Motor og kjøreegenskaper

Motoren har krefter nok - men heller ikke mer. Automatkassen må klare seg med fire trinn. Kjøreegenskapene er betryggende men ikke inspirerende.

Vis mer


Salgsorganisasjonene hos Kia og Hyundai lever hver sine liv og trekker aldri frem slektskapet mellom modeller av de to merkene. Utviklingsmessig er de søsken, men i markedet blir de bitre konkurrenter. Det skal sies at de beslektede modellene Hyundai Sonata og Kia Magentis, selv om de har mye til felles, er ganske merkbart differensierte. Lite når det gjelder drivlinje, mer hva angår resten av bilen.

ny toliter

Det ble annonsert for over et år siden - en motor tilpasset europeiske forhold skulle dukke opp i den nye mellomklassesedanen. Det er den nyutviklede "Theta"-motoren som satt i testbilen. Det er en moderne maskin med kontinuerlig variable ventiltider. Slagvolumet er 1.998 ccm og den produserer vel 144 hestekrefter mens maksimalt dreiemoment er 190 newtonmeter ved 4.250 omdreininger i minuttet. (Til sammenligning skilter dieselmotoren på 140 hester med 305 newtonmeter mellom 1.800 og 2.500 omdreininger). Magentis 2,0 EX aut sprinter til 100 km/t på 11,2 sekunder og toppfarten er 195 kilometer i timen.

Mangler fylde

Vis mer


I praksis opplevde vi motoren som uvanlig stillegående ved jevn kjøring, men med en metallisk og noe disharmonisk durelyd under kraftig akselerasjon. Og hvis man vil ha rask fremdrift blir man fristet til å tråkke på gassen, for motoren oppleves som relativt lite sprek i lavt og middels register; momentkurven er ikke fyldig nok, hvorav en slags "hul" følelse til man er over halvveis til maksimalt turtall et stykke over 6,000 omdreininger. Litt krevende forbikjøringer hender det eksempelvis man vil renonsere på, for selv med energisk kickdown vil man ikke oppleve noe kraftig skyv; akselerasjonen er i beste fall lineær og det skjer ikke noe oppsiktsvekkende i nærheten av effekttoppen heller.

Ikke topp girkasse

Vis mer
Vis mer


Motoren har tross alt krefter nok for de fleste situasjoner, men de blir ikke levert på den mest inspirerende måten. Dette har også med girkassen å gjøre. Automatkassen har fire trinn; vi ville ønsket oss fem - særlig i og med at dette ifølge Kia er en nyutviklet, adaptiv girkasse. Den tilpasser seg altså førerens kjøremønster. Dat skal da også sies at til firetrinns å være opplevdes den som meget bra. Men den ovennevnte motorkarakteristikken blir ikke helt grei å utnytte med en slik kasse. Første gir er tømt ved 60 kilometer i timen, annet i 110. Tredje gir er satt opp til å nå 170 og maksimal hastighet skal nås i fjerde - og siste gir. Men når man er i stabilisert hastighet på landevei eller motorvei oppleves samspillet motor/girkasse som behagelig og harmonisk. I 100 kilometer i timen på motorvei stabiliserer turtallet seg på 2.500 omdreininger og motoren høres bare som en svak, fjern dur.

Angående girkassen mener vi det er utilfredsstillende at den ikke er forsynt med girvalgssperre. Man kan altså sjalte fra P til R eller D uten å tråkke på bremsepedalen. Det er til og med mulig å sjalte fra drive til revers i fart... Med andre ord: La ikke små barn være igjen alene i bilen så mye som et øyeblikk med motoren igang!

Betryggende

Vis mer


Vi fikk kjørt bilen kort tid på originale sommerdekk før disse ble byttet ut mot ferske Nokian vinterdekk. Vi rakk allikevel å få bekreftet bilens snille karakter når det gjelder kjøreegenskaper; moderat understyringstendens samt motvilje i det lengste mot å komme med hekken ved provoserende manøvre (simulert panikk- eller unnamanøver). Understellet og fjæring er relativt satt opp og sørger med en viss tendens til krenging for å roe gemyttene - her oppfordres ikke til rallykjøring. Det samme gjelder tregheten i styringen rundt midtpunktet. Når det er sagt er bilen lettkjørt og med tilpasset og ustresset kjørestil har men det bra bak rattet i Magentis.

Lite dynamisk

Nøkkelordene er dermed uttalt: Ustresset - ja, avslappet. At Magentis er lettkjørt, relativt mykt satt opp samt at den har en tendens til å krenge hvis man blir i ivrigste laget i svingene tyder på at de som har utviklet bilen har privilegiert komfort fremfor dynamikk. Det er helt riktig. Og det fører oss til kapitelet Plass og komfort.