Motor og kjøreegenskaper

Motoren er så og si den samme som i 163-hestersversjonen. Vi merket bare en ytterst marginal forskjell i det høyeste turtall - trekkraften er den samme i mellomregisteret. Testbilen var utstyrt med sportspakke og ganske rå hjul, men vi vet at bilen også med standardutstyr byr på mer kjøreglede enn konkurrentene i klassen.

Vis mer
Vis mer


Dette er etter vår mening markedets beste toliters dieselmotor idag. Mens vi venter på - for eksempel - en mulig biturbo-diesel som ville gi mer fylde ved lave turtall kan vi bare gjenta at dette er noe av det mest kultiverte i dieselfamilien med fire sylindre samtidig som trekkraften fra et stykke under 2.000 omdreininger er mer enn tilfredsstillende tross bilens høye vekt.

Kvikk nok

2,0-liters common rail-motoren har en myk og stillegående gange samtidig som den er kraftfull. Det er 340 newtonmeter som drar bilen fremover ved 2.000 omdreininger - samme tall som for 163-hesteren. Da vi testet sistnevnte i vår (i stasjonsvognutgave),reagerte vi på temmelig treg igangsetting. Dette har med automatgirkassen å gjøre. Også vårt testeksemplar var utstyrt med BMWs - forøvrig utmerkede - sekstrinns automat, men forsinkelsen ved oppstart fremsto ikke som like frustrerende; vi vil anslå til i underkant av et sekund den tiden momentomformeren stjeler fra full akselerasjonstid. Resultatet er at vi ikke konstaterer tregere aksererasjon med 150 hester kontra 163 hester. På papiret er tallene 8,7 sekunder for sistnevnte og 9,1 sekunder for 150-hesteren. I praksis opplevde vi 10 sekunder som mer realistisk fra det øyeblikk gasspedalen ble trykket i bånn og til 100 kilometer i timen ble nådd - hvilket betyr at det oppgitte tallet omtrent representerer tiden fra giret er koblet inn til tempo 100 er et faktum.

Nærmest sportslig

Vis mer


Det var rett før det ble på tide å legge om til vinterdekk, og med "overkill"-dekk av dimensjon 245/35-19 ble BMWens utmerkede og underholdende kjøreegenskaper fremhevet. Dette delvis på bekostning av komforten: Vi vil aldri anbefale å anskaffe denne hjuldimensjonen på denne bilen - som jo skal være en budsjettutgave, som ofte skal frakte familie og dermed bør optimisere komfortnivået og - nettopp budsjettet. Slike dekk og felger er langt fra budsjettvennlige. Vi vet fra tidligere erfaringer at 5-serie med standard-hjul gir et meget bra kompromiss mellom kjøreglede og komfort.

150 hester er nok

Med det mener vi at vi sannsynligvis i "blindtest" ikke ville klart å skille mellom den "sterke" og den "svake" motoren - andre faktorer vil spille mer inn enn delta effekt; underlaget, værforholdene, type dekk...

Den ovenfor omtalte øvelsen fra 0 til 100 fremstår dermed som av rent akademisk interesse. I praksis er dette en bil som har mer enn nok motor for de fleste, som kan foreta forbikjøringer på en trygg måte, som ikke bråker men som oppfordrer til å anta en effektiv kjørestil. Det fine skyvet og uanstrengtheten som vi beskrev ved tidligere anledninger er tilstede i fullt monn. I en bil til godt under en halv million er dette mer enn godkjent. Er det tilstrekkelig til å være beste kjøp i klassen? Konklusjon og konkurrenter finner du her.