Motor og kjøreegenskaper

Forskjellen mellom GT og GTI kan også forklares slik: Mens man i sistnevnte gjerne kjører med skrekkblandet fryd, kjører GT-eiere utelukkende med smil om munnen. 207 GT har friske ytelser, men uten å overmanne de gode kjøreegenskapene.

Vis mer
Vis mer


Desto flere dieselmotorer vi kjører, desto mer begeistret blir vi. Motorkarakteren i moderne dieselmotorer er ganske enkelt atskillig bedre egnet til hverdagsbruk enn tilsvarende bensinmotorer. De er ikke verken aggressive eller slitsomme å bruke, men yter fremdrift i solid monn når du trenger det. Spesielt kommer det fine bunndraget til rett i kombinasjon med manuell girkasse.

Ikke rødlyskonge

Med 1,6 liter og 109 hester til å skyve på sine drøye 1.300 kilo er ikke 207 GT den sprekeste sprinteren vi har kjørt. 0 til 100 hundre går i følge Peugeot unna på 10,1 sekunder. Akkurat det tallet har vi - i likhet med på bensinutgaven på 1,6 liter som helt åpenbart hadde problemer med å klare sine oppgitte 10,6 sekunder på samme øvelse (se første test 207) - grunn til å tvile på. Ved gjentatte manuelle aksmålinger forble beste notering betydelig dårligere enn Peugeot oppgir. Nei, det er ikke som rødlyskonge at GTen briljerer (og er det det du egentlig jakter etter, da bør du nok se etter en ekstra I i modellbetegnelsen).

Men herlig bånndrag

Testbilen har lekre 17-tommershjul. For komfortens skyld bør du imidlertid vurdere å beholde de originale 16-tommerne på en 207 GT. Vis mer
Vis mer


Men vi klager likevel ikke på denne motoren, tvert i mot. Ved de aller fleste andre akselerasjonsbehov, enten det er fra 30 eller 100 kilometer i timen, i bytrafikk eller på landeveien, så svarer bilen kontant nesten uansett hvilket gir du ligger i. Førsteinntrykket er av et dreiemoment som i en to-liters motor, som bare suger på, sterkt og forutsigbart.
Motoren drar rent og smidig nesten fra tomgang, og er turtallsvillig til 5.000. Bortsett fra at det er helt bortkastet å dra den lenger enn til 4.000 omdreininger, da. Og det er ingen grunn til å spare på giringen heller, for motoren har følge av en fast og fin femtrinns girkasse, med korte og effektive skift.

Trivelig i byen

Som vi allerede har antydet er nok dette en bil hvis hovedpublikum er ganske urbant orientert. Mestparten av kjøringen kommer til å foregå i trafikkerte strøk. Det passer den til.
For 207 GT er bil som ser lekker ut når du nærmer deg, en bil du gleder deg til å sette deg inn i. Som tredørs bil har den store dører, som i seg selv bidrar til de lekre linjene, men gjør også at selv om du sitter lavt, så er det lett å komme seg inn og ut. Og vel inne er interiøret preget av skinn og aluminium. Det er både fast og komfortabelt mot kroppen, og bidrar til den velværen som litt ekstra luksus alltid gir. Og så er den lettkjørt, lettgirt og oversiktlig, mens ryggesensoren er en ekstra forsikring i trange parkeringsluker.

Langturskomfort

Vis mer
Vis mer


Men det er først når man får anledning til å legge ut på litt lengre kjøreturer, til hytta på fjellet eller ved kysten, at man får smake litt av det som bor i bilen. Og det er ingen grunn til ikke å ta en omvei med mer underholdende veier, for sportssetene gir meget god sidestøtte både i lår og rygg.
Bilen virker dessuten både fast og godt balansert. Ujevnheter som fartsdumper tar den meget elegant, men er ikke like god på skarpere kanter som for eksempel slaghull i veien. Testbilen hadde større 17-tommers hjul med bredere og lavere gummi enn originalt, og som godt kan diskuteres på denne bilen. Det gir selvsagt et tøffere look og teoretisk sett bedre veigrep under optimale kjøreforhold. Til gjengjeld bidrar det til mer sporing og lavere komfort. Akkurat i denne bilen ville vi nok gått for de originale 16-tommers alufelgene.

Til en pris

Likevel, der ute på landeveien i fint driv, med favorittmusikken på det meget kompetente JBL-anlegget, om ikke livet er godt å leve da, så skal du ikke skylde på denne bilen.

Men slike godfølelser kommer selvsagt til en pris. Her kan du lese vår konklusjon om 207 GT.