Motor og kjøreegenskaper

320 CDI-motoren med 510 newtonmeter er kanskje noe av det minst spennende ved bilen, ettersom den er godt kjent i Mercedes-systemet fra før. Offroad-pro-pakken bringer deg imidlertid langt ut i hakkebakkeskogen om nødvendig.

Vis mer
Vis mer


GL-klasse har utvilsomt potensial til å bli kaksebilen som setter Q7 i skyggen, og den har motorer som matcher. Toppmodellen er GL500, en 5,5-liters V-åtter bensin med 388 hester og 530 newtonmeter. Den blåser jo (enn så lenge) den største Q7-modellen med god margin, selv om den også har 200 kilo mer vekt å dra på. Vel så interessant for de som tenker med mer enn en eggcelle, er GL 420 CDI, som pumper ut over 300 dieselhester og monstrøse 700 newtonmeter fra den fire liter store V-åtteren.

Dieselkarakter

Testbilen var imidlertid utstyrt med den minste dieselversjonen 320 CDI. Den yter tilsynelatende beskjedne 224 hester, men som den trivelige diesel den er, har den 510 newtonmeter i bakhånd. Det gir en typisk dieselkarakter som, og som vi er i ferd med å understreke til det kjedsommelige, kanskje yter litt svakt i ren sprint fra null til hundre, men tar igjen i fullt monn på mellomakselerasjoner (typisk: forbikjøringssituasjoner). Ifølge boka skal sprinten kunne gå unna på 9,5 sekunder, noe vi ikke var i nærheten av å få til om du bare gir gass. Da bruker automatkassen for lang tid til å tenke seg om.

Seks tonn totalt

Vis mer


Skal du være rask ut av lyskrysset må du derfor bruke begge beina på pedalene og sørge for turtall i maskineriet før du slipper bremsen. Men det er ikke den type kjøring GLen inspirerer til, spesielt ikke i 320-utgaven. Likevel flytter bilen seg så raskt i trafikkbildet at du skal være rimelig stresset for å sitte å dra i rattet under akselerasjon. Motoren kler bilen godt, i hvert fall når den bare skal flytte bilens 2,5 tonn. Men det er klart at dersom du fyller samtlige syv seter med familie og venner og kobler på en tretonns henger, da kan du nok bli forbikjørt i motbakkene.

Syv gir

Vis mer



Automatkassen sørger imidlertid for å gjøre det aller meste ut av tilgjengelig kraft. Den girer i syv trinn, og kan med den lille girspaken på rattstammen stilles i sport- eller manuell-modus etter behov. Påtagelig nok mangler standard eller komfortinnstilling, dog uten at vi savnet det. Manuell giring skjer med to hendige taster på baksiden av rattet. 7G-TRONIC er selvsagt adaptivt, i den forstand at det tilpasser seg kjørestilen din, men uten at det på GLen oppfattes som plagsomt, slik vi har opplevd på andre biler når man kjører litt irrasjonelt. Det er en menneskerett å være irrasjonell i sin egen bil, og det er ikke alltid disse adaptive systemene er så smarte som man vil ha det til.

20-toms hjul

Vis mer


Vel installert bak rattet finner man seg fort godt til rette, med god sikt over taket på bilen foran og seter som klemmer seg rundt deg akkurat der du trenger det. Luftfjæringen gjør akkurat det du tror; den sørger for at du flyter av gårde uten å miste kontrollen. AIRMATIC er standardutstyr på GL-klassen, og selv om man kjenner at den tunge og høye bilen krenger litt i svingene, gir det tiltro nok til å kjøre som om den er en personbil. Luftfjæringen har tre innstillinger; komfort, normal og sport. Komfortinnstillingen er mest til å bli sjøsyk av, og er man ikke alt for sedat anlagt, er nok sportinnstillingen best til daglig.
Det mest negative kjøreinntrykket vi opplevde, var en kraftig vilje til å spore og sprette rundt på ujevn asfalt. En rask titt på de enorme hjulene gir oss grunn til å tro at vi har funnet årsaken. Nærmere 30 centimeter brede dekk på 20-toms felger (ekstrautstyr) er selvsagt drittøft, men det har sine ulemper. Bilen er i utgangspunktet utrolig lett på styringen, og med hjul som i perioder har sine helt egne ideer om hvor man skal, krever det konsentrasjon.

Offroad-level III

Vis mer
Vis mer


Luftfjæring gir som kjent store muligheter. Vi satte imidlertid store øyne da vi i Mercedes informasjonsmateriell kunne lese om en bakkeklaring på hele 60 centimeter. Vi så for oss hvordan vi uskadet kunne kjøre over politiets veisperringer og annet rusk. En rask praksistest av Offroad-level 3 og litt deduksjon ga oss fort det rette svaret; de mener 60 centimeter vadedybde. Men da får du likevel mye sjokkeffekt for penga om du konsekvent parkerer bilen på høyeste fjæringsnivå. Ute i en lett terrengløype (det er begrenset hvor tøft/dumt vi synes det er vits å kjøre med en bil verdt et hus) ga denne bakkeklaringen også mening. Bilen er dessuten utstyrt med lavgirserie når du trenger ekstra krypkrefter (tung båt ut av vannet for eksempel), offroad-ABS, og et elektronisk kjøredynamikksystem som tilpasser seg offroadforhold.

Kjøregenskaper kort oppsummert: Du sitter som en konge i småtrafikken, på landeveien, på grusveien og i terrenget. Vi hopper derfor videre til plass og komfort.