Motor og kjøreegenskaper

Octavia 2.0 TDI 4x4 er rask, sterk, velkjørende, inspirerende og trygg. I tillegg lokker den med svært god fremkommelighet vinterstid.

Vis mer


Octavia 4x4 er utrustet med Haldex firehjulsdrift, en teknologi vi blant annet kjenner fra familiemedlemmene A3, Golf og Passat. Også Volvos firehjulsdrevne modeller, inkludert XC90, benytter Haldex-teknologien.

Effektiv løsning

Andre generasjon Haldex er en svært velfungerende teknologi, som har gitt oss positive kjøreopplevelser i flere bilmodeller. Det som skiller Haldex fra mange andre innkoblings-baserte systemer, er at rundt ti prosent av kreftene til enhver tid leveres til bakhjulene. I tillegg arbeider systemet raskt og umerkelig når det får elektronisk ordre om å levere mer krefter til bakhjulene.

Resultatet er at Octavia 4x4 oppleves som en "ekte" firehjulstrekker, også ved kjøring på vei med fast dekke. Haldex-koblingen sørger blant annet for at bilen blir langt mindre understyrt ved gasspådrag enn den forhjulsdrevne utgaven. Resultatet er en mer balansert og harmonisk kjøreopplevelse, noe som i sin tur bidrar til økt kjøreglede.

Morsomme kjøreegenskaper

Vis mer


På snøsubstituttet grus kjenner man enda tydeligere at bakhjulene til enhver tid er med på leken - og at bilen svært sjeldent understyrer så lenge føreren gir gass. Slå av ESPen, gi litt mer gass og drei rattet litt mer og raskere enn strengt tatt nødvendig - og du belønnes med en kraftbasert bakhjulsskrens. Ikke spesielt nyttig, men en god illustrasjon på hvordan firehjulsdriften påvirker bilens kjøreegenskaper. Og svært velegnet til å fremkalle kjøreglede.

Forutsigbar og trygg

Hvis man ikke hjelper til med gasspedalen, skal det imidlertid svært mye til før bilen kommer med hekken. Når hekken først kommer, så kommer den sakte og kontrollert. Og så snart føreren legger inn litt motstyring, er bakhjulene svært raske med å gjenerobre grepet. Vi storkoste oss mens vi øvde unnamanøver med denne bilen. Og legg merke til at vi nå snakker vi om hvordan bilen oppfører seg uten ESP. Med ESP innkoblet blir bilen selvsagt enda tryggere og lettere å kontrollere.

16,3 centimeter

Vis mer


Octavia 4x4 har ikke bare drift på alle fire. Bilen er også hevet 23 millimeter sammenlignet med den ordinære utgaven, noe som gir en bakkeklaring på 16,3 centimeter. Det betyr at bilen ikke er veldig mye lavere enn folke-SUVene, som typisk har 18 til 20 centimeter markfrigang. Den økte bakkeklaringen gir en rekke fordeler. Blant annet kan man holde høyere hastighet på dårlige hytteveier uten å slå nedi og man kan kjøre i dypere snø uten at det pakker seg under bunnplaten. Høy markfrigang er også en fordel i byen, både ved passering av slemme fartsdumper og de gangene man blir nødt til å passere høye fortauskanter.

Ikke for høy

Vis mer


Som den observante leser allerede har forstått, har ikke den økte markfrigangen ødelagt bilens kjøreegenskaper. Selv om Octavia 4x4 altså har bakkeklaring som nærmer seg folke-SUVene, er kjøreegenskapene trygt forankret i mellomklassen. Dette merkes ved at bilen ligger svært godt på veien, krenger lite i svingene og generelt er mye mer "nedpå" enn folke-SUVene. Den lavere sitteposisjonen påvirker selvsagt også kjøreopplevelsen, i likhet med den direkte og presise styringen. Det gode veggrepet, den balanserte oppførselen og de generelt forutsigbare egenskapene sørger for at Octavia kan kuskes mye hardere enn de fleste folke-SUVer.

Forbilledlige bremseegenskaper

Octavia 4x4 kan i tillegg skilte med eksemplariske bremseegenskaper. I denne bilen kan man sparke inn bremsepedalen med full kraft nærmest uansett føre og veiens beskaffenhet. Octavia 4x4 leverer effektiv fartsreduksjon samtidig som bilen lydig retter seg etter førerens rattbevegelser.

13 modeller

Vis mer


Det er ikke så lenge siden den kom, men den har i løpet av kort tid fått en uvanlig stor utbredelse. Vi snakker om Volkswagen-konsernets 2.0 TDI-motor, som nå befinner seg i hele 13 bilmodeller (Audi A3, A4 og A6, Dodge Caliber, Mitsubishi Grandis, Skoda Octavia og Superb, Volkswagen Golf, Golf Plus, Jetta, Touran, Passat og Eos). Denne motoren skiller seg fra de fleste andre moderne dieselmotorer ved at den ikke er en common rail-motor. I stedet leveres drivstoffet via såkalt pumpedyse-teknologi, noe som blant annet innebærer at kamakslene har fått i oppgave å produsere det høye innsprøytningstrykket.

9,6 sekunder

Vis mer


Motoren har et slagvolum på 2,0 liter og yter 140 hestekrefter ved 4.000 omdreininger. Maksimalt dreiemoment, 320 newtonmeter, er på plass ved 1.750 o/min. Skoda oppgir at motoren skal klare å bringe Octavia 4x4 opp i 100 kilometer i timen i løpet av bare 9,6 sekunder. Dette er imponerende tall. Vi snakker tross alt om en firehjulsdrevet stasjonsvogn som veier 1.470 kilo. Det betyr at den veier 110 kilo mer enn den forhjulsdrevne utgaven, som ifølge Skoda bruker 9,7 sekunder - altså 0,1 sekund mer enn den forhjulsdrevne utgaven. Fordi vekt vanligvis påvirker akselerasjon syntes vi disse tallene virket litt suspekte. Da vi satt i gang med våre uhøytidelige målinger viste det seg imidlertid raskt at Skoda nok har sitt på det tørre - vi klarte i hvert fall å gjenskape Skodas oppgitte tall.

Sterk gjennom hele registeret

Vis mer


Men bilen er ikke bare rask fra stillestående, motoren kan også skilte med en masse kraft gjennom et bredt register. Det betyr at det er en nytelse å gjennomføre forbikjøringer og andre mellomakselerasjoner. Motoren skaper nemlig godt merkbar akselerasjon allerede fra 1.250 omdreininger og når turtallet passerer 1.750 omdreininger skapes et herlig skyv. Den heftige akselerasjonen vedvarer til rødmerkingen ved 4.500 omdreininger, der den avtar noe oppover mot turtallsperren ved 4.900 o/min. Vi har tidligere testet Octavia 4x4 med 1,9-liters turbodieselmotor (105 hk) - med 2,0-literen blir opplevelsen en helt annen. Blant sørger de økte kreftene for at man i langt større grad merker at bakhjulene bidrar til fremdriften, noe som altså resulterer i kjøreglede.

Ekstra stor dieseltank

Skoda oppgir et blandet forbruk på 0,62 liter per mil ved blandet kjøring, noe som er godkjent for en slik bil. Til sammenligning klarer den forhjulsdrevne utgaven seg med 0,55 liter på mila. Skoda har imidlertid utrustet de firehjulsdrevne utgavene med 60-liters drivstofftank (forhjulsdrevne utgaver har 55 liter). Dermed får bilen en teoretisk rekkevidde på 97 mil. Bilen er forøvrig utrustet med partikkelfilter, noe som betyr at bilen ikke bare er miljøvennlig i et globalt perspektiv (167 gram CO2 per km), men også med lokale øyne.

Seks trinn

Vis mer


Den forhjulsdrevne utgaven av Octavia 2.0 TDI kan leveres med såkalt DSG-girkasse, som er en automatisert manuell girkasse med to kløtsjer. Denne avanserte og raske girkassen oppleves i praksis omtrent som en automatgirkasse. Dessverre kan ikke firehjulsdrevne utgaver leveres med DSG. I stedet må 4x4-eiere nøye seg med en sekstrinns manuell girkasse. Denne fungerer forøvrig svært godt. Girkassen er lettsjaltet både i det daglige og i situasjoner som krever raske skift. De to første girene gir seg ved henholdsvis 40 og 75 kilometer i timen, noe som betyr at de er relativt lavt drevet. Sjettegiret derimot, har høy utveksling og sørger for 1.900 o/min i 100 kilometer i timen.

Er Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K et røverkjøp? Eller lurer skumle konkurrenter i bakgatene? Les vår konklusjon her.