Motor og kjøreegenskaper

Motoren er jevnt over tilfredsstillende, men ikke bilens sterkeste side. Kjøreegenskapene, derimot, har ingenting med minibusser eller vans å gjøre - S-Max er svært velkjørende.

Vis mer


S-Max 1,8 TDCi vil være tilgjengelig i to utgaver: Den ene, vår testbil, med 125 hestekrefter, og en mer beskjeden (og avgiftsgunstig) som skilter med 100 hester. Sistnevntes ankomst på markedet medfører en økning på 22.000 kroner for testbilens vedkommende, da denne var tilgjengelig til såkalt introduksjonspris. Denne er fortsatt gyldig i skrivende stund.

Snau grunnversjon?

Vi mistenker at 100 hestekrefter kan bli i snaueste laget for denne bilen uten at vi skal snakke om karakterisert undermotorisering - i denne typen bil er en fyldig dreiemomentkurve å foretrekke fremfor en hylende toppeffekt. Vi vet imidlertid at den tyngre Galaxy akselererer fra 0 til 100 på 14,3 sekunder med denne motoren hvilket indikerer at S-Max vil prestere samme øvelse på cirka 14 blank.

Jobber bra

Vis mer


Vi hadde imidlertid 125 hester til rådighet, ledsaget av 320 newtonmeter dreiemoment ved 1.800 omdreininger. Toppeffekten dukker opp ved lave 3.700 omdreininger, og moroa er over ved 4.000. Det utnyttbare registeret er med andre ord relativt smalt. Med sekstrinns girkasse klarer motoren 0 til 100 på 11,4 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 190 kilometer i timen og vi har etter å ha krysset Tyskland et par ganger grunn til å tro at bilen kan takle det helt greit - på betingelse av at den ikke har gått hundrevis av mil på norske veier i forkant. Mer realistisk: Med denne motoren trekker S-Max bra, også med familie og bagasje ombord. Forbikjøringer under normale forhold er uproblematiske. Imidlertid opplevde vi dessverre motoren som sådan som langt fra harmonisk.

Vibrasjoner og resonansfenomen

S-Maxen imponerte, som vi vil se i neste kapitel, når det gjelder både komfort og generelt støynivå. Dessverre ble helheten forstyrret av et ubehagelig fenomen som vi inntil videre antar er et resultat av barnesykdommer og som vil rettes opp (vi er ikke de eneste som har opplevd dette). Rundt 2.000 omdreininger, uheldigvis en veldig nyttig del av turtallsregisteret, opptrådte en plutselig forsterking av vibrasjonene. Disse var forøvrig helt ut akseptable i alle andre situasjoner. Dette igjen avstedkom en slags drønnende resonanslyd som forplantet seg i karosseriet. Fenomenet varte bare de få sekundene man befant seg i et visst turtall - som forøvrig varierte noe. Motoren var ellers rask til å ville kveles ved krypkjøring.

Dette viste seg å bli det eneste reelle negative punktet angående bilen under testen, og ble med tilvenning en sjelden foreteelse. Vi fikk derimot et meget godt inntrykk av det nyutviklede understellet, som bygger videre på den dynamiske filosofien fra dengang Focus ble utviklet første gang (og ble opphavet til C-Max, den første "dynamiske" fleksibilen).

Ikke automat - foreløpig

Den manuelle girkassen fungerte uten lyte, i vårt tilfelle en sekstrinnskasse. Denne forbedrer ytelsene noe i forhold til versjonen med femtrinnskasse, som koster 3.000 kroner mindre. Posisjoneringen på konsollen er ergonomisk og behagelig, det er også sjaltingen. Et stort minus for mange vil selvfølgelig være at bilen ikke kan leveres med automatgir; dette loves imidlertid til neste år.

Velkjørende

Vis mer


S-Max' stabilitet i høy hastighet på motorvei i Tyskland, både rett frem og i kurver (ingen generende krenging) er en ting; en annen er at bilen viser seg kvikk og fin å kjøre også på mindre og svingete veier. Det er tydelig at Ford fortsetter å utvikle kompetente og inspirerende chassis også på sine familiebiler, og S-Max styrker her sin troverdighet ved å leve opp til sin spenstige design også på veien. Samtidig er veigrep og retningsstabilitet betryggende, og det skal kraftige provokasjoner til før man merker at baken ønsker seg fremover, men da er allerede stabilitetskontrollen (antiskrenssystemet) i ferd med å gripe inn for å forhindre skumle situasjoner.

Den hydrauliske servostyring med tilfredsstillende presisjon og brukbare tilbakemeldinger kan virke noe tung i lave hastigheter. Svingradiusen er utilfredsstillende hvilket gjør manøvre i bymiljø tungvinne. Dette kommer i tillegg til motorens uvilje mot krypkjøring. S-Max er i det hele tatt ikke helt i sitt "S" i byen.

Nei, det er best å komme seg ut på landeveien! Det er ferie og vi skal stable oss selv og bagasjen vår inn i bilen og dra ut på langtur. Hvordan går det i S-Max? Plass, fleksibilitet og komfort kan du lese om her.