Motor og kjøreegenskaper

30 hester ekstra gir en besparelse på halvannet sekund fra null til hundre. Dieselforbruket går opp med kun en 0,01 liter per mil. Humøret går betraktelig opp.

Vis mer
Vis mer


"Om du sitter helt stille i mørket, radioen avslått, ingen vind eller trafikkstøy, men med motoren på tomgang og gir ørlite ekstra turtall - da kan du høre politiet ule i det fjerne."

Løgn og bedrag, selvsagt. Det du hører et snev av, er trykket som bygger seg opp i turboen.

Godt støyisolert

Et av de få delvis negative hovedinntrykkene som sitter i fra lanseringen av 159 Sportwagon var hvor godt støyisolert denne bilen er - og hvor lite godlyd Alfa-ingeniørern har latt slippe igjennom. Den gang gjaldt det den store V6eren med 260 hester som har et herlig snerr. Men selv grombilen måtte vi rulle ned vinduene for å høre det. Italienske biler handler i større grad enn andre om følelser, og vi mener lyden er en viktig del av helheten bildet. I testbilen denne gang faller imidlertid den gode støydempingen bare heldig ut. Ikke det at 150-hesteren støyer mye i utgangspunktet, men det lille som er, er det heller ikke noe stas å høre på.

Velbrukt motor

Vis mer


For denne 150-hesteren er en velbrukt motor, et resultat av samarbeid mellom GM og Fiat-gruppen, og som vi kjenner positivt fra flere modeller. Også forrige bilen vi kjørte hadde samme motoren, en Cadillac BLSd, bare at den var utstyrt med automatgir. Men vår testbil er altså denne gang utstyrt med sekstrinns manuell kasse. Og det gir oss til gangs mulighet til å bekrefte det vi kunne klage på ved den automatiske BLS-girkassen - at den ikke tillot motoren å synke tilstrekkelig lavt på turtallet ved jevn hastighet. Dette er en motor som utmerket godt cruiser rundt 1.300 - 1.400 omdreininger uten å føle seg plaget, med roligere kjørestil og lavere forbruk som resultat.

Solid girkasse

Vis mer


Det vi likevel bet oss merke i ved 150-hestens manuelle Alfa-girkasse, var den litt omstendelige følelsen ved å håndtere girspaken i starten. Både girspaken og klutsjen krevde noe mer kraft å betjene enn det vi erindrer fra 120-hesteren. Det er for øvrig helt naturlig ettersom det er mer kraft og moment girkassen skal håndtere i 150-hesteren. Det krever imidlertid ørlite mer tilvenning for at girskiftene skal gli raskt og smidig.

Frisk pust uansett ventiltall

Vis mer


Uansett om motoren har åtte eller 16 ventiler å puste gjennom, er karakteren mye den samme. Motoren trekker friskt fra under 1.500 omdreininger, når sitt maksimale dreiemoment ved 2.000 og maks ytelse ved 4.000. Likevel trekker den villig til 4.500 uten at man kjenner at det butter. Fordelen med en slik turtallsvillig karakter finner man strengt tatt kun ved en spesiell type sportlig kjøring, hvor man kanskje kan unngå et girskift i ny og ne. Men likevel - det er jo også i tråd med Alfas sporty image.

10 kilo tyngre

Vis mer


Alfa 159 er i utgangspunktet kritisert av oss for å være tunge biler. Årsaken er i stor grad høy innbygget krasjsikkerhet. Likevel er vekten en faktor som pådrar seg andre negative egenskaper. Bortsett fra dårligere akselerasjon og høyere drivstofforbruk, tenker vi også på den norske avgiftssystemet, hvor vekt er en av komponentene. Fra tekniske data kan vi lese at 150-hesteren veier 10 kilo mer enn tilsvarende 120, eller ca. 0,33 kilo per hest om man leser tallene slik. Bortsett fra eventuelle forsterkninger i transmisjonen, vil vi anta at det meste av effektøkningen kan tilskrives den ekstra kamakselen og tilhørende stasj som trengs for å betjene de ekstra åtte ventilene.

Plantede kjøreegenskaper

Vis mer


Om vi kjenner forskjell på de 10 økte kiloene? Nei. Generelt kan vi si at bilen ligger uvanlig godt plantet på veien for sin klasse, med direkte og inspirerende styring, og uten at det går utover den daglige komfort. Kjøreegenskapene skal du derfor få lese i detalj om i forrige tekst - se lenke under. Om 120-hesteren skrev vi dessuten ”Med slike kjøreegenskaper fortjener bilen egentlig en enda friskere motor enn en 120-hesters diesel - men undermotorisert er den ikke”. Da skal det ikke mensa-medlemsskap til for å skjønne at 150-hesteren kler bilen best. Den totale harmonien i bilen er atskillige bedre med 150 hester.

Men nok en gang - er det verdt å legg ut nærmere 50.000 kroner ekstra for? Les avsnittet konklusjon og konkurrenter.