Motor og kjøreegenskaper

Dieselmotoren og automatkassen med fem trinn og Mercedes-aner gjør en effektiv jobb med tanke på at de 140 hestene skal flytte to tonn. Men du bør tenke deg godt om før du kaster denne bilen rundt på glatten.

Vis mer
Ryddig under panseret på Kyron. Deler av motor og drivverk er fra Mercedes. Vis mer
Vis mer


SsangYong har hatt et samarbeid med Mercedes helt fra 90-tallet, som tydeligvis har gitt visse gevinster på blant annet motor og drivverk. I hvert fall henvises det ofte til Mercedes i SsangYong-sammenhenger. Dieselteknologien er såkalt tredjegenerasjons commonrail, og motorblokk, sylindere og stempler kommer altså fra Mercedes. Det samme gjelder visstnok automatkassen T-Tronic med fem gir, manuell girmodus om ønskelig, og en winter-stilling som gjør at den tar i gang på andre gir både forover og bakover (!).

Litt sein ut av startblokken

Denne firesylindrede dieselmotoren i Kyron er i prinsippet den samme som den femsylindrede 2,7-literen vi kjenner fra Rexton, kun med en sylinder mindre. I andre markeder leveres for øvrig Kyron med 2,7-literen også. Ytelsene er 141 hester ved 4.000 omdreininger, og maks dreiemoment på 310 newtonmeter fra 1.800 omdreininger. Det skal gi en akselerasjon fra null til hundre på 14,2 sekunder. Våre egen uhøytidlige målinger understøtter dette. Holder du foten på bremsen og lar turtallet bygge seg opp først, kan du komme godt ned på 13-tallet. Skal du imidlertid vente på at girkassen selv reagerer når du starter fra null, stiger tidene med halvannet sekund.

Ketsjupeffekten

Men denne forsinkelsen, som oppleves som verst akkurat nå man skal svinge inn på mer trafikkerte veier fra stillestående, er også det eneste vi kan klage på transmisjonen for. For øvrig prøver motoren etter fullt monn å ta igjen det tapte, for når effekten først får samlet seg, kommer den som ut av ketsjupflasken. Ved normal landeveiskjøring jobber girkassen både mykt og effektivt og etter beste evne økonomisk. Turtallet er 2.000 omdreininger i femtegir ved 100 kilometer i timen, og ved normal cruising gires det ikke ned til fjerdegir før du nærmere deg 60. Det bidrar til et oppgitt dieselforbruk på 0,84 liter per mil ved blandet kjøring. Ikke gæli, men dog betraktelig mer enn en nær konkurrent som nye Honda CR-V, som med sin 2,2-liters diesel kommer ned på 0,65.

Høy fremkommelighet

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Kyron har kjøreegenskaper som Jekyll&Hyde. La oss begynne med det positive, framkommeligheten. Vinteren lå fortsatt i bakhold under denne testen, og uten at vi har satt bilen for de mest ekstreme offroadøvelsene, er dette en bil som for sin klasse kjennes svært betryggende å ta med seg ut på skogsveier, anleggsplasser og tilsvarende. Følelsen i bilen er robust, dette er ikke et kjøretøy man kvier seg for å bruke.
De lange etappene på grusveier er en sann fornøyelse, her flyter bilen av gårde i godt tempo. Slaghull kjennes selvsagt, men også på en måte som formidler at det er en stiv og solid bil du sitter i. Blir rullegrusen stor eller gjørma sleip, er det på tide å koble over fra bakhjulsdrift til permanent 4x4 høy. Det kan gjøres mens du kjører, men merk at maks hastighet i denne innstillingen er 80 kilometer i timen. Bilen blir umiddelbart mer kontant og forutsigbar å kjøre. Går kjøreforholdene over til å bli vanskelig framkommelig - opp en traktorvei, ut på en anleggsplass, eller om du skal snu på en smal skogsvei, da er tiden inne for 4x4 lav. Da legges reduksjonsgiret inn med en utveksling på 1:2,5 i forhold til normal utveksling. Er det ekstremt dårlig grep ved igangkjøring, kan du også bruke winter-knappen på girkassen, som hjelper deg ved å låse girkassen i andregir - også reversen. Og skal du ned en vanskelig bakke, skrur du på HDC-programmet (utforbakkeassistansen). Du kan sette hastigheten fra tre til 50 kilometer i timen, og deretter konsentrerer deg om å styre nedover mens bilen håndterer bremsene på optimal måte. Spørsmålet er selvsagt om du har behov for alt dette. Normalbilisten har det neppe, men bor du i den gaten som alltid måkes sist, eller har en hytte eller jaktterreng som ligger klinete til…

Tvilsomme kjøreegenskaper

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Bilen er testet til alminnelig bruk, det vil si daglig kjøring på motorvei, til og fra butikken og rundt i Oslo by. I alminnelige hastigheter funker den utmerket når du først blir vant til den lett uforutsigbare styringen og ditto gyngingen i bilen. Bilen er ganske enkelt lite presis og trenger litt mer plass på veien enn andre biler.
Det siste skjønner man imidlertid ikke rekkevidden av før man har utsatt bilen for noen brå, simulerte unnamanøvere. Ved nødbrems rett frem, fungere bremsesystemet OK, selv om man godt kunne tenkt seg mer grep. Vårt første forsøk med nødbrems i sving, satt imidlertid et godt støkk i testpiloten. På vått føre kjentes den store tunge bilen rett og slett ut som om den var i ferd med å snurre rundt. Vi måtte kontrastyre og avbryte manøveren. Dette inntrykket av ustabilitet ble befestet rett etterpå, da vi ved gasspådrag i en sleip rundkjøring opplvede å sette bilen på tverre.

Svak ESP

Vis mer
Vis mer


Hva i all verden, har ikke bilen fungerende antiskrenssystem (ESP)? undret vi oss. Det blinket da vitterlig i ESP-lyset i displayet, men uten følbar effekt. Nå vet vi at selv ikke ESP kan gjøre jobben sin om det ikke er veigrep. En titt på dekkene avslørte Hankook Optimum, som muligens har godt grep rett fram, men ikke har noe sideveis grep å skryte av. Vi fikk lagt om til et sett Nokian vinterdekk, men uten at bilens oppførsel ble påtagelig bedre. Vi skulle nemlig oppdage at selv et litt brått filskifte på motorveien er nok til at det blinker i ESP-lyset. Og svinger du litt fram og tilbake et par ganger, er gyngingen som oppstår i bilen nok til at du er engstelig for selvforsterkende svingninger. Bilen har riktignok et antiveltesystem (ARP) som er en slags strengere forlengelse av ESPen, og som skal gripe kontant inn dersom fare for rundkast oppstår. Men om det er like "liberalt" som ESP-inngripen, er det definitivt ikke for folk med svake nerver.
For etter nærmere utforskning kunne vi konstatere at ja, ESPen virker. Den starter tidlig, men slipper likevel bilen mykt og uhensiktsmessig langt ut i uønskede bevegelser før den tar hånd om bilen. Normalt kan det være trivelig for en "inspirert" sjåfør å ha dette spillerommet til glede og utfoldelse, men ikke på Kyron. Når bilen kommer i sladd er det som en ukontrollerbar flåte hvor det er opp til den humørsyke fjæringens dagsform å av gjøre hva som skjer. Dette er kort sagt ikke en bil vi ønsker å utforske grensene til. Og vi mistenker at intetanende eiere kan få seg noen skumle overraskelser på glatt føre i vinter.

Mer om plass og komfort kan du lese her.