Motor og kjøreegenskaper

I 207 kreves nesten 90 hester for å oppnå samme kjøreopplevelser som man fikk med 75 i en liten bil for få år siden. Du risikerer ikke horn i pannen med denne bilen. Men med denne motoren og det like gode understellet som andre versjoner, er helheten harmonisk og velkjørende - kanskje det beste småbilkompromisset i dag.

Vis mer


Vi prøvekjørte nylig 207 med en utrolig god 150-hesters 1,6-motor utviklet i samarbeid med BMW. Uten å være noen bombe ble det en dynamisk og morsom kjøreopplevelse. Vår testbil nøyer seg med en klassisk 1,4-liter, men bilens chassis er så og si det samme som på 150-hesteren. 1,4-litersmotoren greier seg bra, fant vi ut, og hjuloppheng og dempning gjør kjøreopplevelsen svært så trivelig.

Avpassede ytelser

Motoren som har et "typisk PSA"-slagvolum på 1.360 ccm finnes i en 75-hesters versjon - den som utstyrer den billigste 207 som koster under 180.000 kroner i tredørsutgave. Her har vi imidlertid med en sprekere variant å gjøre; den yter 88 hestekrefter - hvilket på papiret burde holde i massevis i en småbil. I praksis viser det seg at det holder - men ikke i massevis. Selv om denne versjonen er en god del lettere enn de vi har testet tidligere er fortsatt en vekt i kjøreklar stand på 1.150 kilo en del å dra på.

Effektiv

Vis mer


Imidlertid ble vi positivt overrasket. Bilen opplevdes nemlig som behagelig å kjøre takket være god disponibilitet gjennom det meste av registeret. Med det mener vi at en god del av dreiemomentet (maks. 133 Nm ved 3.250 o/m) merkbart var tilgjengelig fra ganske lave turtall. 1,4-literen oppleves dermed som en mer fyldig og "levende motor enn 1,6-literen. Det må sies at sistnevnte snart skal fases ut og gi plass til en 115-hesters versjon av den ovenfor nevnte PSA/BMW-motoren, og da blir nok hierarkiet gjenopprettet. Uansett opplevde vi testbilen som tilstrekkelig kvikk i akselerasjonen og helt akseptabel når det kommer til elastisitet.

Relativt kvikk

Vis mer


Forventningene tilpasses den typen bil man kjører, og i så måte ble vi som sagt ikke skuffet. Girkassen er den samme som i tilsvarende 206, og den er i seg selv ingen "höjdare", men fortsatt god nok. Utvekslingen er på en fin måte tilpasset den større og tyngre bilens krav, og i praksis bidrar det til den fine kjøreopplevelsen. Denne kunne selvfølgelig forbedres ytterligere med en mer moderne girkasse...

Vis mer


Første gir er i praksis tømt rett over 45 km/t, og bilen kommer kjapt nok "i farta". Annet gir seg ved 90 km/t og tredje er svært anvendelig; utmerket til mellomakselerasjoner under alle typer norske forhold på landevei eller motorvei. I femte gir holder man fint driv fra 70 km/t og turtallet i 100 km/t på motorvei er rett over 3.000 omdreininger. Ettersom gangen er myk og støydempningen svært god er dette mer enn akseptabelt, og man føler egentlig intet behov for noe sjette gir.

Tatt i betraktning bilens vekt gjør altså drivlinjen en god jobb. Topphastighet er forøvrig oppgitt til 180 kilometer i timen mens 0 til 100 skal gå unna på 12,7 sekunder. Våre uhøytidelige målinger hadde ikke noe problem med å bekrefte sistnevnte tall. Ytelsene fremstår som helt på det jevne for en moderat, kompakt bil, og oppleves altså i praksis som riktig tilfredsstillende. Det gode inntrykket forsterkes av bilens eksemplariske oppførsel på veien.

Behagelig

Vis mer


207 er lettkjørt og helt nydelig å ratte i byen, hjulpet av sin ganske vellykkede og presise elektriske servostyring. På svingete vei henger understellet godt med, med et relativt stivt oppsett samt en utstudert geometri i hjulopphenget som er forskjellig fra 206 - noe mindre livlig og mer forutsigbart, men underholdende og samtidig betryggende. ESP (antiskrens) er standard - det kan kobles ut men kobler seg automatisk inn igjen fra 50 km/t. Det er derfor vanskelig å være bastant, men 207 oppleves ikke som en av de nervøse småtassene hvor hekken plutselig kommer susende hvis man har vært litt for ivrig og har angret litt sent... I forhold til erkerival Renault Clio opplevde vi 207 1,4 som noe mer dynamisk og marginalt mindre komfortabel. Ikke misforstå: 207 har et bemerkelsesverdig komfortnivå i sin klasse og kun svært brutale ujevnheter skaper ubehagelige reaksjoner i interiøret.

Hvordan greier så denne "midt-på-treet"-varianten seg mot konkurrentene? Les vår konklusjon her.