Motor og kjøreegenskaper

Det er både grom lyd og herlige ytelser i Allroad 3.0 TDI. Automatgiret kler bilen, og Audis 50/50-fordelte firehjulsdrift gjør det til en herlig forutsigbar bil på vinterføre.

Vis mer
Vis mer


Vi ble positivt overrasket da vi igjen stiftet bekjentskap med Allroaden. Etter å ha kjørt mange andre gromme biler siden lanseringen, hadde vi glemt hvor godt lydbilde Audi har klart å skape med denne treliters V6 dieselmotoren. Og la det være helt klart, dette er ikke støy, dette er musikk. Og musikken spiller bare når du gasser og koser deg. Ved cruising er det stille.

Kvasst automatgir

Å kjøre automatgir er alltid en bedagelig og behagelig affære når man tusler av gårde, eller i kø. Mer aktiv kjøring stiller høyer krav til girkassen, og det er her Tiptronicen til Audi overbeviser så det holder. Giringen går kvikt, mykt og sivilisert. Prisforskjellen fra den sekstrinns manuelle kassen er nærmere 25.000 kroner. Med en såpass momentsterk motor klarer man seg selvsagt uansett med lite giring, men etter å ha kjørt begge utgavene er vi ikke i tvil om at Tiptronic er verdt pengene i form av både komfort og kjøreglede

Kledelig motor

Vis mer


Nesten det samme kan man si om motorytelsen fra de 233 hestene. Dette er en motor som virkelig kler denne bilen. Man kan selvsagt alltid ønske seg mer når man kjører som verst (og det gjør man vel ikke), men ved normal aktiv adferd i trafikken tar man seg aldri i å savne krefter. Og det er ikke mist fordi maksimalt dreiemoment er så herlig til stede i neste hele registeret - rettere sagt fra 1.400 og helt til 3.250 omdreininger. Merk imidlertid at den bare litt svakere 2,7-litersmotoren Allroad også kan leveres med, er hele 110.000 kroner rimeligere. Du finner også to bensinmotorer, på henholdsvis 255 og 350 hester til Allroad, men med norske avgifter finner du neppe mange av disse på markedet.

Lav og dynamisk

Vis mer


Utdypende detaljer om gir - og motorytelser på 3.0 TDI Tiptronic kan du for øvrig lese om fra vår A6 Avant-test med samme motor. Noe av det som faktisk skiller Allroad fra Avanten, er 40 kilo mer vekt - som selvsagt er umulig å kjenne selv om du vet om det - og et par tidels sekunder tregere akselerasjon. Toppfarten er også ned noen få kilometer i timen. Og ja, Allroad er litt høyere enn A6, men det er sannelig ikke mye det heller, kun 0,7 centimeter når luftfjæringen står i ”Dynamic”-innstillingen. Det er i prinsippet identisk.

18,5 centimeter bakkeklaring

Vis mer


Luftfjæringen på A6 Allroad har imidlertid muligheten til i ekstreme tilfeller å heve bilen hele fem centimeter høyere en A6 Avant med tilsvarende luftfjæring. Det vil si opp fra 13,5 centimeter bakkeklaring til 18,5 centimeter bakkeklaring. Og det er ikke det at det ikke er bra og imponerende. Men det er kun til nødsfall og ekstremt vanskelige forhold. Bilen senkes automatisk til nest høyeste nivå når farten passerer 30 kilometer i timen. Poenget er; Allroad er ikke noen SUV-substitutt, men en stasjonsvogn som kan heves uvanlig høyt.

Allroad-setting

Vis mer


Men når fjæringen settes i nest høyeste - helt riktig, ALLROAD-setting - og med ESPen i offroadmodus, blir bilen en usedvanling gøyal grusracer. Om du har samvittighet til utsette den litt i fineste laget finishen for grussprut og sånt, da. Vi fikk for vår del gleden av å oppleve perfekte landsens vinterveier, som er litt rensligere. Kobler man ut ESPen og tar i bruk litt av lærdommen om lastveksling og ”firehjulsstyring” fra Audis quattrokurs, da er det bare sååå morsomt med 50/50 firehjulsdrift.

Treg i takten

Vis mer


For Audi Allroad er neppe en bil du kjøper på grunn av status og fremkommelighet alene. Det er også en bil som levere den kjøregleden den lover. Men skal vi etterlyse enda mer, så må det enda et hakk mer avansert luftfjæring. Det er selvsagt utrolig behagelig å justere høyden ved bare å vri på en knott. Ulempen er at det bruker lang tid. Om du for eksempel plutselig kommer til noen hundre meter med veiarbeid, hvor allroad-modus hadde vært passe, da har du allikevel passert veiearbeidet og kommet inn på asfalten igjen før fjæringen har rukket å stille seg inn.

Og her finner du mer om plass og komfort.