Motor og kjøreegenskaper

Testbilen var utstyrt med en velkjent og god dieselmotor fra VW med femtrinns girkasse. Kjøreopplevelsen med Roomster er problemfri.

Vis mer
Vis mer


1,9 TDI minner nesten om et ikon - man har nesten inntrykk at det har eksistert i uminnelige tider. Det er riktig at det dreier seg om en svært utbredt motorisering- man finner den hos høy og lav i VW-konsernet.

Velprøvd motor

Roomster 1,9 TDI / 105 hestekrefter er den sterkest motoriserte av Roomster-versjonene. Med sine 240 newtonmeter ved 1.800 omdreininger slår den klart bensinmotoren på 1,6 liter som også yter 105 hester men som ikke kan vise til mer enn 155 newtonmeter. (Det dreier seg forøvrig om samme motor som, i FSI-versjon - altså med direkte innsprøytning - yter 115 hester i flere av VWs modeller). Men tilbake til Roomster 1,9 TDI. Den ærverdige pumpe-dyse-maskinen gjør god tjeneste i den nye Skoda-modellen, og bilen er riktig så sprek. Når det gjelder ytelser er de oppgitte tallene 182 kilometer i timen i toppfart og 0 til 100 på 11,5 sekunder. Det sier sitt, og bunndraget og fleksibiliteten til denne motoren gjør det til en fornøyelse å kjøre bilen aktivt. Fra 1.200 omdreininger trekker den merkbart, og skyvet er kraftig fra i overkant av 1.600. Alt er imidlertid ikke rosenrødt; motoren merkes ganske godt ved sin harde gange og den gir hørbar lyd fra seg - både ved pådrag og ved jevn kjøring. Dessuten: Vil man gjøre en innsats for lokalmiljøet og få partikkelfilter installert må man dessverre betale et tillegg på nesten 5.000 kroner.

Fin girkasse

Vis mer


I tillegg er den koblet til en utmerket femtrinns girkasse som er grei å betjene og sjalter lett og presist. Utvekslingene passer motorens karakteristikk helt utmerket og akselerasjon, fremdrift i trafikken og forbikjøringer - alt går "som smurt". 1. gir tømmes rundt 40 km/t, annet gir seg rett over 80 mens tredje er satt opp til å trekke til 115 kilometer i timen. Fjerde og femte er utvekslet slik at motorens ressurser utnyttes meget godt og dens brede utnyttbare register hjelper til. I 100 kilometer i timen på motorvei i femte gir ligger turtellernålen på cirka 2.200 omdreininger og lyden er ikke nevneverdig mer plagsom enn om den hadde ligget noen hundre omdreininger lavere.

Velkjørende

Vis mer


Roomster i Sport-utførelse er utstyrt med 205/45-16-hjul som standard, men vårt testeksemplar var skodd med Ice Guard vinterdekk med dimensjonene 195/55-15. Det ganske stive oppsettet på understellet hindrer effektivt krenging, og bilen understyrer moderat og forutsigbart - det er i normale situasjoner ingen sak å hente seg inn i god tid. Slipper man da gassen eller bremser vil ikke hekken komme brasende, man vil få klare signaler fra lastevekselreaksjonene og kunne handle deretter. Forøvrig er ESP - antiskrensprogrammet - standardutstyr og det er en forbilledlig politikk. Ved brutale manøvre på grunn av en uforutsett hendelse i trafikken er det et uvurderlig kjelpemiddel - særlig nå i vinterhalvåret.

Attpå til er den elektrohydrauliske styringen på Roomster presis og passe progressiv, og å ratte Roomster på variert underlag og på svingete vei er en meget tilfredsstillende opplevelse. Veigrepet er som nevnt uklanderlig og er antakelig imponerende med originalt dekkutstyr på tørr sommervei. Vi syntes forsåvidt det holdt i massevis med de dekkene vi hadde på bilen - det gjelder jo også å finne den gyldne middelvei mellom kjøreglede og komfort. Og her kan du lese om komfort og om plassutnyttelse.