Motor og kjøreegenskaper

En av verdens flotteste og mest velklingende motorer plassert i en herlig velkjørende og usedvanlig lett kontrollerbar sportsbil. Det er BMW Z4 Coupé i essens.

Vis mer
Vis mer


Det å ta plass i en BMW Z4 er noe spesielt, uansett om vi snakker roadster- eller kupé-utgaven. For det første er "cockpiten" plassert svært langt bak i bilen, noe som blant annet innebærer at føreren blir sittende rett foran de brede bakhjulene. Det betyr i neste omgang at føreren kan glede seg over en ekstra stor pendeleffekt i sammenheng med bakhjulsskrens. Det betyr også at avstanden frem til forhjulene nødvendigvis blir stor, noe som gir en opplevelse av kontroll og stabilitet. Samtidig fungerer det lange panseret som en fin siktelinje.

Lav sitteposisjon

For det andre er setene plassert dypt nede bilen, som jo allerede i utgangspunktet er lav. Dermed får bilen et lavt tyngdepunkt, samtidig som føreren får nærkontakt med veibanen og en forsterket fartsopplevelse.

Men Z4-føreren sitter ikke bare lavt og langt bak, i tillegg kan kusken glede seg over harde og sportslige seter og en uvanlig kontant, direkte og presis styring. Riktignok hadde ikke rattringen trengt å være fullt så tykk, men liten omkrets og utvekster ti på to sørger for at den riktige sportsbilfølelsen er på plass.

Den som fortsatt skulle være i tvil om at det er en sportsbil vi her snakker om, kan ta seg en titt i sidespeilene. De brede skuldrene som reflekteres er ikke bare vakre, de signaliserer også kraft og ytelser.

Avhengighets-skapende

Vis mer


Den som ennå ikke kjenner at det klør i pannen kan starte opp motoren og sette i marsj. Enhver bilinteressert person vil da kjenne hvordan hornene popper ut - og hvordan lysten til å kjenne hva denne bilen egentlig er god for blir nesten ustyrlig.

Motoren vi her har med å gjøre er ingen ny motor, den er nemlig hentet fra M3. Det betyr imidlertid ikke at denne prisbelønte rekkesekseren begynner å bli klar for pensjon - tvert i mot. Den 3,2 liter store motoren er nemlig blant de herligeste kraftkildene vi har hatt gleden av å stifte bekjentskap med. Rekkesekseren produserer nemlig to produkter; rå kraft og herlig lyd. Den herlige basspregede brumlingen mellom 1.500 og 2.000 omdreininger er ren nytelse for enhver bilentusiast. Og den herlige snerringen oppover mot 8.000 omdreininger er avhengighets-skapende.

Turtalls-motor

Vi snakker med andre ord om en skikkelig turtallsmotor, som leverer maksimal effekt - 343 hestekrefter - helt oppe ved 7.900 omdreininger. Også dreiemomenttoppen befinner seg svært høyt. Først ved 4.900 omdreininger er de 365 newtonmentrene på plass.

Mange turtallsmotorer, for eksempel de vi kjenner fra Honda S2000 og Toyota Celica/Corolla T-Sport, kjennetegnes ved at de har svært lite å by på i de lavere delene av registeret. I M Coupé har vi imidlertid å gjøre med seks sylindre og 3,2 liter slagvolum, noe som effektivt motvirker tendenser til latskap ved lave turtall.

Herlig lydbilde

Vis mer


Denne motoren leverer nemlig fin fartsøkning allerede fra 1.500 omdreininger og våkner skikkelig til liv allerede ved 3.000. Herfra og helt opp til turtallssperren ved 8.000 o/min skapes et fantastisk skyv, akkompagnert av en hissig, snerrende og rovdyraktig lydbilde. I starten kom turtallsperren hver gang som en overraskelse, motoren høres nemlig ut som om den trygler og ber om å få jobbe enda raskere. Dette sier mye om hvor lettpustet denne motoren er.

BMW har i tillegg evnet å gi bilen et eksosanlegg som lever opp til den rå motorkarakteristikken. Anlegget, som av naturlige årsaker befinner seg svært nær førerens ører, produserer et lydbilde som utfyller motorlyden og bidrar dermed til å skape en herlig symfoni.

Umiddelbar respons

Når vi snakker om så høye turtall som det vi gjør her, er det selvsagt ikke turbo inne i bildet. Her har vi å gjøre med en ekte, selvpustende kraftkilde. Dette, kombinert med avansert ventilstyring, resulterer i en ekstraordinært kvikk gassrespons. Når veivakselen roterer raskere enn 3.000 omreininger per minutt oppleves det rett og slett som om gassresponsen er umiddelbar.

I tillegg snakker vi her om en respons som nærmest øyeblikkelig omsettes i reell og voldsom fartsøkning. M Coupé veier ikke mer enn 1.420 kilo, noe som betyr at hver hestekraft kun belastes med 4,1. Det å kontrollere slike tall med høyrefoten er en stor opplevelse.

5,0 sekunder

Vis mer


BMW oppgir selv at M Coupé skal klare øvelsen 0 til 100 på fem sekunder blank. Selv om dette er et imponerende tall, ser vi ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved BMWs påstand. Vi klarte gjennom våre uhøytidelig målinger å gjenskape denne tiden gjentatte ganger.

Men denne motoren gir det seg selvsagt ikke i 100. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen, men dette er en motor som med frie tøyler sannsynligvis kunne klart opp mot 300. Fartspotensialet er uansett stort og man skal opp i svært høye hastigheter før motoren lar seg affisere av luftmotstand.

Tørst

Til tross for at dette er en ekstrem motor, kan den ifølge BMW om ønskelig kjøres på 95 oktan. Det er en fordel, forbruket er nemlig heftig. BMW oppgir 1,21 liter drivstoff per mil ved blandet kjøring, noe som er voldsomt for en bil som veier 1.420 kilo. Fordi tanken ikke rommer mer enn 55 liter, er den teoretiske rekkevidde begrenset til svake 45 mil. Den som satser på M Coupé må altså belage seg på relativt høye driftsutgifter og mange timer ved bensinpumpene. Til gjengjeld kan M Coupé-eieren glede seg over mange timer underholdning av svært høy kvalitet.

Vinterdekk

Vis mer


Dette er nemlig en bil med herlige kjøreegenskaper. Vi forbinder BMW generelt med kjøreglede, men M Coupé er likevel i en divisjon for seg. Vi må riktignok understreke at vår test foregikk på vinterdekk og at samtlige dekk var dimensjon 225/40-18. Om sommeren hviler M Coupé på 225/45-18 foran og 255/40-18 bak. Vinterdekkene påvirker selvsagt både kjøreopplevelse og -egenskaper, men vi lot oss ikke deprimere av den grunn. Tvert i mot antar vi at vår vinterutrustede M Coupé var enda mer leken enn den ville ha vært med sommerhjul.

Balanse

Det som først og fremst kjennetegner Z4 Coupé (og Roadster) er at den er bakhjulsdrevet, slik mange av oss mener en sportsbil skal være. På typisk BMW-vis befinner storparten av motoren seg bak forakselen, noe som medvirker til tilnærmet 50/50 vektfordeling. Resultatet er balanse, forutsigbarhet og lekenhet.

M Coupé (og M Roadster) skiller seg imidlertid fra de andre Z4-variantene på flere punkter. Blant annet har M-utgavene byttet ut den elektriske servostyringen med hydraulisk tannstangstyring, noe som gir enda bedre styrefølelse. M-utgavene har også egne stabilisatorstag som ytterligere reduserer krenging.

M Differential Lock

Vis mer


Men den kanskje mest interessante M-spesialiteten er den såkalte Variable M Differential Lock. Dette er en avansert, mekanisk differensialbrems som sørger for å overføre krefter til det hjulet som til enhver tid har best grep. Resultatet er blant annet bedre fremkommelighet på vinterføre og mer effektiv akselerasjon på ujevnt og stedvis glatt underlag.

Det som kanskje er mest interessant, er at differensialbremsen også vil overføre kraft fra indre til ytre hjul ved hard kurvekjøring. Dermed forhindrer den at kreftene forsvinner til en spinnende indre hjul.

Bedre enn antispinn

Denne oppgaven kan også løses av en elektronisk differensialbrems (EBD). EBD er integrert i de fleste antispinnsystemer og opererer ved å legge bremsekraft på spinnende drivhjul. Forskjellen er at BMWs mekaniske løsning flytter krefter til det andre hjulet uten å bremse hjulet som spinner, noe som gir en langt mer dynamisk og effektiv kjøreopplevelse. I tillegg er BMW-løsningen plassert inne i differensialen, noe som betyr at den arbeider raskere enn et bremsebasert system.

Forøvrig er M Coupé et typisk eksempel på en bil der mange førere vil ønske å koble ut all elektronikk, inklusive antispinn, noe man kan gjøre ved et enkelt tastetrykk.

Fungerer i praksis

Vis mer


Uansett, i praksis bidrar systemet til at M Coupé leverer svært effektiv akselerasjon, også under vanskelige forhold. Bakhjulene får enda bedre grep i sving, ikke minst på ujevnt underlag. Og, ikke minst - bakhjulsskrensene blir ekstraordinært mektige og underholdende.

Lettkjørt og forutsigbar

M Coupé leverer kort og godt kjøreglede i en grad svært få biler klarer. Selvsagt finnes det mange supersportsbiler som kan skilte med enda råere ytelser og enda lavere rundetider enn M Coupé. Svært mange av disse kjennetegnes imidlertid ved at de er svært mye dyrere enn M Coupé og at det tar mye lengre tid å lære dem å kjenne.

M Coupé fordrer ikke at føreren har lang erfaring innen motorsport. Forutsatt at man kjører etter evne, vil de fleste etter en times tid med M Coupé storkose seg med bilen, uten å overdreven svetteproduksjon og uten angst for at bilen plutselig skal reagere på en uventet måte.

Kontroll

BMW M Coupé ligger nydelig på veien og hjulene produserer svært godt grep. Elektronisk antiskrens (ESP - eller DSC på BMW-språk) er på plass og hvis man holder seg unna DSC-knappen er bilen snill som et lam. Når man under kontrollerte forhold deaktiverer systemet, vil man oppdage at understyring nærmest er et ikke-tema med denne bilen. Vi er i hvert fall svært sjeldent borti biler med like god evne til å motstå understyring. Man vil også finne ut at bakhjulene sitter svært godt, men at de likevel slipper på en myk og kontrollert måte når de først slipper. I tillegg gjenerobrer de grepet uvanlig raskt så snart man gir dem litt bistand i form av motstyring.

Manuell girkasse

Vis mer


En av årsakene til at vi trivdes så godt med Z4 M Coupé er at bilen leveres med en sekstrinns manuell girkasse. Verken automatkasse eller halvautomatisk SMG-kasse er tilgjengelig og vi savner dem heller ikke.
Den manuelle girkassen betjenes via en skinntrukket kule plassert på en kort og godt plassert girspak. Spaken glir i utgangspunktet lett i gir, men vi opplevde tidvis at det kunne være litt vrient å finne andregiret i sammenheng med svært raske girskift. Første- og andregirene gir seg først ved henholdsvis 60 og 110 kilometer i timen, noe som bidrar til svært lave 0-100-tiden.

Kraftige bremser

Ikke overraskende står bremseredskapen i stil med den heftige motoren. M Coupé kan skilte med store, ventilerte og perforerte bremseskiver rundt baut. Dermed skulle faren for varmgang være minimal, selv ved banekjøring. De kraftige bremsene leverer svært korte stopplengder og bilen opptrer forbilledlig ved nødbrems under alle forhold vi maktet å utsette den for.

Les videre om plass og komfort her.