Motor og kjøreegenskaper

Vi har i denne testen kjørt 2,0 liter dieselmotor og automatgir. Det fungerer utmerket, selv om neste års avgifter nok tvinger mange til å tenke Captiva med manuelt gir. Det er imidlertid faste kjøreegenskaper på asfalt som utmerker seg i dette avsnittet.

Vis mer
Vis mer


Vi har kjørt Captiva med 150 hester og 320 newtonmeter dreiemoment fra en nyutviklet 2-liters diesel. Motoren kan leveres med både manuell og automatisk girkasse med fem trinn. Vi kjørte bilen med automatkasse, men nevner den manuelle løsningen spesifikt ettersom prisforskjellene nok får atskillig større betydning etter nyttår.

Kjøp nå?

Utgaven vi har kjørt heter 2.0 VCDi LT AT 7seter skinn, som er den absolutt dyreste bilen i modellpaletten, til 490.000 kroner alt inklusive. Samme bilen, men uten skinn og automatgir ligger i dag kun 27.000 kroner lavere i pris. Fra nyttår vil vi imidlertid mest sannsynlig måtte forholde oss til en prisforskjell på hele 73.000 kroner. Testbilen med automatgir går nemlig opp 56.000 kroner i avgifter, mens manuelt gir bare går opp 8.000 kroner.

Tørst, dessverre

Vis mer


Dette med avgiftene sier oss også en annen ting; at Chevrolet selv med splitter nyutviklet motor ikke har tenkt alt for mye på CO2-utslipp. Normalen for dieselbiler er nemlig prisnedgang over nyttår - Captiva går opp. Og mye av det kan vi lese av drivstofforbruket, som henger tett sammen med CO2en. Mens nye Mitsubishi Outlander II klarer seg med 0,68 liter/mil med manuelt gir og nye Honda CR-V med 0,65 liter/mil med manuelt gir, bruker Captiva 0,82 liter/mil med manuelt gir (og hele 0,92 liter/mil med automatgir). Det er drøyt 25 prosent mer enn Hondaen, noe som nødvendigvis straffer seg i disse miljøtider.

Passe kjøreglad

Vis mer


Bak rattet kan man imidlertid ikke klage på ytelsene. Captiva veier 1.810 kilo, noe som er tungt, men likevel godkjent. Automatkassen sørger nemlig for at man får maks utnyttelse av de 150 hestene, og bilen flytter seg smidig og effektivt i trafikken. 0 til 100 kilometer i timen er oppgitt til 12,2 sekunder, noe våre uhøytidelige aksmålinger kan understøtte at den klarer. Automatkassen er ikke veldig avansert med tanke på manuell overstyring, men noen muligheter finnes likevel; du kan sette den i fjerdegir, som hindrer at den veksler inn og ut av femte i tide og utide når man kjører på landevei med bakker opp og ned. Du kan også sette den i andregir for å få mer motorbrems nedover bakker.

Paletten

Bilen leveres med følgende motoralternativer:
* 2,0 liter diesel 150 hk/320 Nm, man og aut 5 gir
* 2,0 liter diesel 120 hk/280 Nm, man 5 gir (feb 2007, kun 5 seter)
* 2,4 liter bensin 136 hk/220 Nm, man og aut 5 gir
* 3,2 liter bensin 230 hk/297 Nm, aut 5 gir (bestilling)

Faste kjøreegenskaper

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Den kanskje største overraskelsen ved Captiva var i hvor stor grad den nærmer seg en personbil i kjørefølelsen på landeveien. Først og fremst at den ikke krenger like mye som vi er vant til fra andre SUVer. Dette er nok aller mest oppnådd ved hjelp av et på kanten dristig stivt fjæringsoppsett. Alle de av redaksjonens medlemmer som prøvde bilen, reagerte positivt på dette. For vår del gir det mer tiltro til bilen og trygghet for hvordan den reagerer i kritiske situasjoner. Merk imidlertid at om du har en mer avslappet og komfortorientert kjørestil, da kan det tenkes at du vil oppfatte bilen som for stiv og stump.

4x4 ved behov

Captiva har et såkalt ”on demand” firehjulstrekksystem. Det vil si at du ved normale kjøreforhold kun bruker forhjulstrekk, men at en elektronisk kontrollert elektromagnetisk kopling sjalter inn bakakselen ved behov. I klartekst er dette et system som først og fremst er myntet på kjøring på normal vei - for blant annet bedre veigrep og framkommelighet på glatten, men ikke så mye til terrengkjøring.

ESP standard

Vi hadde anledning til å prøve dette på glatten, og selv om det ikke er det raskeste systemet til å koble inn 4x4 vi har kjørt, får det godkjent karakter. Ikke minst da vi kunne slå av antiskrensystemet ESP og leke oss med firehjulssladder. Hvilket bringer oss til den meget viktige meldingen at Captiva er første modellen i Chevrolet’s europeiske modellprogram som blir levert med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). På tide.

Men om ikke bilen har offroad i fokus, er den ikke helt uten offroadegenskaper. Den har for eksempel en finesse som heter utforbakkeassistanse, som hjelper deg når du skal ned skikkelig bratte og glatte bakker.

Og her kan du lese mer om plass og komfort.