Motor og kjøreegenskaper

En 1,6-liters motor i en stor syvseter? Ja, Citroën har valgt å gå utradisjonelt til verks også på motorsiden. Når det gjelder kjøreegenskaper har komfort åpenbart hatt høyeste prioritet - noe som har gått på bekostning av kjøreglede.

Vis mer
Vis mer


C4 Picasso er tilgjengelig med fire motoralternativer; 1,8 og 2,0 liter bensin samt 1,6 og 2,0 liter diesel. Vårt testeksemplar var utrustet med den minste dieselmotoren, som yter 110 hestekrefter og 240 newtonmeter. Det er i utgangspunktet uvanlig å plassere så små motorer i såpass store biler. Vi snakker tross alt om bil med egenvekt på 1.539 kilo og potensial for å fylle opp med syv personer. I tillegg var vårt testbil satt opp med en halvautomatisk girkasse, noe som vanligvis går på bekostning av akselerasjon.

Holder akkurat

Vi lot oss derfor overraske over at Picasso 1.6 HDi EMG-6 faktisk ikke oppleves som undermotorisert. Noen racer er bilen opplagt ikke og forbikjøringer må planlegges nøye. Men vi opplevde likevel at motoren alltid vartet opp med nok krefter til at vi aldri lot oss frustrere over manglende akselerasjon. Vår relativt positive opplevelse har sannsynligvis sammenheng med at vi her snakker om en topp moderne og relativt turtallsvennlig dieselmotor. Det innebærer at motoren leverer kraft helt fra 1.250 omdreininger og at den ikke surner før man nærmer seg turtallssperren ved 4.750 o/min.

Halvautomatisk girkasse

Vis mer


Før man velger denne motoriseringen skal man imidlertid være klar over at både akselerasjon og fartsressurser er svært begrensede. Citroën oppgir selv at bilen skal klare 0 til 100 på 13,4 sekunder, men i våre uhøytidelige målinger klarte vi aldri å krype under 14,4.

Denne svake tiden skyldes for en stor del den halvautomatiske EMG-6-girkassen (elektronisk manuell girkasse). Blant annet tar det nesten to sekunder fra føreren trykker inn gasspedalen til motorkreftene omsettes til skikkelig akselerasjon. For det andre snakker vi her om en usedvanlig lavt drevet girkasse. De tre første girene gir seg i henholdsvis 35, 70 og 95 kilometer i timen, noe som betyr at EMG-kassen må gjennomføre hele tre skift på sin vei mot 100.

Tross alt blant de bedre

Vis mer


Med ett unntak, Volkswagen-konsernets DSG-girkasse, har vi aldri vært særlig begeistrede for de halvautomatiske girkassene, som i praksis er manuelle girkasser med automatisert kløtsjfunksjon. Heller ikke Citroëns EMG-kasse imponerer. Til det er girskiftene for trege og nøkkete og manøvrering på trange parkeringsplasser for vanskelig.

Når det er sagt skal det understrekes at EMG-kassen absolutt ikke er blant de verste halvautomatisk kassene vi har vært borti. Citroën har blant annet eliminert bakkeproblemet ved hjelp av en bremsebasert bakkestartassistent. Og til å være en girkasse av denne typen er rykk- og napp-følelsen ved girskift lite fremtredende. Vi lot oss også sjarmere av det faktum at den lille, elektroniske girspaken er uvanlig lettbetjent og av de tøffe hendlene bak rattet. Disse kan om ønskelig brukes til å gire manuelt. Det er også verdt å merke seg at denne girkassen sørger for å redusere drivstoff-forbruket fra 0,59 til bare 0,57 liter per mil ved blandet kjøring.

Komfortabel, men lite inspirerende

Vis mer


Franske biler er ikke kjent for spesielt sportslige kjøreegenskaper og Citroën er kanskje den franske bilfabrikanten som har lagt aller minst vekt på sportslighet. Også denne gangen har komfort åpenbart hatt førsteprioritet, noe som har resultert i et hjuloppheng som takler alle slags ujevnheter på en svært god måte.

Enkelte vil nok imidlertid oppleve at C4 Picasso blir for myk. For eksempel bør barn med tendens til å pådra seg bilsyke tas med på prøvetur før mor og far bestemmer seg for å kjøpe. Og hvis mor og far er opptatt sportslighet og kjøreglede kan de like gjerne kutte ut hele prøvekjøringen. C4 Picasso kjennetegnes ved en dvask styring, store karosseribevegelser i sving, kraftig understyring og generelt balje-aktige kjøreegenskaper.

Den som i utgangspunktet ikke er opptatt av sportslighet og stort sett holder seg innenfor norske fartsgrenser vil imidlertid ikke har noen problemer med å gjete C4 avgårde på skikkelige langturer. Den omtalte frontruten er i seg selv en motivasjon til å ta seg en tur ut i vakre landskaper.

ESP på plass

Vis mer


Den som ble bekymret da vi nevnte understyring kan trøste seg med at elektronisk antiskrens (ESP) er standardutstyr og at dette hogger til så snart det kjenner at bilen helst vil rett frem. I tillegg kan C4 Picasso skilte med kraftige bremser og gode bremsegenskaper i dramatiske situasjoner.

Vi snakker altså om en tilstrekkelig motor - og komfort fremfor kjøreglede. Fortsatt interessert? Les mer om plassen, det spennende interiøret og seteløsningene her.