Motor og kjøreegenskaper

BMWs nye turbomotor er ursterk og særdeles sprek - men er mer anonym enn BMWs selvpustende motorer. I likhet med de andre 3-serie-versjonene kan også kupé-utgaven skilte med herlige kjøregenskaper.

Vis mer
Vis mer


Det er nå 20 år siden sist gang BMW hadde en turboladet bensinmotor på programmet (745i Turbo). Siden den gang har BMW satt sin stolthet i å utelukkende satse på selvpustende bensinmotorer, til tross for konkurrentenes ustrakte bruk av turbo- og kompressormatede kraftkilder.

Ironisk nok velger BMW nå å kaste inn håndkleet - i en tid da erkekonkurrentene faktisk ser ut til å gå motsatt vei. Mercedes-Benz har nylig introdusert sin selvpustende 63 AMG-motor, mens Audi har plassert turbo-frie motorer i både RS4 og S6.

Bare 34 hester mer

Med tanke på at BMW allerede sitter på en 3,0-liters selvpustende rekkesekser som yter hele 272 hestekrefter, virker det nesten litt overdrevent å utvikle en enda kraftigere turbomatet motor med samme slagvolum. Spesielt når den nye 335i-motoren "bare" yter 306 hestekrefter.

306 hester er selvsagt en høy effekt og innebærer 102 hestekrefter per liter slagvolum. Og med sine 306 hester kan faktisk sekseren kan måle seg med mange V8-motorer med langt større slagvolum. Likevel, sammenlignet med 330i-motoren er effekt-økningen begrenset til 34 hestekrefter. Med tanke på at Volvo tar ut 300 hestekrefter av en turboladet 2,5-liter, er det ingen tvil om at BMW med med letthet kunne hentet ut langt høyere effekt. Hvorfor har de ikke gjort det?

Oppsiktsvekkende momentkurve

Vis mer


Jo, fordi BMW denne gangen ikke har vært på jakt etter effekt, men dreiemoment. Når man ser dreiemomentkurven blir det nemlig tydelig at 335i-motoren er noe helt annet enn lillebror. 330i-motoren må ha 2.750 omdreininger før den leverer maksimalt dreiemoment - 315 Nm. 335i-motoren produserer 400 Nm fra 1.300 til 5.000 omdreininger.

Dette er en oppsiktsvekkende dreiemomentkurve. Ikke bare er den nærmest uhørt i bensin-sammenheng. Selv dieselmotorer har grunn til å bli forlegne i møtet med denne momentkurven. Riktignok finnes det mange dieselmotorer som produserer enda høyere dreiemoment. Men svært få dieselmotorer leverer maksimalt dreiemoment ved 1.300 omdreininger. Og ingen dieselmotor kan vise til et maksimalt dreiemoment som vedvarer over et så bredt spenn. Dette betyr i praksis at BMWs nye turbomotor er råsterk hele veien fra gasspådrag til girskift.

Unik motor

Vis mer


Vi antok at BMW i arbeidet med den nye motoren hadde tatt utgangspunkt i 330i-motoren. Men der tok vi feil. 335i-kraftkilden skiller seg nemlig fra 330i-motoren på en rekke områder. For det første har den et annet slagvolum (2.979 mot 2.996 ccm). For det andre har sylindrene en annen oppbygning. Turbomotorens sylindre har litt mindre tverrsnitt, men har til gjengjeld lengre slaglengde (89,6 mot 88,0 mm). Det betyr at turtall er ofret til fordel for dreiemoment. Fordi turbomotoren tvangsfores har BMW også gått ned på kompresjon (1:10,2 mot 1:10,7).

Direkte innsprøytning

Men den kanskje aller viktigste forskjellen, med unntak av turboladerne, er at 335i-motoren er BMWs første direkteinnsprøytede motor. Direkteinnsprøytning innebærer at drivstoffet leveres via egne dyser plassert inne i sylindrene, på samme måte som i en moderne dieselmotor. Dermed velger BMW å følge Audi, som har flere direkteinnsprøytede motorer (FSI) på programmet.

Også variable ventiltider (Double Vanos) er på plass. Men i motsetning til 330i-motoren har ikke 335i fått variable ventilløft (Valvetronic).

To små turboer

Vis mer


I tillegg er det altså en turbomotor vi her snakker om. Men i stedet for å bruke én stor turbo, eventuelt understøttet av variabel turbingeometri, har BMW valgt to små (biturbo, eller Twin Turbo som BMW selv kaller det). Fordelen er at små turboturbiner har liten masse og lav egenvekt, noe som betyr at de raskere får opp turtallet. Dette er åpenbart blant forklaringene bak det faktum at motoren yter maks dreiemoment allerede ved 1.300 omdreininger.

Kraft

Hvordan oppleves så alt dette ute i virkeligheten? Stikkordet er kraft - masser av kraft. Denne motoren har nemlig ingen "huller". Her leveres voldsom kraft og rå akselerasjon uansett turtall, girvalg og hastighet. Trykk inn gasspedalen - og du blir skjøvet godt inn i seteryggen - gang på gang på gang.

Rives løs

Vis mer


Det er selvsagt en forutsetning som må være tilstede - grep. Grunnet årstiden var vårt testeksemplar satt opp med vinterdekk, noe som dessverre gikk på bekostning av nettopp grep de milene vi kjørte på bar asfalt. Men takket være en svært velfungerende antispinn-teknologi leveres likevel imponerende akselerasjon på all slags føre. Man må imidlertid regne med å få selskap av en nærmest kontinuerlig blinkende antispinn-lampe.

Kobler man ut antispinn-programmet merker man i enda større grad hvor kraftig denne motoren egentlig er. På lukket området vil man kunne erfare hvordan antydning til fukt på veidekket sørger for at motorkreftene river de brede bakhjulene løs i gir etter gir.

5,7 sekunder

BMW oppgir at 335i skal klare øvelsen 0 til 100 på 5,7 sekunder med automatgirkasse (man: 5,5 sek). Vi har ingen grunn til å betvile disse tallene, som vi uten problemer dupliserte i våre uhøytidelige øvelser - vinterdekk til tross. 5,7 sekunder er imponerende raskt for en såpass stor og tung fireseter med automatgirkasse. 5,7 sekunder betyr namlig at bilen akselerasjonsmessig befinner seg i sportsbilenes verden.

Rask girkasse

Vis mer


En av årsakene til at bilen er så rask til 100, er at automatkassen ikke legger inn tredjegiret før i 105 kilometer i timen. Dermed slipper girkassen unna med ett skift. I tillegg snakker vi her om en uvanlig rask automatgirkasse. Kassen er blant de kvikkeste automatkassene vi har vært borti og trekker tankene mot Volkswagen-konsernets halvautomatiske DSG-kasse. Og den er rask.

I løpet av de siste årene har vi testet en rekke biler med kraftige motorer og automatgirkasser. Felles for mange av dem, ikke minst biler med kraftige dieselmotorer, er at de er trege fra stillestående. Vi har gjentatte ganger målt mellom ett og to sekunder fra fullt gasspådrag til opplevelse av full akselerasjon. Den trege igangsettingen har sammenheng med et defensivt oppsett av momentomformerne. Dette for å beskytte girkassen mot store belastninger i form at svært høyt dreiemoment.

Pangstart

Med 335iA Coupé beviser BMW nok en gang at de mener alvor med sine automatgirkasser. Selv om motoren altså yter 400 newtometer fra 1.300 omdreininger, er momentomformeren satt opp slik at kreftene nærmest umiddelbart slippes videre til girkasse, drivaksel, stikkaksler og bakhjul. Resultatet er en nærmest umiddelbar takeoff, noe som ikke bare gir en herlig følelse, men som også er et poeng i kritiske situasjoner. Den deilige rivstarten er selvsagt også avgjørene for bilens imponerende 0 til 100-tid.

Velfungerende

Vis mer


Det er i det hele tatt mye positivt å si om denne sekstrinns-kassen. Den betjenes via en ergonomisk spak og oppleves som stram og presis når den brukes. Drive-trinnet er plassert der det bør - nederst - og ved å vippe spaken til venstre aktiveres sportsprogrammet. I denne posisjonen kan spaken om ønskelig vippes frem og tilbake for å skifte gir manuelt. Relativt høy utveksling sørger for at motoren arbeider på bare 1.900 omdreininger i 100 kilometer i timen i sjettegir.

Ikke manuell i praksis

I det hele tatt er det vanskelig å komme opp med kritiske merknader til denne girkassen. Det eneste måtte være en reell manuell giringsmulighet, slik som hos Volvo, Saab og enkelte andre produsenter. BMW-girkassen girer nemlig opp ved turtallssperren og ned ved kickdown, uansett hvilket gir man måtte ha valgt.

Velg manuell girkasse

Selv om dette altså er blant de absolutt beste automatgirkassene du kan få kjøpt, bør du ikke kjøpe den. Vi ville i hvert fall ha spart 21.000 kroner og beholdt den manuelle sekstrinnskassen som følger med på kjøpet i utgangspunktet. Dette er en bil som i likhet med sportsbiler fortjener en ekte manuell girkasse. Manuelle girkasser gir bedre kontroll - og derigjennom økt kjøreglede. Og med denne motorens uvanlig flate dreiemomentkurve vil man garantert slippe "å gire seg i hjel".

Herlig forbikjøringsbil

Vis mer


335i-motoren er en voldsom kraftkilde, som selvsagt ikke bare varter opp med friske 0 til 100-tider, men som først viser sitt sanne jeg på lukket bane og på tyske motorveier. Dette er nemlig en bil som kaster seg opp i 200 uten å anstrenge seg overhodet. Også mellom-akselersjon er en drømmeøvelse for denne bilen, noe man raskt oppdager i sammenheng med forbikjøring av busser og lange vogntog. Det er selvsagt ikke politisk korrekt, men vi må innrømme at vi så frem til hver eneste forbikjøring med denne bilen.

For sivilisert?

Likevel er det noe med som mangler. Joda, den er enda råere enn 330i-motoren, men likevel husker vi vår test av BMW 330iA som en enda større opplevelse. Det er ikke så lett å sette fingeren på årsaken, men etter å ha tenkt nøye gjennom saken har vi kommet frem til at stikkordene er personlighet og lydbilde.

Vis mer


335i-motoren mangler nemlig karakteren og egenarten som kjennetegner mange av BMWs rekkeseksere, ikke minst 330i-motoren. Et av høydepunktene ved 330i-motoren er de mange lyd- og effektmessige stadiene på veien mot rødmerkingen. Overgang fra et stadium til et annet medfører endring i lydbilde og motorkarakteristikk - og man kjenner at motoren lever.

Sammenlignet med denne opplevelsen oppleves 335i-motoren som litt for sivilisert, ensformig og fargeløs. Dette har høyst sannsynlig sammenheng med at skyvet oppleves som uavbrutt og at den typiske rekkesekser-lyden ikke kommer så godt frem.

Dette er imidlertid rent subjektive betraktninger, fra et objektivt synspunkt er selvsagt 335i-motoren overlegen.

Moderat forbruk

Med tanke på hvilke krefter vi her snakker om, er forøvrig forbruket lavt. BMW oppgir i hvert fall 0,95 liter per mil ved blandet kjøring - uansett om man velger manuell eller automat. Sistnevnte er i seg selv oppsiktsvekkende. Vi setter også pluss i margen for det faktum at BMW 335i Coupé problemfritt kan tankes med alt fra 91 til 100 oktan bensin.

Herlige kjøreegenskaper

Vis mer


Vi har gjennom en rekke 3-serie-tester berømmet bilens kjøreegenskaper. 3-serie Coupé står overhodet ikke tilbake for sine søsken. Bilen har en herlig styring, en herlig innebygget balanse og et uvanlig godt hjuloppheng. Resultatet er sportsbilaktige kjøreegenskaper. Hjulene biter seg fast i underlaget nærmest uansett hvor utfordrende manøveren og underlaget er. Så lenge man holder seg unna gasspedalen, leverer bakhjulene et herlig grep. Når de først slipper, så slipper de kontrollert. Og så snart føreren gjennomfører motstyring, så biter de seg fast igjen. Så lenge man kjører med hodet, er kontraskrens nærmest et ikke-tema, selv når føreren har koblet ut det elektroniske antiskrensprogrammet (ESP, DSC på BMW-språk).

Kjøreglede

Den som ønsker lek og underholdning trenger bare å touche gasspedalen og nøkke litt i rattet. Resultatet er herlige, lange og lett kontrollerbare bakhjulsskrenser. Igjen - går man av gassen og motstyrer, så vil bakhjulene i løpet av svært kort tid gjenerobre full traksjon.

BMW 3-serie Coupé er rett og slett en herlig kjørebil som lever opp til klisjeen om at bilen oppleves som en forlengelse av føreren. Kjøreglede er stikkordet - vi ble i hvert fall aldri lei av å kjøre denne bilen.

Flott bremseredskap

Vis mer


Bremseredskapen lever opp til de voldsomme kreftene og leverer heftig skrubbing. Samtidig opptrådte bilen forbilledlig i alle nødbrems-situasjoner vi utsatte den for.

Vi snakker denne gangen om en todørs kupé med fire sitteplasser, en biltype som generelt er belemret med en rekke ulemper. BMWs designere har imidlertid kommet opp med en kupé som fremstår som romsligere og langt mer praktisk enn mange av sine konkurrenter. Les mer om interiør og bakseter her.