Motor og kjøreegenskaper

15,4 sekunder fra 0 til 100, det høres relativt håpløst ut. Men det er behagelig å slippe kløtsjen, og i fart er fremdriften ikke så ille som man skulle tro. Kjøreegenskapene overrasker meget positivt - som hos søsknene.

Vis mer


Alle de tre søskenmodellene som bygges i Toyota/PSA-fabrikken i Kolin i Tsjekkia deler motor. Vi har beskrevet den i mer detalj tidligere (lenke til testene i neste kapitel) og går dermed over med harelabb.

Tre sylindre

Tre sylindre betyr lavere produksjonskostnad - altså billigere bil. Det kan fint rettferdiggjøres når slagvolumet kun er en liter. Det behøver ikke bety svak motor - her har vi respektable 68 hestekrefter å rutte med og et fullt brukbart 93 newtonmeters dreiemoment, hvilket er brukbare tall satt opp mot bilens masse - kun 825 kilo med halvautomatisk girkasse (800 med manuell). Topphastigheten er oppgitt til 157 kilometer i timen mens 0 til 100 med 2-tronic girkasse tar 15,4 sekunder. Med manuell femtrinnskasse er det tilsvarende tallet 13,7 sekunder.

Meget bra bybil

Vis mer


Fra stillestående går det altså ikke fort unna, men når bilen først er i fart er fremdriften tilfredsstillende. Glem venstrefoten, man forholder seg kun til girspaken. Man kan velge å la bilen gire selv ved å plassere den i automatmodus, eller man kan være litt aktiv selv, noe vi opplevde som oftest mest tilfredsstillende. Ved å skyve spaken forover girer man opp og vice versa. Med litt tilvenning får man fin flyt i det selv om det alltid er litt nøling i forbindelse med girskift. Vi synes allikevel fenomenet var mindre plagsomt enn da vi prøvde denne type girkasse første gang i Citroën og Peugeot. I byen utgjør denne girkassen kronen på verket i tillegg til de små dimensjonene, den korte svingradiusen og den relativt gode kjørekomforten. Korte ujevnheter merkes, men det er til å leve med.

Støy og vibrasjoner

Vis mer


Det enkelte vil ha mindre lett for å leve med er at motoren oppleves som støyende, og at vibrasjonene forplanter seg både via seter, ratt og i karosseriet. Det henger selvsagt sammen med den billige konstruksjonen med mangel på isolasjon og støydempning, samtidig som en tresylindret motor ikke akkurat er kjent for å ha et harmonisk støy- og vibrasjonsnivå. Når det er sagt fant ikke vi disse fenomenene verre enn på mange tilsvarende minibiler, og hvis man holder seg på rimelige turtall er de ikke noe problem.

Vis mer


Mangler antiskrens

Som Aygo og C1 er kjøreegenskapene mye bedre enn det man kunne frykte på en så liten og rimelig bil. Bilen henger godt med i svingene og fremstår som betryggende og forutsigbar i alle situasjoner. Det er bra, for det viktige sikkerhetsutstyret ESP (antiskrenssystem) glimrer med sitt fravær. I en brå panikksituasjon har man dermed intet sikkerhetsnett. Lavt tyngdepunkt og bortimot fravær av lastvekselreaksjoner kombineres med et kompetent understell for å gi en bil som føles betryggende å kjøre, også aktivt.

Tiden er nå inne til å begi oss over i kapitelet Konklusjon og konkurrenter.