Motor og kjøreegenskaper

Tyskere kan flippe helt ut hvis de bare får den rette motivasjonen. Det har de tydeligvis fått denne gangen, og det mangler tydeligvis ikke ufornuft i AMG-avdelingen.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Allerede eksteriørmessig skiller testbilen seg fra det øvrige ML-utvalget. Den har en helt egen styling, en rekke eksosrør, store felger og dekk og rett og slett et tøft utseende. Innvendig kan man slappe av i dype bøtteseter i mykt skinn, et tykt ratt fyller nevene og en fartsmåler som er gradert til 320 kilometer i timen ville nok imponert de fleste bilgale smågutter i nabolaget.

I tillegg til testbilen kommer M-klasse med en rekke andre motorer. Den finnes med tre dieselmotorer, ML 280 CDI, ML 320 CDI og ML 420 CDI med henholdsvis 190, 224 og 306 hestekrefter. I tillegg finnes det det tre bensinmotorer, ML 350, ML 500 og ML 63 AMG med henholdsvis 272, 306 og 510 hestekrefter. I Norge er det i hovedsak dieselmodellene 280 og 320 som har slått best an hos kundene.

AMG-har vært produktive de siste årene, og det finnes en rekke modeller med enorme motorer. Særlig V8-motorer, både med og uten kompressor, men også V12-motorer med turbo, gjør en god jobb i mange AMG-modeller. Særlig 65 AMG som har hele 612 hestekrefter og ikke mindre enn 1.000 newtonmeter sitter som et godt minne i ryggmargen.

AMG-brølet

AMG er kjent for sitt potente lydbilde og testbilen er intet unntak. Når du trykker på startknappen fyrer motorer med et drønn. På tomgang roer gemyttene seg litt, men den minste gassberøring bringer frem motorklang man sjelden kan fylle ørene med. 6,2-literen utvikler 510 hestekrefter ved 6.800 omdreininger i minuttet og et maksimalt dreiemoment på 630 newtonmeter ved 5.200 omdreininger. Av disse er 500 tilgjengelige allerede fra 2.000 omdreininger. 0 til 100 klarer den på 5 sekunder blank. Testbilen bekrefter også de sterke tallene ute på veien. Draget fra stillestående er gromt og fra omtrent 4.000 omdreininger og opp til snaut 7.000 dytter bilen kraftig ifra. Motoren er med andre ord sterk på høyt turtall og ikke minst turtallsvillig.

Mercedes oppgir forbruket til å være 1,65 liter per mil ved blandet kjøring. En slik måling er nesten verdiløs siden forbruket svinger voldsomt etter hvordan du kjører. Vi klarte alt fra drøye literen per mil til over tre liter på det verste. Vi regner derimot ikke med at dette er det største problemet til kundene. Tanken rommer 95 liter og det er bra. Små tanker har vært et av våre ankepunkter på slike biler tidligere, noe som har resultert i altfor hyppige bensinstasjonbesøk.

7-trinns kasse

ML 63 AMG har en 7-trinns girkasse og girspaken er på plassert på rattstammen. Vi må innrømme at vi savner "noe å holde oss fast i" mellom setene, men man venner seg til dette også. Testbilen har SMC-knappen (Sport, Manuell og Comfort) med forskjellige girprogrammer. Sport og Comfort er automatiske sjalteprogrammer hvor kassen sjalter litt raskere i sportmodus. I manuell innstilling blir den spesielt medgjørlig siden den hverken sjalter ned ved kickdown eller opp når turtelleren slår i turtallsperren. Dette gjør at man som sportslig sjåfør virkelig får full glede av motoren. I manuell innstilling sjalter man med knapper som er plassert bak rattekene.

Mest skyv på bakhjulene

ML 63 AMG har selvsagt firehjulsdrift og kraftfordelingen er 40 prosent foran og 60 prosent bak. Det er lurt med tanke på at Mercedes antagelig forsøker å gjøre bilen mindre understyrt. I tillegg er bilen utstyrt med 4ETS systemet, som gjennom ABS-følerne, bremser hjul som spinner, og fordeler kreftene til de hjulene som har feste. På vår testtur kjørte vi bilen kun på tørre asfaltveier. Den er rett og slett for blank og dyr til terrengkjøring. I denne sammenhengen kan vi også nevne at offroad-pakke med lavgir ikke er tilgjengelig på ML 63 AMG.

For de som skal kjøre med tilhenger er nok dette et funn. 3,5-tonn går fint i følge medfølgende papirer.

ML 63 AMG er utstyrt med luftfjæring og i midtkonsollen finnes det en knapp med tre fjæringsprogrammer. I automat (ingen røde lys lyser) tilpasser fjæringen seg kjørestil. I tillegg finnes det en fast sportsinnstilling som gjør fjæringen skikkelig hard og en komfortinstillingen som egner seg godt til normal kjøringen.

På landeveien

ML 63 AMG veier 2,3 tonn pluss bensin, passasjerer osv. Det er med andre ord mye å drasse på. Motoren er en kraftplugg av de sjeldne og klarer jobben veldig bra. Vi er faktisk imponert over hvorden denne motoren, uten noen form for lading, klarer såpass bra ytelsestall. Det er mye krefter gjennom hele turtallsregisteret og det er nok krefter uansett hvor på turtallskalaen du befinnner deg. Girkassa kommer også til sin rett og beviser nok en gang at den passer bedre sammen med kraftige motorer enn med mindre. Med full gass gjennom noen trange svinger er det opplagt mye gevinst i å sende drivkrefter til bakhjulene. Det er nok med på å gjøre den mindre understyrt, men fenomenet er det der likevel. Styringen er presis, tung og gir en god følelse i svingkjøring. Vi skulle bare ønske oss at den var litt kvikkere til å skifte retning når svingene kommer tett. Dette bekreftes også på mer åpen vei hvor bilen kan lange ut. Da kommer gevinsten. Den er retningsstabil, stødig og lettkjørt. Den justerbare fjæringen er nyttig, og når vi er ferdig med eksperimenteringen bruker vi automatprogrammet mest. På girkassen falt vi for sportsprogrammet som gjør girkassen livelig og aktiv.

Plass og komfort minner mye om det vi oppelevde i ML 320 CDI. Mer om det finner du på denne lenken.

Konklusjon og konkurrenter finner du mer om her.