Motor og kjøreegenskaper

Lave, bakhjulsdrevne GS450h har et chassis som takler de store motorkreftene helt utmerket. Men bilens elektronikk slipper deg aldri ut av jerngrepet, sikkerhetssystemene lar seg ikke slå av. Nettopp derfor føles bilen også så uforpliktende og herlig lett å kjøre, akkurat som et pc-spill.

Vis mer
Lexus GS450h bruker nærmere 40 prosent mindre bensin enn biler med tilsvarende bensinmotoreffekt. Den er miljøvennlig i sakte fart, typisk i bystrøk, fordi bensinmotoren slår seg av i sakte kjøring. Vis mer


Lexusen har et såkalt nøkkelløst system. Ikke noe nytt med det. Du må selvsagt ha nøkkelen, men det holder at du har den i lommen. Og motoren starter du med knapp. Så langt helt normalt. Men det er også her den første forvirringen begynner. Du hører nemlig ingenting. Og kjenner ingenting. De første gangene kommer du derfor til å trykke febrilsk på knappen for å få bilen til å starte. Det er ikke nødvendig. Systemet er klart.

Batteridrevet

Du setter automatgirspaken i drive, slipper bremsen og triller lydløst avgårde. Magisk. Som en elektrisk golfbil. Først i det øyeblikket du ved hjelp av gasspedalen signaliserer at du har tenkt å akselerere fortere enn batteriet kan hjelpe deg med, tennes bensinmotoren. Og er du litt miljøorientert, så kjennes dette faktisk ganske sexy ut. Du kan utmerket godt komme deg ut av tettbebygd uten å ha hatt bensinmotoren i gang. Samtidig er det fascinerende å kikke på displayet som viser hvilke av systemene som er i drift. Det er litt som evighetsmaskinen til professor Baltasar (om det fortsatt lever noen som husker Balt-Balt-Baltasar på barne-tv, da)

Å gire er passé

Vis mer


Så er det på tide å kjenne på godsakene. Klampen i bånn, motoren tenner og seteryggen lener seg hardt mot deg. Og likevel med en ekstrem mykhet og komfort. Mye skyldes den helt sømløse automatkassen, en elektronisk kontrollert kontinuerlig variabel transmisjon (e-CVT). Med denne kjenner du absolutt ingen girskift underveis. Her drar det snorbeint fra null til toppfart. Og det bidrar utvilsomt til pc-spillfølelsen. Styre og gasse er hva det dreier seg om, ikke røre i bensinen.

Seks trinn, power og snow

Vis mer


CVT-kassen har riktignok en totrinnsfunksjon for å fungere optimalt også i høye hastigheter (speedometeret er oppsatt i 260, toppfarten er politisk korrekt sperret på 250 km/t), uten at vi fant anledning til å utforske dette i Norge. Det er også mulig å ”gire” manuelt i seks trinn, men det blir i våre øyne direkte bakstreversk - spesielt ettersom du faktisk lader batteriet når du bremser. Litt mer poeng finner vi i de tre girprogrammene hybrid, power og snow. Det første (hybrid) gjør bilen noe mer sedat i responsen. Det tredje (snow) kan være nødvendig når det er som glattest. Det andre var det vi brukte (power gir selvsagt mest respons).

Grep på tilværelsen

Lexus GS450h har to motorer, en bensin og en strømmotor. I motsetning til el-bilen skal hybriden ikke kobles til eksterne strømkilder. Bilen lader seg opp selv ved bruk. Vis mer


Men aller først skal kraften passere sensuren hos VDIM. Akronymet står for Vehicle Dynamic Integrated Management. Systemet gjør den utakknemlige jobben å samle hele resten av alfabetet som Lexus, i likhet med de fleste produsenter, bruker for å beskrive alle de elektroniske hjelperne du har ved gassing, bremsning og svingkjøring. EDB, CBA og bla bla bla. Og heldigvis er VDIM både saltandes effektivt og ganske høflig. Kanskje det mest avanserte antiskrensystemet vi har kjørt.

Barneoppdragelse

Med nye vinterdekk på våt vei var det for eksempel åpenbart ikke mulig å plante alle 250 kW i asfalten på en forsvarlig måte. VDIM holder deg derfor hardt i tømmene og kveler ytelsen, men gjør det likevel på en kjærlig måte. Du blir jo litt skuffet, men skjønner samtidig at det er til ditt eget beste. Det er litt som barneoppdragelse. For noen sånne systemer inspirerer mest til trass, men i Lexusen blir det likevel så riktig. Man føler seg opplyst. I følge Lexus skal systemets avanserte databehandling være i stand til å forutse problemer og ta tak i dem tidlig.

Tailhappy light

Ut av rundkjøringer slipper VDIM deg likevel akkurat så mye sidelengs at du føler du kjører denne bilen. Riktignok ikke såpass at du kan dra breisladden hele veien rundt, men altså nok til at det gir en litt smårånete følelse - som strengt tatt ikke er forenlig med bilens øvrige utstråling. Men straks det begynner å gå raskere, og det gjør det fort når bilen endelig finner ut at du har veigrep, så er VDIM der igjen og - ikke så mye holder deg i nakken som den geleider deg betryggende på rett spor.

Adaptiv fjæring

Pene 18-tommere er standardutstyr. Vis mer


Nei, GS450h er ikke helt rette bilen for de tailhappy gladgassere. Men om du virkelig vil kjøre fort - uten nødvendigvis være ekspert - får du god hjelp. Ulempen er selvsagt fortsatt at om du dummer deg loddrett ut, som for eksempel alt for høy fart inn i en sving, har Lexus fortsatt ikke oppfunnet tyngdelovoppheveren. GSen er for øvrig utstyrt med adaptiv fjæring, hvor du også selv kan selv stille inn i enten komfort eller sportsmodus. Det er justeringer som virkelig monner ved litt inspirert landeveiskjøring.

Litt uggen på glatta

Vis mer


Eneste kjøreforhold hvor vi ikke trivdes helt i Lexusen var årets første tur på skikkelig glatt vintervei. For pc-spill-inntrykket i bilen har nemlig også sin bakside; mangel på direkte kjørefølelse. Denne ikke så alt for store bilen veier nærmere 1.900 døde kilo - takk til batteridriften - og selv om du vet at VDIM er der for å hjelpe deg, er ikke tilbakemeldingen gjennom rattet av en slik art at du på første forsøk utfordrer brøytekantene.

250 kW

Vis mer


Men vi skulle under testperioden også få oppleve nok veigrep til å makse kW-telleren på 250 kW. Og selv om det er en konvensjonell V6 bensinmotor i bunn (for øvrig nyutviklet til hybrid-formålet) som tross alt skal opp i litt turtall før den yter sitt beste, så bygger bilen opp maks effekt utrolig fort. Med power-programmet inne, virker det som om bilen gir maks elektroeffekt fra det øyeblikket du smeller inn gasspedalen. Deretter gjør girkasse og V6er sitt for å få maksimalt bensinmotortrøkk på kort tid.

Kilowattmeter

Beviset. 100 km/t krever 24 kW eller ca 32 hester. Vis mer


Der hvor du normalt forventer å finne en turteller, har Lexus montert et kilowattmeter. Uvant til å begynne med, men morsomt etter hvert, og det gir nye innfallsvinkler til dette med motor og ytelser. For det første kan vi lese at når bilen kjører 100 kilometer i timen på flatmark, krever den 24 kilowatt - eller cirka 32 hestekrefter. Og det er jo under en tidel av bilens totale kraftreserver. En annen morsom ting er når du kjører om kapp med andre biler du vet effekten på. Om konkurrenten for eksempel har 270 hester, som tilsvarer 200 kilowatt - og dere ligger side om side i akselerasjon, da har du enda 50 kW å gå på…

Lett hodebry

Øyh! Hvor ble det av konkurrenten? Vis mer


Men dønn seriøst; For et motorhode gir kilowattmeteret mer hodebry enn informasjon. For en fersk bilist, derimot, uten noe forhold til motorers turtall, gir kilowattmeteret svært logisk informasjon over hvor mye effekt man har tilgjengelig.

Her kan du lese mer om plass og komfort.