 har trommelbremser innenfor bakhjulene, noe som er svakt i denne prisklassen. Bilen mangler også akustisk håndbrekkvarsler. Når det er sagt må det understrekes at bremsene biter overraskende godt. Bilen opptrer i tillegg stabilt ved nødbrems, også i sving og på utfordrende underlag.

Men hvordan er interiøret? Bakseteplassen? Lasterommet? Og hvilket utstyr får man med på kjøpet? Les mer om plass og komfort her.