Motor og kjøreegenskaper

Dodge Caliber 2.0 CRD kan skilte med en god girkasse og en sterk, men støyende motor. Hjulopphenget produserer høy komfort både lande- og hytteveien.

Vis mer


Dodge Caliber er ingen typisk amerikansk bil. Tvert i mot, Dodge Caliber beviser at Dodge har tatt Europa på alvor. Her snakker vi nemlig firesylindret motor, dieseltank, forhjulsdrift og manuell girkasse. Så godt som usalgbart i USA, men akkurat slik svært mange europeere vil ha det.

Volkswagen-motor

Da vi hørte at Dodge Caliber ville bli tilgjengelig med dieselmotor, regnet vi med at Dodge hadde fått hjelp av familiemedlemmet Mercedes-Benz. I stedet er Caliber, i likhet med Mitsubishi Grandis, utrustet med en 2,0-liters Volkswagen-motor. Denne kraftkilden kjenner vi fra en rekke Audi-, Skoda- og Volkswagen-modeller, der den går under betegnelsen 2.0 TDI. Det betyr at vi her snakker om en 140-hesters pumpedysemotor. I Volkswagen-produktene yter motoren 320 newtonmeter, men av uvisse årsaker oppgir Dodge 310 Nm for Calibers vedkommende.

Mer enn sterk nok

Vis mer


Caliber har en egenvekt på 1.425 kilo, noe som betyr at den veier rundt 30 kilo mindre enn en tilsvarende motorisert sedan-utgave av Volkswagen Passat. Med tanke på at motoren gjør en svært god jobb i Passat 2.0 TDI, var det ingen overraskelse at den oppleves som mer enn sterk nok også for Caliber. Pumpedyse-dieselen er sterk gjennom hele registeret, ikke minst ved lave turtall. Vi erfarte blant annet at motoren ved tomgang klarte å trekke Caliber oppover relativt bratte bakker - i tredjegir. Da viste turtellernålen 800 omdreininger.

Bredt register

I slike ekstremøvelser trekker motoren selvsagt ikke silkemykt. Men når nålen passerer 1.300-streken, trekker motoren jevnt og pent oppover mot 1.750 omdreininger, der maksimalt dreiemoment er på plass. Dette oppleves i praksis ved at motoren gjør et taktskifte og pøser på med et herlig skyv. Det fine skyvet varer og rekker helt til rødmerkingen ved 4.500 omdreininger, også i høye gir. Turtallssperren trer riktignok ikke inn før ved 4.900 o/min, men i området mellom rødmerking og turtallsperre produseres mer støy enn akselerasjon.

9,9 sekunder

Vis mer


Dodge oppgir at Caliber 2.0 CRD skal klare øvelsen 0 til 100 på 9,3 sekunder. Dette er nok noe optimistiske tall, i våre uhøytidelige målinger klarte i hvert fall ikke vi å komme under 9,9 sekunder - forøvrig samme tid som vi målte da vi testet Passat sedan med samme motor. Når det er sagt, så må det understrekes at 9,9 sekunder er en svært god tid for en familiebil og at Caliber 2.0 CRD oppleves som både rask og muskuløs.

Motor- og dekkstøy

Motoren har få svakheter, men er ikke blant de mest stillegående på markedet. Ved tomgang oppleves den som knatrete, og situasjonen blir ikke bedre når den uvanlig støyende kjøleviften kobler inn. Under kjøring er imidlertid ikke motorstøy noe stort problem. Derimot er dekkstøy merkbart til stede, ikke minst på grov asfalt. Til Calibers forsvar kan det selvsagt påpekes at bilen har 215-dekk og takluke. Men nettopp derfor burde også Dodge ha brukt større ressurser på skjerme førermiljøet mot støy utenfra.

0,61 liter

Dodge oppgir et blandet forbruk på 0,61 liter per mil. Dette betyr at Caliber bruker 0,02 liter mer enn en Passat (0,59) med tilsvarende dieselmotor - til tross for at Caliber veier noe mindre. Det høyere forbruket har sannsynligvis sammenheng med brede dekk og en front som ikke er spesielt aerodynamisk. Uansett, drivstofftanken rommer 51 liter, noe som gir en teoretisk rekkevidde på brukbare 84 mil.

Den amerikanske bilparken er kjent for sin høye automatkasse-andel. Dodge Caliber 2.0 CRD leveres imidlertid kun med manuell girkasse. Til gjengjeld er denne sekstrinnskassen både lettbrukt og velfungerende. Girspaken er løftet opp i dashbordkonsollen og er derfor lett å få tak i. Samtidig glir spaken lett i trinn, også ved svært raske girskift.

Lavt sjettegir

Vis mer


Sjettegiret kunne etter vårt syn gjerne hatt enda høyere utveksling. I 100 kilometer i timen arbeider motoren ved 2.100 omdreininger, noe som er unødvendig høyt for en dieselmotor som produserer maksimalt dreiemoment ved 1.750 o/min. I 80 kilometer i timen, som tross alt er en vanligere fartsgrense her i landet, ligger imidlertid nålen pent på 1.700-streken.

God fremkommelighet

Dodge Caliber har 17-toms felger og dekk i dimensjon 215/60, noe som betyr at bilen har uvanlig store hjul. Samtidig har Caliber høyere bakkeklaring enn det som er vanlig for normale familiebiler - samt et effektivt antispinn-program. Vi antar derfor at Caliber har bedre fremkommelighet på vinterføre enn det som er vanlig for forhjulstrekkere, ikke minst på ubrøytet vei.

Men det er ikke bare om vinteren Caliber-eieren vil ha glede av store hjul og høy markfrigang. Disse egenskapene kommer også til nytte når Caliber konfronterer høye fortauskanter, fartsdumper, hullete bygater og steinete hytteveier. I tillegg skapes behagelig inn- og utstigning samt god oversikt over trafikkbildet.

Komfortabel

Vis mer


Caliber kan skilte med et relativt kompetent hjuloppheng. Riktignok har dempere, fjærer og dekk problemer med å kamuflere de skarpeste ujevnhetene. Men på landeveien gjør de en god jobb. Hjulopphenget sørger for at krenging ikke blir noe stort problem, samtidig som det sørger for høy komfort både på telehivpregede landeveier og på grus. Caliber har en behagelig og duvende rytme, uten å virke myk og gyngete.

Ingen sportsbil

Det er fullt mulig å kjøre inspirert med Caliber, som ligger fint på veien og som minner mer om en mellomklassebil enn en kompaktbil. Dodge har imidlertid prioritert komfort fremfor sportslighet, og Caliber er derfor ikke bilen for den som først og fremst er på jakt etter kjøreglede. Blant annet er bilen en utpreget understyrer ved brå manøvre.

ESP som standardutstyr

Hvis man imidlertid holder fingrene unna ESP-knappen, vil antispinn og antiskrensprogram gjøre sitt beste for å forhindre understyring. Hvis man trykker inn knappen vil antispinn-programmet kobles helt ut, mens ESP går inn i en mer "liberal" modus. Det vil si at det skal skal mer til før ESPen faktisk kobler inn.

Tendenser til bakhjulsskrens

Vis mer


Vi vil imidlertid anbefale de fleste å holde seg unna ESP-knappen. Uten full støtte fra antiskrensprogrammet kan nemlig Caliber-hekken bli ustabil i høyhastighetssvinger med begrenset traksjon. På snøsubstituttet grus opplevde vi også tendenser til ustabilitet og bakhjulsskrens ved panikkbremsing i sving. Antiskrensprogrammet gjør sitt beste for å redde situasjonen, men fordi ESP har mindre handlingsrom når alle de fire bremsene allerede er i bruk, er slike tendenser selvsagt uønsket.

Aktiv bremseassistent

Samtidig opplevde vi at Caliber var utrustet med kraftige bremser og en uvanlig aktiv bremseassistent (BA). Dette oppleves ved at Caliber krever uvanlig lite trykk på bremsepedalen før den reagerer med full bremsekraft. Dette er i mange tilfeller positivt, fordi det vanligvis vil bidra til å forkorte bremsestrekningen. Problemet er at bilen altså under visse forutsetninger har tendenser til ustabilitet i bakvognen ved harde innbremsinger i sving. Det tar tid å venne seg til Calibers brå bremsereaksjon, og i denne perioden oppstår en viss risiko for at føreren fremkaller mer bremsekraft enn ønsket.

Trenger ESP

Vis mer


Hadde Caliber manglet ESP, ville nevnte tendenser ha vært svært negative. Med ESPen innkoblet holder Caliber seg imidlertid stort sett i skinnet, selv ved svært utfordrende manøvre. Vårt poeng er imidlertid å vise at Calibers grunnleggende kjøreegenskaper ikke holder følge med de beste konkurrentene i kompaktklassen.

Caliber kan forøvrig skilte med skivebremser innenfor samtlige hjul og akustisk håndbrekkvarsler.

Caliber 2.0 CRD SXT kan altså skilte med en sterk motor, stort fartspotensiale, en flott girkasse og nesten overdrevent kraftige bremser. Men hva med førersete, bakseteplass, bagasjerom og utstyr? Vi gir deg svarene her.