Motor og kjøreegenskaper

Denne utmerkede 1,9-liters dieselmotoren med 150-hester kjenner vi fra en rekke biler. Og den gjør en like god jobb i BLSd. Et ankepunkt er imidlertid unødvendig tidlige nedgiringer fra automatkassen.

Vis mer
Vis mer


Som du kanskje alt har oppdaget, markerer Cadillac denne dieselmotoren med en ekstra liten d i logoen - BLSd. Rekkefireren yter 150 hester ved 4.000 omdreininger og et pent moment på 320 newtonmeter fra 2.000 til 2.750 omdreininger. Til norske forhold kler disse ytelsene bilen meget godt. Det er ingen sportsbil, men en effektiv bil i trafikken.

Effektiv i trafikken

Akselerasjonen fra null til hundre er oppgitt til 11,0 sekunder med automatgir, og 9,5 sekunder med manuell girkasse. Det aller meste av automatgirnølingen i forhold til den manuelle girkassen ligger nok helt i starten av akselerasjonen. Jukser du litt og holder på bremsen mens du pumper opp turtallet før start, kan du akselerere ned mot 10 sekunder også med automatgir.
I praksis betyr det at for de aller fleste situasjoner annet enn kanskje akkurat de første meterne ut av lyskrysset, har du høyst tilstrekkelig akselerasjonsressurser med BLSd med automat. I resten av akselerasjonen girer automatkassen for øvrig omtrent like raskt og ved samme turtall (4.500) som vi hadde gjort manuelt. Girkassen har ikke noe sportsprogram, men kan til dels gires manuelt, både med spaken og med fine knapper på rattet. Dette har imidlertid stort sett bare noe for seg for å legge inn mer motorbrems i lange nedoverbakker, for ellers overstyrer automatfunksjonen raskt de valgte girene.

Slitsom giring

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Tøff haifinne - antennen til radioen, som dog ikke imponerer med sin følsomhet. Vis mer
Vis mer


Og nettopp det irriterer litt. Vi skulle for eksempel gjerne ha låst kassen i femte eller sjettegir når vi cruiser jevnt avgårde på norske landeveier og holder fartsgrensene. Slik girkassen fungerer nå, girer den ned alt for tidlig etter vår smak, rundt 1.750 omdreininger, mens den utmerket godt burde kunne trekke fra godt under 1.500 omdreininger. Nå sjalter girkassen inn eller ut femtegiret ved omtrent 80 kilometer i timen, og sjettegiret ved omtrent 100. Resultatet er en god del unødvendig giring i disse fartsområdene. Kassen er så myk og fin at det egentlig ikke betyr noe særlig for komforten. Men når man først har hengt seg opp i det, irriterer det, og det er ganske sikkert også en av grunnene til at vi selv på rolig langkjøring ikke fikk forbruket lenger ned enn til 0,75 liter/mil. Og det harmonerer absolutt ikke med offisielt oppgitt forbruk, som selv med automat oppgis til 0,56 liter mil for landeveiskjøring.
På den annen side gjør den tidlige nedgiringen at du får fin hjelp av motorbrems i mange andre kjøresituasjoner. I dagligdagse situasjoner, som inn mot rundkjøringer og tilsvarende, gir det en fin kjørefølelse, akkurat som om du skulle ha girt selv.

Et pust av Amerika

Noe spesielt sportlig frister det imidlertid ikke å kjøre bilen. Og det skyldes ikke kjøreegenskapene, som vi etter mye hardt bicepsarbeid og blåmerker på venstre hofte kunne finne ut av. For bilen er både komfortabel og presis. Den demper humper og dumper progressivt og fint fra lav til høy fart i svinger og over ujevnheter, samtidig som den gir kontant og balanserte tilbakemeldinger etter hvert som tilliten til bilen stiger og du presser videre på. Utrolig nok i disse dager er ikke antiskrenssystemet (Stabilitrak som det heter hos Cadillac) standardutstyr på alle utstyrsversjoner (den rimeligste Business-versjonen). Til en listepris ut til kunde på kun 2.400 kroner burde importrøren i våre øyne tatt ansvaret for det ikke leveres ut biler i Norge uten dette utstyret. Systemet er imidlertid standard på Elegance-utstyrsnivået som vi testet, dessuten på toppnivået Sport Luxury. Systemet fungerer ved myke og fine innslag når man begynner å oveskride grensen for veigrep. Systemet er også avslagbart om man trenger det - til å gynge seg ut av en snøfonn eller liknende.

Nei, grunnen til at bilen ikke frister til alminnelig sportslig bilkjøring, er setene, som du kan lese mer om under kapittelet plass og komfort.