Motor og kjøreegenskaper

En på mange måter ypperlig motor skuffer allikevel noe - delvis sviktet av girkassens utveksling. Forøvrig er Lexus IS 220d velkjørende og uten lyte - uten å gi noe adrenalin-rush på godt eller vondt.

Vis mer


Lexus har fått den mest perfeksjonerte dieselmatede Toyota-motoren, 2,2 D-Cat, som er oppgitt til 177 hester og renses for både partikler og nitrogenoksid. Vi hadde høye forventninger før testen - de ble bare delvis innfridd.

Kraftig, fyldig og ren

Dieselmotoren kjenner vi fra Toyota Avensis, RAV4 og Verso. Denne 2,2-literen blir presentert som verdens reneste dieselmotor og leverer offisielt 177 hestekrefter og 400 Nm ved 2.000 omdreininger. I likhet med bensinmotoren i IS 250 er også dette en aluminiumsmotor med fire ventiler per sylinder, men her må man nøye seg med fire sylindere. Disse mates via tredje generasjon common rail, noe som blant annet involverer effektive piezo-injektorer. Dysene leverer inntil fem innsprøytninger per syklus med et trykk på inntil 1.800 bar. En moderne og politisk korrekt motor, altså, og bilen er ihvertfall ikke undermotorisert. Men...

Oppleves svakere

Vis mer


Motoren er utvilsomt sterk, og den har en myk og kultivert gange. Når det gjelder støynivå er vi blitt svært bortskjemt med Lexus, og selv om denne ikke er like stillegående som IS 250 er støydempningen allikevel helt tilfredsstillende. Det oppsto allikevel en følelse av frustrasjon etterhvert som testen skred frem - vi forventet noe sprekere, og det er ikke bare fordi motoren ikke er spesielt turtallsvillig. IS 220d oppgis å ha en toppfart på 215 kilometer i timen og klare 0 til 100 på 8,9 sekunder. Det siste forekommer oss optimistisk - vi greide ikke å komme under 10 sekunder med våre uhøytidelige målinger, og det føltes heller ikke slik. Det er fristende å mistenke at motoren ikke produserer så mye som den oppgitte effekten, men det er vanskelig å være bastant da girutvekslingen viste seg å være temmelig sær.

Ubrukelig 6. gir

Vis mer


Motoren er trekkvillig fra vel 1.600 omdreininger, og med en sport-utveksling (i praksis en normal utveksling) regner vi med at motoren ville kommet bedre til sin rett. Vi presiserer at IS 220d også er tilgjengelig med en slik utveksling på girkassen. Dessverre kan ikke 220d fås med automatgirkasse og det er synd, for automaten på IS 250 var svært god og effektiv og ville nok ha passet utmerket til denne motoren. Testbilen hadde en sekstrinns manuell girkasse som forsåvidt var god å betjene, men som hadde en alt for høy utveksling - det vil si at den drar svært langt på girene. Første gir får bilen fint i gang og gir seg ved 45 kilometer i timen. Men allerede annet gir sløver ned kjøreopplevelsen ved å trekke til 90. Når det gjelder 3. gir som ville tjent på å være mer anvendelig, så er ikke det mer enn 2/3 oppe i turtallene (maksimalt cirka 5.000 omdreininger) før 100 kilometer i timen er nådd. I praksis oppnås best fremdrift på landevei i 4. gir og 4. og 5. gir kan brukes på motorvei. 6. gir er ikke brukbart under norske forhold: I 100 kilometer i timen med turtall knapt 1.500 brummer motoren i overkant misfornøyd, og ingen akselerasjon er å spore. Ved bykjøring blir det dårlig flyt da girspaken må brukes for hyppig - alt for ofte for å gire ned i første. Vi håper å få anledning til å prøvekjøre et eksemplar med den lavere girutvekslingen - bedømmelsen ville antakelig bli en del annerledes.

Presis og nøytral

Vis mer


Testen foregikk på tørt føre og bilen var utstyrt med solid dekkutstyr: 225/40-18 foran og 255/40-18 bak, mens 16-tommere er standard. Veigrep og kjøreegenskaper fremstår som problemfrie; presset til det ytterste er det bare såvidt understyring oppstår, korrigert til nøytral oppførsel ved jevn bruk av gassen. Man skal da virkelig provosere for at overstyring skal oppstå, og antiskrens-systemet griper uansett inn på en ganske elegant måte selv om pipingen og blinkingen som følger med er i meste laget pedagogisk. Bilen er forbilledlig stabil ved normal kjøring, dog følsom for langsgående spor i veibanen, og oppsettet er et behagelig kompromiss mellom komfort og sportslighet, selv om 18-toms hjulene på testbilen gjorde noe for å redusere den berømmelige Lexus-komforten - sannsynligvis uten å gi noen reell bonus når det gjelder kjøreegenskaper.

Vi har tidligere omtalt plass og komfort - klikk deg til den testen her.

  • Konklusjon og konkurrenter: Klikk her.