Motor og kjøreegenskaper

Toyotas nye dieselmotor gjør en svært god jobb i Avensis. Samtidig introduseres en ny sekstrinns girkasse, en snillere kløtsjpedal og forbedrede kjøreegenskaper.

Vis mer


Da Avensis ble introdusert forsommeren 2003, hadde bilen kun ett diesel-alternativ - en 2,0-liter som produserte 116 hestekrefter og 280 newtonmeter. Høsten 2005 ble imidlertid 2,0-literen supplert av to nye 2,2-liters dieselmotorer som produserer henholdsvis 150 og 177 hestekrefter. Dermed hadde plutselig Avensis-kunder et svært godt utvalg i dieselmotorer.

Partikkefilter

Nå pensjoneres imidlertid 116-hesteren og erstattes av en helt nyutviklet 2,0-liter. Den nye kraftkilden skiller seg fra forgjengeren på flere områder. Blant annet har den større boring, kortere slaglengde og lavere kompresjon. Både blokk og topp er i aluminium og partikkelfilter er standardutstyr. Drivstoffet leveres imidlertid fortsatt via common rail og solenoid-injektorer, noe som betyr at Toyota ikke har tatt seg råd til enda raskere piezo-injektorer.

10,5 sekunder

Vis mer


Uansett, resultatet er 126 hestekrefter ved 3.600 o/min (opp fra 116) og 300 Nm ved 2.800 omdreininger (opp fra 280). De forbedrede ytelsene betyr blant annet at 0 til 100-tiden forbedres fra 11,4 til 10,5 sekunder. Samtidig opplyser Toyota at forbruket synker fra 0,60 til 0,59 liter per mil ved blandet kjøring.

Stort fremskritt

Vi er blant dem som hadde lite å utsette på den pensjonerte 116-hesteren og opplevde derfor ikke noe stort savn etter en ny og sterkere motor. Det er imidlertid ingen tvil om at den nye motoren er et fremskritt. For det første er den svært stillegående og myk i gangen, for det andre oppleves den som betydelig sterkere enn sin forgjenger. Den nye Toyota-motoren har faktisk ytelser som løfter Avensis 2.0 D-4D opp i samme klasse som Volkswagens 2.0 TDI (140 hk). 116-hesteren var mer i klasse med Passat 1.9 TDI (105 hk).

Seig

Vis mer


Toyotas nye 126-hester kjennetegnes blant annet ved at den er svært seig helt ned mot tomgang. Fra 1.300 omdreininger produseres en myk og vibrasjonsfri gange, mens det typiske dieselskyvet er på plass i det nålen passerer 1.800-streken. Derfra skaper motoren flott akselerasjon oppover mot 4.000 omdreininger. Om ønskelig kan motoren presses videre oppover mot 5.000-streken, men i så høye turtallsområder merkes det at skyvet ikke lenger er like markant. Vi erfarte i hvert fall at kraftkilden er aller mest effektiv når girskiftet legges ved cirka 4.000 o/min.

Flott forbikjøringsbil

Vis mer


Med denne motoren under panseret skapes en god følelse av kraftoverskudd og forbikjøring blir en fornøyelse. I tillegg er Avensis 2.0 D-4D rask fra stillestående. Toyota oppgir altså 10,5 sekunder til 100, tall som ifølge våre uhøytidelige målinger stemmer godt overens med virkeligheten. Til sammenligning kan det nevnes at Volkswagen oppgir 10,1 sekunder for stasjonsvognutgaven av Passat 2.0 TDI, som altså kan skilte med 140 hestekrefter. Passat 1.9 TDI (105 hk) skal bruke 12,4 sekunder - nesten 2,0 sekunder mer enn Avensis.

Tilleggsvarmer

Avensis har 60-liters drivstofftank, noe som gir en teoretisk rekkevidde på hele 102 mil ved blandet kjøring. Fremtidige eiere kan forøvrig kjøre langt uten å få altfor dårlig samvittighet. Partikkelfilteret sørger nemlig for at bilen i snitt kun slipper ut 0,005 gram partikler per kilometer. Det betyr at motoren er langt, langt renere enn EU4-kravet på 0,025 gram. Vi nevner også at Eberspächer tilleggsvarmer er på plass, noe som vil sikre at kupeen bli raskt varm også i vinterhalvåret.

Sekstrinns girkasse

Vis mer


Det er altså ingen tvil om at Toyota her har kommet opp med en svært god kraftkilde. Samtidig introduserer Toyota en ny sekstrinns girkasse, som erstatter forgjengerens femtrinns-kasse. Den nye sekstrinns-kassen fungerer greit nok, men er ikke blant de beste sjalteredskapene vi har vært borti. Blant annet har vi vært borti mange girkasser som produserer mindre motstand ved girskift enn denne. Dette gjelder ikke minst når føreren forsøker å gjennomføre svært raske skift.

Det må imidlertid understrekes at vårt testeksemplar kun hadde gått 3.800 kilometer. Med noen flere mil på tannhjulene er det fullt mulig at den nye sektrinnskassen blir smidigere.

Stram eller slarkete?

Vi var forøvrig lenge i tvil om vi skulle betegne girkassen som stram, eller slarkete. Etterhvert fant vi årsaken til at vi brukte så lang tid på å konkludere. Det viser seg nemlig at spaken står stramt og fint i andre-, fjerde- og sjettegirene. I oddetalls-girene derimot, kan spaken beveges mye i sideretningen og oppleves derfor som slarkete.

Lavt turtall i motorveihastighet

Vis mer


Når det kommer til stykket, er det imidlertid klart at den nye girkassen er å foretrekke fremfor den pensjonerte femtrinnskassen. Det sjette trinnet sørger blant annet for at turtellernålen legger seg pent ved 1.750 omdreininger i 100 kilometer i timen. Med femtrinnskassen arbeidet motoren ved 2.100 omdreininger i tilsvarende hastighet, noe som var et unødvendig høyt turtall både fra forbruks- og støyperspektiv.

Snillere kløtsjpedal

Det som er minst like viktig, er at det virker som om Avensis 2.0 D-4D også har fått en ny og lettere kløtsj. Før ansiktsløftingen måtte Avensis-føreren slite med en uvanlig tung kløtsjpedal.

Bedre kjøreegenskaper

Vis mer


Avensis har vært blant våre mellomklasse-favoritter helt siden bilen ble lansert her i landet. I hovedsak har vi ment at bilen kun har to svakheter sammenlignet med de aller beste konkurrentene - plass og kjøreegenskaper. Ikke det at kjøreegenskapen har vært dårlige. Men sammenlignet med biler som Volkswagen Passat og Ford Mondeo har ikke Avensis nådd helt opp.

Dette har Toyota nå forsøkt å gjøre noe med. Blant annet er både styring og enkelte hjulopphengs-komponenter modifisert. Resultatet er etter vårt syn vellykket. Avensis er riktignok fortsatt ikke like kjøreglad som nevnte konkurrenter. Blant annet oppleves Avensis fortsatt som en bil man sitter på - ikke i. Denne "oppå-følelsen" har sammenheng med den høye sitteposisjonen og det trange førersetet.

Mer svingvillig

Vis mer


Likevel oppleves Avensis nå som mer sportslig, mer svingvillig og mindre understyrt enn tidligere. Samtidig virker bilen enda mer komfortabel enn det vi erindrer fra tidligere Avensis-tester. For eksempel gjør hjulopphenget en svært god jobb når føreren holder fint driv på telehiv-befengte landeveier.

ESP

Når grepet omsider tar slutt, får Avensis-eieren glede av det elektroniske antiskrensprogrammet (ESP, VSC på Toyota-språk). Dette er standardutstyr uansett motor og utstyrsnivå - og griper kontant inn ved antydning til sladd på for- eller bakhjul. Toyota er forøvrig blant de få produsenter som varsler føreren med lyd når antiskrensprogrammet kobler inn, noe som har en god pedagogisk effekt.

Fine bremsegenskaper

Vis mer


Dessverre har ikke Toyota tatt seg råd til akustisk varsling når føreren har glemt håndbrekket. Men bremseredskapen er førsteklasses og Avensis opptrer stabilt og forutsigbart ved nødbrems både på rettstrekninger og i sving - også på snøsubstituttet grus.

Som tidligere er Avensis lettkjørt i byen. Blant annet sørger god svingradius og god sikt gjennom bakruten for at lukeparkering og andre bytypiske manøvre går smertefritt.

Men hvilke endringer har skjedd i kupeen? Og hvilket utstyr får du med på kjøpet? Les mer om plass og komfort her.