Motor og kjøreegenskaper

Med 150 friske turbohester på en forholdsvis lett og samtidig smal bil, må det bli livlig selv med sportsunderstell og 205-dekk.

Vis mer
Vis mer


Å sette seg inn i en Polo GTI skiller seg i utgangspunktet ikke stort fra en standard tredørs Polo (GTIen kommer også i femdørsutgave). Det man først kjenner, er bøttesetet av ikke alt for imponerende kvalitet. Det støtter riktignok ganske bra i svingene, men er ikke et sete som kjærtegner kroppen. Hvor stilig det ”skotskrutede” stofftrekket er, kan også diskuteres. Også resten av interiøret gir et nøkternt Polo-inntrykk i starten. Men så vokser det litt sportsligere på seg når du griper om skinnratt, aluminums girkule og tråkker på sportspedalene.

Livlig opplevelse

Dette er en bil som først og fremst kjennetegnes av hva som skjer når du trykket på gassen og presser den litt på svingete veier. Livlig er ordet. Og hadde jeg vært en uerfaren 18-20-åring hadde jeg nok vært over meg av begeistrelse, for det gir stor spenning å kjøre bilen. Men med omtrent det dobbelt årstallet på rumpen er ikke begeistringen like stor. ”Softistikert” er betegnelsen som mangler.

Sprek turbomotor

Vis mer


1,8-literen er et trivelig bekjentskap. Etter en ørliten turboforsinkelse kommer nesten alle 150 hestene som ramlende ut av en sekk. Før du blir vant med dem, er det typisk at de velger å presentere seg akkurat i det øyeblikket du tenker på å gå av gassen på førstgir - med andre ord får du et spennende lite øyeblikk med uventet akselerasjon i det tidels sekundet før du faktisk får flyttet foten av pedalen. Men det går seg til.

Femgirs og fin

Vis mer


Også girkassene er et trivelig bekjentsakp - i hvert fall etter at man har kommet seg etter skuffelsen over at VW har vært kjipe nok til å bruke en femtrinns kasse. For det skal liksom være seks gir i en turtallshissig lite propp som dette. I praksis fungerer det likevel utmerket med fem gir. Og når andregiret går i turtallsperren ved 102-103 kilometer i timen, betyr det samtidig at du har spart deg for et forsinkende girskift i akselerasjonen fra 0 til 100. 8,2 sekunder er sprinten oppgitt til, som er et helt akseptabelt tall for denne klassen.

Sportsunderstell

Vis mer


Spennende er det også, for det arter seg som en livlig chachacha med skinnrattet underveis. Spesielt om asfalten er ujevn og sporete skal holde tungen myndig midt i munnen og se langt fram. GTI er utstyrt med 16-toms aluhjul og 205-dekk. De kler bilen ganske godt både visuelt og kjøremessig, og akkurat passe brede til å være sportlige uten å gå for mye utover komforten. Bilen har dessuten et såkalt sportsunderstell, som betyr at den er senket 15 millimeter i forholde til en standard Polo.

Høy og smal?

Vis mer


Det er imidlertid på langt nær nok til å gi den følelsen man ønsker; følelsen av et fast plantet hjul ute i hvert hjørne. Bilen er tvert om ganske levende mellom hendene. Nok til at man både ved tøffe innbremsinger og djerve sporvalg sitter igjen med en nervøs liten latter i magen. For det går jo bra hver gang, men magen bobler som 80-tallets sprudlevann.
Men kjøremessig oppsummert føles det ganske enkelt som den fortsatt har et høyt tyngdepunkt, smalt fotavtrykk og en del småelastiske komponenter her og der.

Vis mer


Her kan du lese om vår endelige konklusjon, og litt utdypende om dens konkurrenter.