Motor og kjøreegenskaper

Peugeot 207 er lettkjørt, komfortabel og inspirerende. Men 1,6-literen lever ikke opp til forventingene.

Vis mer


1,6 liter slagvolum, 110 hestekrefter og 147 newtonmeter er vanligvis nok til å gjøre en god jobb selv i en kompaktklassebil. I en småbil vil en slik motorisering erfaringsmessig resultere i kraftoverskudd og kvikk akselerasjon.

207 er imidlertid ikke noen vanlig småbil. Vi har allerede fortalt at bilen har en egenvekt på hele 1.225 kilo. Dette er oppsiktsvekkende mye for en småbil, selv om 207 er blant de absolutt største småbilene på markedet. Den høye egenvekten fører blant annet til et høyt forbruk. 207 1.6 er oppgitt å svelge unna 0,70 liter per mil ved blandet kjøring, noe som er uvanlig mye. Det betyr blant annet at bilen har samme forbruk som kompaktbilen Toyota Corolla 1.6.

Mer enn 12 sekunder

Vis mer


Også akselerasjonstidene lider under den høye egenvekten. Peugeot oppgir selv at bilen trenger 10,6 sekunder til hundre, noe som er svakt i seg selv. Toyota Corolla 1.6 skal for eksempel klare samme øvelse på 10,2 sekunder. Ute i virkeligheten viser det seg imidlertid at 207 1.6 ikke er i nærheten av den oppgitte akslerasjonstiden. I våre uhøytidelige målinger klarte vi aldri å komme under 12,1 sekunder - og endte vanligvis opp på rundt 12,5. Dette er kort og godt ynkelig, og betyr at de fleste småbiler med 1,4-liters motorer greit vil holde følge med 207.

Lite turtallsvillig

Det er imidlertid ikke bare høy egenvekt som ødelegger for 207 1.6. Sammenlignet med nye 1,6-litere fremstår nemlig Peugeot-motoren som trå og lite turtallsvillig. Allerede fra rundt 5.000 omdreininger produserer motoren så mye støy at det er tydelig at den ikke trives. Dette er synd, ikke minst med tanke på at de 110 hestekreftene først er på plass ved 5.750 omdreininger.

Sterk i bunn

Vis mer


Når det er sagt, må det understrekes at motoren gjør en fin jobb i hverdagen. Motoren er blant annet sterk i de lavere delene av registeret. Blant annet har motoren stor motstandskraft mot kveling. Kraftkilden trekker rent og skaper merkbar fartsøkning allerede når nålen passerer 1.100-streken. Aller best trives motoren i området mellom 3.500 og 5.000 omdreininger, der den produserer fin akselerasjon kombinert med beskjeden støyproduksjon.

Lavt femtegir

Bare 1,4-literen som yter 88 hestekrefter er tilgjengelig med en halvautomatisk girkasse. Alle de andre motorvariantene leveres med en femtrinns manuell kasse. Denne fungerer godt, men femtegiret burde hatt en høyere utveksling. Med dagens utveksling ligger turtallet rundt 2.900 omdreininger i 100 kilometer i timen, noe som etter vårt syn er unødvendig høyt.

Bra hjuloppheng

Vis mer


Kjøreegenskapene er blant bilens sterkeste sider. Hjulopphenget oppleves som påkostet og kompetent, noe som blant annet gir seg utslag i høy komfort over de fleste typer ujevnheter. Fjærer og dempere forhindrer krenging på en effektiv måte, og bilen ligger godt og stabilt på veien ved aktiv kjøring. Vi likte også den elektriske styringen. Denne oppleves som presis og er direkte nok til at det føles riktig ved inspirert kjøring.

Effektiv ESP

207 er fra og med utstyrsnivå X-Line utrustet med elektronisk antiskrensprogram (ESP) som standardutstyr. Dette kan deaktiveres, men kun i hastigheter under 50 kilometer i timen. Antiskrensprogrammet arbeider raskt og parerer tendenser til både under- og overstyring på en myk og effektiv måte. Også antispinn-programmet gjør en god jobb, ikke minst ved gasspådrag i sving. Fordi ESP og antispinn arbeider så raskt og mykt, går de to teknologiene i liten grad på bekostning av kjøregleden. Vi vil derfor huske 207 som en kjøreglad og inspirerende bil.

Det som imidlertid særpreger 207 mest, er det faktum at kjøreopplevelsen trekker tankene mot kompaktklassebiler. Dette har selvsagt sammenheng med bilens størrelse. Det er imidlertid ingen tvil om at også det velfungerende hjulopphenget må gis en stor del av æren.

Fin i byen

Vis mer


Også i sitt naturlige miljø - byen - er 207 et hyggelig bekjentskap. Til tross for sin høye egenvekt oppleves bilen som lett-trillende og lettkjørt. Lett styring og god sikt ut gjennom bakruten medvirker til at lukeparkering og andre bytypiske utfordringer går smertefritt.

Men hvordan er interiøret? Og bakseteplassen. Og hvilket utstyr får man med på kjøpet? Les mer om plass og komfort her.