Motor og kjøreegenskaper

Opel Zafira OPC går som et uvær og kan skilte med uvanlig sportslige kjøreegenskaper til varebil å være. Likevel er det noe som mangler - kjøreglede.

Vis mer
Vis mer


Turbomotoren i Opel Zafira OPC leverer hele 240 hestekrefter. Alle disse hestene er hentet ut fra en 2,0-liters rekkefirer, noe som innebærer en litereffekt på 120 hestekrefter. I tillegg produserer den lille bensinmotoren hele 320 newtonmeter. Det betyr at motoren er like sterk som moderne 2,0-liters dieselmotorer. Vi snakker altså om en motor som er en sportsbil verdig.

7,8 sekunder

Opel Zafira OPC ikke er spesielt lett. Likevel er egenvekten tross alt begrenset til 1.590 kilo, noe som ikke er så voldsomt størrelsen tatt i betraktning. Det innebærer at hver enkelt hestekraft slipper unna med å drasse på 6,63 kilo. Det betyr i sin tur at Zafira OPC faktisk kan skilte med et enda gunstigere vekt/effekt-forhold enn en bil som Volkswagen Golf GTI (1.336 kg/200 hk - 6,68 kg). Med tanke på at Golf GTI skal klare 0 til 100 på 7,2 sekunder virker det derfor troverdig når Opel hevder at Zafira OPC skal klare øvelsen på 7,8 sekunder.

I våre uhøytidelige målinger klarte vi riktignok aldri å komme ned i 7,8 sekunder. I stedet endte vi i de fleste tilfellene opp med rundt 8,5. I et tilfelle klarte vi imidlertid 8,2 sekunder, tall det virkelig står respekt av for en bil av denne typen - ikke minst med tanke på at føreren må gjennomføre to girskift på sin vei mot 100.

Bredt register

Vis mer


Men Zafira OPC er ikke bare rask fra stillestående. Takket være det heftige dreiemomentet og et sterkt mellomregister sparker det godt fra nærmest uansett turtall, hastighet og gir. Kraftkilden leverer en fin fartsøkning allerede fra 1.500 omdreininger og når nålen passerer 2.500-streken våkner den virkelig til liv. Herfra trekker turbomotoren som et uvær helt til turtallsperren ved 6.750 o/min. En så heftig akselerasjon gir en deilig følelse uansett hvilken bil man sitter i, men blir spesielt påtagelig når man befinner seg i en fleksibil med høy sittestilling.

Myk og snill

Vis mer


Likevel, med utgangspunkt i papirtallene er det liksom noe som mangler. Jo, motoren produserer heftig fartsøkning, men kjennes likevel ikke ut som om den faktisk leverer hele 240 hestekrefter. Nå skal man selvsagt være forsiktig med å sammenligne helt ulike biler, men vi savnet hele tiden karakteristikken, lydbildet og det rå skyvet som skapes av 200-hesteren i Golf GTI. Zafira OPC-motoren virker på en måte litt for myk og snill - og mangler skarpheten og aggressiviteten som kjennetegner Golf GTI.

Paradoksalt nok oppleves Opel-motoren samtidig som litt ukultivert. Vi opplevde at turtallet måtte helt opp i 1.750 omdreininger før motoren trekker rent og vibrasjonsfritt. Til motorens forsvar skal det imidlertid understrekes at testbilen kun hadde 160 mil på hjulene.

Tørst

Vis mer


Vi forventer ikke at en så heftig motor skal være spesielt gjerrig - og det er den heller ikke. Opel oppgir et forbruk på 0,96 liter per mil - med 98 oktan på tanken. Med et såpass høyt forbruk burde imidlertid Opel ha utrustet bilen med en større drivstofftank. Zafira-tanken rommer nemlig ikke mer enn 58 liter, noe som begrenser den teoretiske rekkevidden til 60 mil. Med litt inspirert kjørestil vil selvsagt aksjonsradiusen krympe ytterligere. Det er selvsagt heller ingen fordel at motoren foretrekker 98 oktan bensin, selv om Opel opplyser at den kan kjøres på 95.

Fin sekstrinnskasse

Vis mer


Opel Zafira OPC er utrustet med en manuell sekstrinnskasse. Denne betjenes via en uvanlig stor girkule plassert på en relativt kort spak. Fine giroverføringer sørger for at spaken glir greit i trinn og girkassen oppleves som midt på treet stram. I sjettegir arbeider motoren ved rundt 2.350 omdreininger, noe som er så godt som perfekt. Maksimalt dreiemoment er nemlig på plass ved 2.400 o/min.

Avansert demperteknologi

Den som kjøper en Opel Zafira OPC får elektronisk styrte støtdempere på kjøpet. Hos Opel kalles denne teknologien Continuos Damping Control (CDC). CDC inngår i sin tur i Opels såkalte Interactive Driving System (IDS Plus). Ved å trykke på Sport-knappen aktiveres et mer sportslig demperoppsett, samtidig som gassrespons og styring skal bli mer direkte.

Vi har tidligere latt oss imponere over Opels IDS Plus-teknologi, ikke minst da vi testet Opel Astra 1.8 Cosmo i oktober 2004. Det som er så genialt med IDS Plus kontra tradisjonelle sportsunderstell, er at man med Opels teknologi kan velge om man ønsker et sportslig eller et mer komfortorientert oppsett. Man får på en måte "to biler i en". Opel er selvsagt ikke alene om denne teknologien, det finnes en rekke premiumbiler som tilbys med elektronisk styrte støtdempere. For ikke å snakke om luftfjæring, som gir enda flere muligheter. Opel er imidlertid alene om å tilby denne elektronisk styrte støtdempere i folkelige bilmodeller, noe merket fortjener ros for.

Ikke like markerte forskjeller

Vis mer


IDS Plus imponerte imidlertid ikke like mye denne gangen. Riktignok merket vi umiddelbart at Sport-programmet gir en kvikkere gassrespons. Men i motsetning sist gang, opplevde vi ikke denne gangen at styringen tydelig endrer karakteristikk. Forskjellene i demperoppsett fremsto også som mindre tydelige.

Sportslig og komfortabel

Når det er sagt, må det understrekes at Zafira OPC med Sport-programmet innkoblet er langt mer sportslig enn det vi er vant til fra andre fleksibiler, inklusive Zafira med ordinære dempere. Hjulopphenget oppleves som kraftig og solid og tendenser til krenging holdes effektivt i sjakk. Bilen ligger trygt og godt på underlaget og gjør en god figur på svingete landeveier. Samtidig leverer hjulopphenget høy komfort, noe som ikke er noen selvfølge for en bil som hviler på dekk i dimensjon 225/40-18.

Med en så heftig motor i kombinasjon med forhjulsdrift ender man selvsagt opp med understyring ved hardt gasspådrag i skarpe svinger. Ved mer moderat gasspådrag og fornuftig ratting er imidlertid ikke understyring noe problem.

ESP kan kobles ut

Vis mer


Sist gang vi testet Zafira, en syvseter med 100-hesters dieselmotor, fant vi ut at bilen var mer "tailhappy" enn det som er ønskelig for familiebiler. På snøsubstituttet grus fremprovoserte vi gjentatte ganger bakhjulsskrenser som antiskrensprogrammet (ESP) hadde sin fulle hyre med å ufarliggjøre.

I ordinære Zafira-utgaver er det - forståelig nok - ikke mulig å koble ut ESPen. I OPC-versjonen derimot, kan føreren selv velge om vedkommende ønsker hjelp fra denne elektroniske skytsengelen. Dermed hadde vi muligheten til å finne ut hvordan bilen virkelig oppfører seg når den må klare seg uten elektronisk hjelp

Mer stabil bakvogn

Vis mer


Det vi fant ut er OPC-utgaven er mer motstandsdyktig mot bakhjulsskrens. Dette har nok sammenheng med et mer avansert hjuloppheng, bredere dekk og stivere dekksider. Også OPC-versjonen kommer noe raskere med hekken enn det som er ønskelig fra et rent sikkerhetsperspektiv, men dette er tross alt ikke noen ordinær familiebil. Og med antiskrensprogrammet aktivert blir bakhjulsskrens effektivt kvalt ved fødselen.

Gode bremseegenskaper

OPC-utgaven av Zafira er utrustet med blåmalte bremsekalipere både foran og bak, noe som signaliserer kraftig bremseredskap. I tillegg kan bilen skilte med Cornering Brake Control (CBC), eller kurvekontroll som vi har valgt å kalle teknologien. Elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) er selvsagt også på plass. Resultatet er meget gode bremseegenskaper, både rett frem og i sving - og på all slags underlag.

Lite kjøreglede

Vis mer


Zafira OPC har altså en heftig motor og sportslige kjøreegenskaper - noe som skulle borge for ekte kjøreglede. Vi opplevde imidlertid nettopp fraværet av kjøreglede som den største skuffelsen ved denne bilen. Ja, det går fort og det sitter bra i svingene - men noen stor følelsesmessig opplevelse er det ikke.

Forklaringen er sannsynligvis først og fremst å finne i styringen. Riktignok er det skinntrukkede rattet svært sportslig, i den forstand at det både har utvekster ti på to og utsparringer for tomlene. Styringen er også tung og god ved svingkjøring, slik det skal være. Problemet er presisjonen. Vi fikk en følelse av at det var svært langt avstand fra den ekstremt tykke rattringen ned til forhjulene og at vi aldri fikk skikkelig kontakt med sistnevnte.

Høy sitteposisjon og høyt tyngdepunkt er heller ikke noe godt utgangspunkt for den som er på jakt etter kjøreglede. Det samme gjelder forhjulsdrift. Det skal riktignok understrekes at det i dag finnes en rekke forhjulsdrevne biler som leverer ekte kjøreglede, deriblant Golf GTI. Likevel er vi sikre på at bak- eller firehjulsdrift hadde gjort godt for en bil som Opel Zafira OPC.

Men varebilutgaven av Zafira er belemret med et mer alvorlig problem enn manglende kjøreglede. Les mer om plass og utstyr her.