Motor og kjøreegenskaper

Dette er som heroin, man blir avhengig. Når du først er smittet av galskapen er det vanskelig å komme seg ut av det. Det har også skjedd med mange Porsche-entusiaster som bruker store mengder penger å dyrke sin lidenskap.

Vis mer


Vi har kjørt mye heftige biler her i DinSide, og mange av dem huskes som store kjøreopplevelser. Men, det er ikke mange biler som har satt seg slik i ryggmargen som Porschene. Ikke minst husker vi godt en høstdag i 2004 hvor vi var på Vålerbanen med Porsche og testkjørte omtrent hele modellspekteret (Lenk i slutten av konklusjon og konkurrent-avsnittet). Den gang var det også en 911 Turbo som flørtet mest med oss. Vi kjørte da versjonen med 450 hestekrefter og 620 newtonmeter.

Mot ytelsestoppen

Det er ingenting i veien med motoren i den forrige turbomodellen. Det flytter seg riktig godt, og vi hadde noen herlige runder på Vålerbanen. Nå er motoren enda kraftigere og 0 til 100-tiden senket betydelig. Den utgåtte 450 hesteren leverte 100 kilometer i timen på 4,2 sekunder, og den nye er nede i 3,9 med manuell girkasse. Med automatgir er tallet nede i 3,7! Dette er raskere enn Mercedes SLR McLaren som bruker 3,8. SLR er derimot raskere til 200 og 300. En SLR koster også 5,3 millioner, mens en 911 Turbo starter på 1.890.000 kroner.

Oppgradert motor

Vis mer


911 Turbo er utstyrt med skikkelig muskelmotor og akselerasjonsevnen er helt ekstraordinær. 911 Turbo har fortsatt 3,6-liters slagvolum, men effekten er nå oppe i 480 hestekrefter ved 6.000 omdreininger. Maksimalt turtall er 6.750 omdreininger. Dataene for dreiemoment er litt mer kompliserte. I utgangspunktet ligger dreiemomentet på 620 newtonmeter fra 1.950 til 5.000 omdreininger. Det er heftig, men som ekstrautstyr til 17.000 kroner kan det leveres noe som heter Sport Chrono Package Turbo. Da får man blant annet en sportsknapp i midtkonsollen som kan øke dreiemomentet til 680 newtonmeter mellom 2.100 og 4.000 newtonmeter. Det ekstra dreiemomentet er tilgjengelig i 10 sekunder og skapes med 0,2 bar ekstra ladetrykk. Med denne innstillingen blir også antiskrensprogrammet mer liberalt. Dette må man ha når man først er på jakt etter en slik bil. Nytt på motoren er også variabel turbingeometri som er mest kjent fra dieselmotorer. Dette skal gjøre at trykket bygger seg opp lettere på lavere turtall og gi en mer lineær effektlevering.

Vis mer


Drivlinja er også oppdatert i forhold til utgående modell. Begge to har en flerplatekløtsj som fordeler krefter til forhjulene, men den gamle utgaven jobbet etter viskosistetsprinsippet med en flytende væske. Viskositetsvæsken er nå erstattet med elektronisk styring som er mye raskere og som kan styres mye mer detaljert av bilens elektronikk.

Manuell kasse

Normalt er vi store tilhengere av automatgir, men nå ble vi ustyrt med manuell girkasse. En kjempepresis girkasse med en liten, kort girspak og litt ekstra motstand i sjaltegaten. Den føles ekstremt sportslig og stram og passer bilen bra. Hvis man foretrekker automat er det også spennende siden dette er en av svært få biler som akselererer fortere med automatgir.

Oppstart

Vis mer


Nøkkelhullet på Porsche er lokalisert på venstre side av rattet. Uvant, men slik skal det være. Motoren starter og buldrer muntert. Lyden er ikke ekstrem, men det høres ut som en sportsbil. Boksermotoren har også et karakteristisk lydbilde. Kløtsjen er forholdsvis hard og tar brått tak. Det rykker i gang og fartsøkningen i førstegir er voldsom. Det giret blir man fort ferdig med for å si det slik. Andregir leverer også et trykk i seteryggen som overskygger tidligere prøvekjøringer. Dreiemomentet er på topp fra cirka 2.000 omdreininger, men det er først på drøyt 3.000 at det virkelig sparker fra. Herfra og opptil drøyt 6.000 omdreininger er det ekstremt med krefter og ikke minst lyd. Enn annen ting som også er oppsiktsvekkende er akselerasjonen i sjette gir. Du kan starte med under 1.000 omdreinnger, og draget er faktisk bra. Den trekker uten vibrasjoner og trekkraften bygger seg opp hurtig. Det gjelder også å følge med farten. Dette giret gir hastigheter fra 40 til 310 kilometer i timen.

Lyd

Vis mer


Hele fartsfølelsen forsterkes av et massivt lydbilde. Motorlyd, turbohvin og dekkstøy lager en skikklig symfoni, og hvis vi legger vrangviljen til kan det virke støyende. I og med at bilen går såpass bra som den gjør lar vi den slippe unna med det. Særlig turbohvinet er påtagelig. En fantastisk bonuslyd som bør få det til å gå kaldt nedover ryggen.

Best

Dette er sportsbil for alle penga, og selv om den er både lettkjørt trygg, har den såpass mye motor at det kan skapes utfordringer. Med antiskrensprgrammet aktivt er det bare å pøse på gjennom svingene. Det er faktisk fullt mulig å "hvile" seg på den gule varsellampa. Uten antiskrens er historien en helt annen. Den legger ut rumpa i en herlig bevegelse, og du kjenner den drifter utover ved pådrag i svinger. Vi hadde vinterdekk og periodevis våt vei og kunne prøve dette uten å kjøre altfor fort. På tørr vei med sommerdekk tror vi grepet ville vært så bra at vi neppe hadde merket denne effekten. Den er altså betydelig overstyrt, men firehjulsdriften er svært nyttig når opptil 680 newtonmeter skal settes i bakken. Egentlig er alle 911-modeller betydelig bedre å kjøre enn det man skulle tro med motorplasseringen helt bakerst. Bilen har jo ekstremt mye vekt over bakhjulene og svært lite foran. Gjennom svingene merker man dette med at den skifter retning veldig lett. En presis styring gjør at du kan sikte deg gjennom hårnålsvinger i stor fart.

Vis mer
Vis mer


Hvis vi skulle gjort en oppgradering på testbilen må det ha vært å spandert keramiske bremseskiver. De varer omtrent hele bilens levetid, fader ikke, det blir minde uavfjæret vekt, de mister ikke fasongen og tåler alle slags temperatursvingninger. De koster dessverre cirka 69.000 kroner.

Forbruk

Vi regnet med at 911 Turbo ville bruke uanstendig mye bensin, men så lenge du holder deg unna bykjøring får du mye fart for dråpene. Ved landeveiskjøring oppgir Porsche 0,95 liter per mil. Vi klarte også å kjøre på en snau liter per mil. Hvis man skal ha det litt moro blir forbruket cirka 1,4 liter per mil og roter du deg inn byen med køkjøring og stillstand blir det fort to liter per mil.

På veien er denne bilen en drøm. Det er ikke mye å utsette på verken det ene eller andre, men det er selvsagt hvis man er en ihuga entusiast. Videre skal vi se på plass og komfort, noe som i utgangspunktet ikke er denne bilen sterkeste side, men som ikke løst så aller verst. Det finner du mer om på denne lenken.