Motor og kjøreegenskaper

Det er en herlig liten dieselmotor i Doblò. Den er ikke rask fra null til hundre, men likevel både smidig i trafikken og svært drivstoffsgjerrig. Bare ikke glem bremsene.

Vis mer
Vis mer


Kjøper du Fiat Doblò i varebilutgave til privatbruk, taler det meste i mot at du er veldig hektet på fart og akselerasjon. I hvert fall om du har fått med deg tallene 16 sekunder fra null til hundre og 146 kilometer i timen i toppfart. I praksis er imidlertid bilen langt finere å kjøre enn disse triste tallene skulle tilsi.

Verdens minste

I følge Fiat er Doblò utstyrt med verdens minste Common Rail Multijet-motor. Den yter i hvert fall 75 dieselhester og gir et dreiemoment på 190 Nm nede fra 1.750 omdreininger. Som den forholdsvis enkle bilen dette er, holder også vekten seg nede på 1.270 kilo. Og resultatet er en bil som er kvikk og smidig i trafikken, med fine mellomakselerasjoner og hele tiden med lite vibrasjoner og lyd - bilens type tatt i betraktning. Bilen cruiser dessuten like behagelig enten du velger å la nålen hvile på 80, 100 eller 120 kilometer i timen.

Dieselgjerrig

Vis mer


Bilen har imidlertid en kjekk liten kjørecomputer som blant annet viser gjenværende kjørelengde på tanken basert på de siste kilometers kjøring. Som direkte konsekvens av dette, kan man se hvor mye ekstra det koster å holde høy fart. Og på Doblò inspirerer dette faktisk til sikker og økonomisk kjøring. Bilen er oppgitt til 0,54 liters forbruk på blandet kjøring, men vår ene måling ga særdeles pene 0,44 liter per mil. Og skal vi tro kjørecomputeren, kommer man glatt under 0,4 ved pen kjøring på landeveien. En stund viste den over 1.600 kilometer gjenværende kjørelengde. Det er bra på en 60-liters tank.

Kjører bra…

Vis mer

P
å tørr asfalt kjører Doblòen meget pent til å være ”kassebil”. Normalkjøring i personbiltempo går som smurt. Med forholdsvis høy sittestilling i en lett bil på stiv bakaksel og fjæring beregnet på over 750 kilo nyttelast, sier det seg imidlertid selv at denne bilen vil ”leve” mer på løst underlag - som is eller snø - enn en vanlig personbil.
Stiv bakaksel gir seg også utslag i en mer stump følelse over humper og ujevnheter enn man i dag forbinder med en moderne personbil. Men det er langt fra ubehagelig, bare litt annerledes, og godtaes lett når man tenker på prisen.

men bremser…

Vis mer


Har du lagt merke til hvor lite bremsespor du ser på norske veier? Det har ikke alltid vært sånn. Da denne journalisten begynte å kjøre bil, fantes det bremsespor før hver en sving, over hvert et krøn og mange andre steder. I dag må du lete lenge for å finne dem. De fleste gummisporene på norsk asfalt i dag skyldes ungdommelig gassing - ikke bremsing.
Selvsagt vet vi her i DinSide Motor at det fortsatt tilbys og selges nye biler uten ABS. Det koster tross alt 4.500 kroner ekstra på Doblòen … Men å få utlevert en testbil, beregnet på norsk presse, uten ABS-bremser - det kom faktisk overraskende.

ABS bør være krav

Vis mer


Det fikk oss til å tenke; er det fortsatt vanlig å kjøpe biler uten ABS i det offentlige eller privat næringsliv - for å spare penger? Neppe. En telefon til Posten, som vi ved selvsyn har sett bruke Doblòer (viser seg å være 100 biler som ble leaset inn i 2001), bekrefter at de i dag setter ABS-bremser som krav på sine biler.

På neste side kan du lese om plass og komfort.