Motor og kjøreegenskaper

CL 500 er altså lillebror, men vi opplevde den som mer harmonisk enn CL 600 da vi var på lansering for noen uker siden. Bilen er en komfortcruiser og ingen sportsbil, men duverden så effektiv allikevel!

Vis mer


Som nevnt er flaggskipet CL 600 utstyrt med en 5,5-liters biturbomotor med tolv sylindre. Da bikker man med god margin to millioner, og vi "nøyde oss" altså med lillebror.

"Bare V8"

Lillebror har altså fire færre sylindre, men de er større og slagvolumet blir også her 5,5 liter. Vi opplevde de 388 hestekreftene denne motoren nå utvikler som tilstrekkelige i massevis, og særlig under norske vinterforhold. Det maksimale dreiemomentet på 530 newtonmeter er tilstede fra 2.800 til 4.800 omdreininger og sørger for kraftig drag gjennom hele registeret. Maskineriet opererer på en kultivert og effektiv måte, hjulpet i det av en fremragende forbedret 7G-tronic-girkasse.

Syv silkemyke trinn

Vis mer


Storebror CL 600, med sitt massive dreiemoment på 830 newtonmeter, nøyer seg med en femtrinns automatkasse mens vår testbil altså får Mercedes' syvtrinnskasse. Girspaken er en diskret hendel på rattstammen som overrasker med sitt "pinglete" aspekt, men som viser seg enkel og praktisk i bruk. Kombinert med muligheten for å velge Komfort, Sport eller manuelt program med en bryter på konsollen, vil de fleste finne en måte å utnytte motoren på som passer til deres kjørestil.

Rolig fart

Vis mer


CL 500 er en komfort-rettet kjøremaskin men med optimal utnyttelse av motorens ressurser klarer den likevel ganske bra ytelser på veien. Toppfarten er selvfølgelig elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen, mens det under gode forhold er mulig å akselerere fra 0 til 100 på 5,4 sekunder. Selv under maksimalt pådrag høres aldri noen motorstøy, bare en diskret og avdempet knurring fra den siviliserte V8-motoren. Vi er langt fra Mustang- og Camaro-universet...

Effektiv - ikke sportslig

Vis mer


CL 500 er stor og nesten to tonn tung. Som nevnt er det også komfort som er prioritert. Det er derfor ingen overraskelse at sportslige egenskaper glimrer med sitt fravær, og det bør heller ikke skuffe noen. Allikevel oppleves kjøreegenskapene som både effektive og betryggende. I forhold til forgjengeren er understellet - og også karrasseristrukturen - avstivet, og det såkalte Active Body Control-systemet, som forhindrer overdreven krengning, gjør sitt til at fremdriften, også på småsvingete veier, blir overraskende rask. Støydempningen og det generelle komfortnivået gjør at bilen virker mer sedat enn den faktisk er. Eller - sagt på en annen måte: Kjøreegenskapene er mer dynamiske enn de virker.

Antikollisjonsradar

Vis mer


Vi nevnte ABC eller Active Body Control. Bilen er forøvrig også spekket med det som finnes av aktive og passive sikkerhetssystemer, som den mest avanserte antiskrensteknologien (som kan slås av), åtte kollisjonsputer og Pre-Safe-systemet, som griper inn om sensorene analyserer det dithen at føreren nærmer seg en ulykkessituasjon. Ikke nok med at setene da omslutter fører og passasjer i større grad, at belter strammer seg og kollisjonsputer forberedes på utløsning, men vinduene og soltak lukkes, og - i siste instans, hvis føreren ikke reagerer, aktiveres også nødbrems for å minimere konsekvensene av den da uunngåelige kollisjonen. Vi fikk heldigvis ikke anledning til å teste dette systemet... Derimot har vi prøvd den automatiske fartsholderen som er koblet til en automatisk avstandsholder. Dette fungerer som antikollisjonsradar i eksempelet nevnt ovenfor, og er basert på radarsensorer som måler avstand til foranliggende biler/gjenstander.

Mercedes har også flere teknologiske lekkerbiskner på lager, som nattsynsassistenten, for eksempel. Den tjener både sikkerhet og komfort.

Og nettopp om komfort, et hovedtema i denne bilen, kan du lese her.